عزاداری مسلمیه پشت درهای بسته و چالش محرم ۱۴۰۰
کد خبر: 3985840
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
محسن حسام مظاهری نوشت:

عزاداری مسلمیه پشت درهای بسته و چالش محرم ۱۴۰۰

محسن حسام مظاهری، پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه در پی لغو مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) به خاطر شرایط کرونایی، تعدادی از مداحان مشهور پشت درهای بسته‌ حرم عبدالعظیم(ع) به روضه‌خوانی پرداختند، گفت: تنها مداخله‌ احتمالی رهبری و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد کرونا می‌تواند اراده‌ مذکور را کنترل کند.

آیا مداحان گرانقدر از ولی امر مسلمین جلوتر هستند؟به گزارش ایکنا، محسن حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر اجتماعی، با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت: چند روز پیش روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم اعلام کرد به‌دلیل شیوع موج جدید کرونا، امسال نیز مانند سال گذشته مراسم سنتی «مسلمیه» در حرم مذکور برگزار نخواهد شد و برنامه‌های مرتبط بدون حضور جمعیت و به‌صورت پخش زنده از صداوسیما پخش می‌شود.

این تصمیم تولیت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با مخالفت مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی و برخی از دیگر متولیان مذهبی مواجه شد که در موضعی عجیب و باوجود آغاز پیک پنجم کرونا اعلام کردند امسال نخواهند گذاشت هیچ مجلس و هیئت و مراسمی به دلیل کرونا تعطیل شود!

در نتیجه‌ این اختلاف نظرها، شب گذشته تعدادی از مداحان جوان مشهور تهران از جمله عبدالرضا هلالی، محمدحسین پویانفر، محسن عرب خالقی، حسین طاهری و سیدعلی مومنی در اجتماع عزاداران پشت درهای بسته‌ی حرم عبدالعظیم تا نیمه‌های شب به مداحی و روضه‌خوانی پرداختند.

تصاویر و فیلم‌های این مراسم نشان می‌دهد که هیچ پروتکلی در آن رعایت نشده و جمعیت به‌هم‌فشرده و بدون رعایت فاصله بوده و اغلب افراد نیز بدون ماسک بوده‌اند.

در نتیجه‌ اصرار مسئولان و برخی مداحان و وعاظ بر برپایی مجالس و تأکید «عدم تعطیلی حتی یک هیئت» کاملاً محتمل است که در محرم و صفر شاهد تکثیر چنین وضعیتی در سطح کشور باشیم. تصادف روزهای آغاز به کار دولت جدید با ایام محرم و نیز تصورات و مطالباتی که بدنه‌ی هیئتی از رییس‌جمهور جدید دارد نیز قدرت و نفوذ ستاد ملی مقابله با کرونا را بیش از پیش کاهش داده است.

در چند هفته‌ اخیر زمزمه‌هایی در محافل هیئتی به گوش می‌رسد که از عزم مداحان و وعاظ برای جبران مافات (محدودیت‌های سال گذشته در اجرای مراسم محرم) حکایت می‌کند. مواضع چند روز پیش مسئولان سازمان تبلیغات و مشخصاً سخنان صریح رییس سازمان تبلیغات در حمایت از برگزاری مجالس نیز این موضع را تقویت کرده است.

در چنین شرایطی، تنها مداخله‌ احتمالی رهبری و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد کرونا می‌تواند اراده‌ مذکور را کنترل کند. در غیر این‌ صورت محرم و صفر پرچالشی در پیش رو خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha