کوتاهی فراوان در معرفی شخصیت امیرالمؤمنین(ع)
کد خبر: 3987390
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
محمد محمدیان، در نشست «معرفی کتاب جاودانه تاریخ» ابراز کرد؛

کوتاهی فراوان در معرفی شخصیت امیرالمؤمنین(ع)

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: ما باید عذر تقصیر بیاوریم که در شناخت و معرفی شخصیت امیرالمؤمنین(ع) کوتاهی کرده‌ایم. صدها تفسیر برای قرآن نوشته شده که باز هم کم است و هر چندسال یک بار به تعبیر برخی بزرگان باید نوشته شود ولی در مورد شخصیت امام علی(ع) کم کاری فراوان صورت گرفته است.

ارسال// در معرفی شخصیت جامع امیرالمؤنین(ع) کوتاهی کرده‌ایمبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور هشتم مردادماه در نشست «معرفی کتاب جاودانه تاریخ» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اگر پیامبر عظیم الشان(ص) معجزه قرآن دارد معجزه دیگری هم دارد و آن امیرالمؤمنین(ع) به عنوان مجسمه تقواست.

وی افزود: اگر بخواهیم محصول قابل ارائه پیامبر(ص) را معرفی کنیم شخصیت امام علی(ع) است و ما باید عذر تقصیر بیاوریم که در شناخت و معرفی این شخصیت کوتاهی کرده‌ایم. صدها تفسیر برای قرآن نوشته شده که باز هم کم است و هر چندسال یکبار به تعبیر برخی بزرگان باید نوشته شود ولی در مورد شخصیت امام علی(ع) کم کاری زیادتری صورت گرفته است.

محمدیان افزود: مقام معظم رهبری از هر فرصتی برای تبیین شخصیت ایشان استفاده فرموده و سعی کرده‌اند این شخصیت نامتناهی را برای نسل جوان معرفی کنند و با توجه به عمق مطالعات و نگاه تحلیلی ایشان، به خوبی از عهده برآمده‌اند؛ حضرت آقا نه تنها اطلاعات تاریخی بسیار خوبی دارند بلکه تحلیل تاریخی بسیار خوبی دارند و مجتهد در تاریخ هستند و کم داریم کسانی  را که اجتهاد در تاریخ دارند ولو اینکه کتاب تاریخی هم نوشته‌اند. حضرت آقا از تاریخ عصاره‌گیری می‌کنند و بخش‌های نهان تاریخ را ظاهر و روشن کرده و نقاط ابهام‌آلود را روشن می‌کنند.

محمدیان اضافه کرد: حضرت آقا اصول و ارکان مباحث تاریخی را به درستی تبیین می‌کنند؛ ایشان وقتی قصد معرفی امیرالمؤمنین(ع) را دارند از تعبیر شخصیت نامتناهی برای امام(ع) استفاده کرده و سراغ پیامبر(ص) یا سراغ فرزندان امیرالمؤمنین(ع) می‌روند؛ نگاه رهبری به شخصیت امام(ع) جامع است؛ خیلی افراد شیفته و شیدای امام علی(ع) بودند ولی تنها یک بعد از ابعاد علی(ع) را گرفته‌اند؛ سید رضی اگر همه مطالب امام علی(ع) را جمع می‌کرد ما امروز گنجینه فوق‌العاده داشتیم ولی ایشان فقط سراغ جنبه ادبی امام(ع) رفت.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین نیازهای همیشگی به خصوص در دوره کنونی، تقواست و رهبری هم روی بعد اخلاص و تقوای امام علی(ع) تاکیدات زیادی دارند که در این کتاب ارائه شده است؛ بصیرت و صبر امام علی(ع) هم از دیگر ابعاد شخصیتی امام(ع) است که مقام معظم رهبری بر این مقوله هم تاکید فراوانی دارند. مقوله دیگر عبادت امیرالمؤمنین(ع) است؛ امام(ع) با آن همه اشتغالات و درگیری‌ها، عابدترین افراد دوره خود بود همانطور که آیه شریفه«وأَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَيَرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ» در سنین جوانی در وصف امام علی(ع) نازل شده است.

مراقبت بی نظیر امام علی(ع) از بیت‌المال

رئیس سابق نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: توجه دادن به اینکه امام علی(ع) مظهر اعلای گذشتن از منیت است از دیگر ابعاد مورد توجه رهبری است؛ امام(ع) در عین اینکه مظهر گذشت بود ولی در امور به خصوص در برخورد با سازشکاران و امتیازطلبان برخورد قاطع و بدون مسامحه داشتند؛ امام(ع) چقدر به خاطر امتیاز ندادن هزینه داد و به ویژه بر مراقبت از بیت‌المال تاکید شدیدی داشتند زیرا اگر حاکم ذره‌ای از بیت‌المال ببرد بقیه حاکمان آن را از شیر مادر حلال‌تر خواهند دانست؛ امام با این رفتار همه را به توجه از بیت المال ترغیب کرد.

محمدیان تصریح کرد: بعد عاطفی امیرالمؤمنین(ع) از دیگر ابعاد شخصیتی آن امام(ع) است؛ امامی که نام او در میدان جنگ، لرزه بر اندام مخالف و دشمن می‌انداخت در مواجهه با یک یتیم آنچنان متواضعانه و محبت‌آمیز است که مانند رودخانه زلال بود و برخی اصحاب نقل کرده‌اند که ایشان آنقدر با یتیمان که عمدتا فرزندان شهدا بودند با ملاطفت و عاطفه و مهربانی رفتار می‌کرد که ما دوست داشتیم یتیم بودیم.

وی افزود: نکته دیگری از ابعاد شخصیتی امام(ع) را که حضرت آقا بر آن تاکید دارند ارتباط با امیرالمؤمنین(ع) برای الگوگیری در زندگی است؛ حضرت آقا این مسیر را باز کرده و معرفی فرموده‌ و به خصوص نسل جوان را بر پیوند خوردن با امیرالمؤمنین(ع) تذکر فرموده‌اند؛ رابطه‌ای که رفتار و دل و روحیات افراد ار متحول می‌کند؛ در این بخش سخنان بسیار خوبی وجود دارد که نحوه معرفت ما را به امام(ع) نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: ایجاد رابطه عاطفی با امام(ع) آنقدر مهم است که دل و رفتار و سلوک ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و فرمایشات رهبری چراغی برای ارتباط با مولا علی(ع) و ایجاد تحول در ابعاد مختلف زندگی ماست.

انتهای پیام
captcha