صوت | اذان شوالیه تلاوت مصر در مقام رَست
کد خبر: 3982346
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
به بهانه هشتاد‌وسومین زادروز مصطفی غلوش؛

صوت | اذان شوالیه تلاوت مصر در مقام رَست

راغب مصطفی غلوش، قاری نامدار مصری متولد ۵ جولای ۱۹۳۸ صوتی دلنشین و زیبا در تلاوت داشت و تلاوت‌هایش هنوز هم زینت‌بخش رادیو‌های عربی و اسلامی جهان است.

به گزارش ایکنا، غلوش تا مدت‌ها از مقلدان مصطفی اسماعیل بود و صوت آن‌ها شباهت زیادی به‌ هم دارد. او از ۲۴ سالگی در رادیو و تلویزیون رسمی مصر به‌ عنوان قاری حضور یافت و از همان زمان رفته ‌رفته سبک خودش در قرائت را دنبال کرد.

راغب مصطفی غلوش در میان مردم الجزایر به شوالیه تلاوت قرآن معروف شد و ۴ بار در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۷۴، ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ به ایران سفر و تلاوت‌های متعددی را در شهرهای مختلف کشورمان از جمله قم اجرا کرد.


بیشتر ببینید:


این قاری نامدار مصری از سوی مقامات کشورهای اسلامی از جمله شیخ جابر الصباح، امیر وقت کویت و حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه تجلیل شد و نشان‌های افتخار دریافت کرد.

راغب مصطفی غلوش اذانی در مقام رَست از خود به یادگار گذاشته که در نوع خود شنیدنی است. مقام رست از جمله مقام‌های زیبا، اصلی و با صلابت در تلاوت قرآن، اذان و موسیقی است که از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکم و تأکید و القاء امر را متصور می‌گرداند. این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سه‌گاه ارائه می‌شود ولی با توانمندی که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراست.

دیروز، 5 جولای 2021، هشتاد و سومین سالروز میلاد استاد غلوش بود، با انتشار اذان وی در مقام رست، یادش را به همین مناسبت گرامی می‌داریم:

انتهای پیام
captcha