بیمارستان‌های خیریه در حال نابودی هستند / تعرفه‌ها را تغییر دهید
کد خبر: 3987420
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
مدیرعامل بنیاد خیریه قلب پارس:

بیمارستان‌های خیریه در حال نابودی هستند / تعرفه‌ها را تغییر دهید

مدیرعامل بنیاد خیریه قلب پارس ضمن هشدار درباره اینکه وضعیت بیمارستا‌ن‌های خیریه در حال بدتر شدن است، گفت: به دلیل تغییر تعرفه، این بیمارستان‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

وضعیت وخیم بیمارستان‌های خیریه/ تعرفه‌ها را تغییر دهید

محمود تابنده، مدیرعامل بنیاد خیریه قلب پارس و رئیس بیمارستان کوثر شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح شرایط بیمارستان‌ کوثر شیراز به عنوان یکی از بیمارستان‌های خیریه کشور پرداخت و گفت: این بیمارستان را خیران ساخته‌اند و از سال 1384 شروع به کار کرد.

وی در پاسخ به اینکه بیمارستان خیریه چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ گفت: تفکر مردم در مورد مسائل خیریه مثل نذر است و فکر می‌کنند که باید در هر زمینه خیریه‌ای به صورت رایگان به آنها خدمات یا کالا ارائه شود، در حالی که امور خیری که جنبه خدماتی دارد مانند خدمات پزشکی متفاوت است. مراکز خیریه‌ای مثل بیمارستان را دولت می‌سازد که هزینه آن از طریق مالیات پرداخته می‌شود یا بخش خصوصی آن را می‌سازد و سهامدارانی برای کسب سود سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته در شهرها و مناطقی که مردم نیاز به بیمارستان دارند و دولت و بخش خصوصی سرمایه‌گذاری نمی‌کند، خیرین برای رفع نیاز مردم بیمارستان می‌سازند. مثلاً قبل از اینکه بیمارستان کوثر ساخته شود بیماران قلبی برای درمان به تهران می‌رفتند، اما اکنون نیاز مردم رفع و چند بیمارستان خیریه دیگر هم ساخته شد.

مدیرعامل بنیاد خیریه قلب پارس ادامه داد: پس از ساخت بیمارستان‌ خیریه، باید هزینه جاری آن مثل کادر درمان و خدمات، آب، برق و گاز را دولت پرداخت کند که پرداخت نمی‌کند یا باید به نحوی دیگر تأمین شود، زیرا خیرین توان ندارند که هزینه یک بیمارستان 300 تختخوابی را که ماهیانه حدود 11 میلیارد تومان (آن هم با تورم فعلی) است، تأمین کنند. بنابراین بیمارستان‌های خیریه برای تأمین هزینه‌‌های جاری به منظور ارائه خدمات به بیماران هزینه دریافت می‌کنند. شاید برخی بگویند وقتی از بیماران پول می‌گیرید، دیگر خیریه بودن معنا ندارد، در حالی که بیماران برای عمل جراحی قلبی که باید در بخش خصوصی 70 تا 80 میلیون پرداخت کنند، 25 میلیون تومان می‌پردازند، یعنی حدود یک‌سوم هزینه بخش خصوصی را پرداخت می‌کنند.

تابنده با اشاره به اینکه بیمه‌‌ها بخش دیگر هزینه‌ را تأمین می‌‌کنند، اضافه کرد: بیشتر بیماران بیمه هستند و ما با بیمه‌ها قرارداد منعقد می‌کنیم. البته این کار تا سه سال پیش انجام می‌شد و بیمارستان‌های خیریه می‌توانستند هزینه‌های خود را از این طریق تأمین کنند و از فرانشیزی که بیمه‌ها می‌دادند به مردم تخفیف می‌دادیم.

تقلیل تعرفه بیمارستان‌های خیریه به بیمارستان‌های دولتی

وی با ابراز تأسف از اینکه از سه سال پیش با یک تصمیم‌گیری غیرعادلانه و نادرست تعرفه درمان بیمارستان‌های خیریه را به سطح بخش دولتی تقلیل دادند، گفت: تعرفه‌ها قبلاً تا 80 درصد بخش خصوصی بود و بدین ترتیب هم درآمد کافی برای اداره بیمارستان و هم امکان تخفیف به بیماران نیازمند را داشتیم و مردم راضی بودند، اما اکنون تراز مالی منفی است و هر سال وضعیت مالی بیمارستان‌های خیریه بدتر می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که درباره این تصمیم با مدیران و مسئولان بیمارستان‌های خیریه مشورت و از آنها نظرخواهی شد؟ گفت: خیر، مبنای این تصمیم را نمی‌دانیم و بارها با مسئولان بسیاری از نمایندگان مجلس گرفته تا وزرای دولت نامه فرستاده‌ام و با هر کسی که ممکن بود صحبت کرده‌ام. همه معترف‌ هستند که این تصمیم نادرست بود و باید تغییر کند، حتی قول دادند شرایط را تغییر دهند، اما در عمل تغییری انجام نشد.

تابنده در پاسخ به این سؤال که آیا تغییر تعرفه بیمارستان‌های خیریه نفعی برای دولت دارد؟ بیان کرد: نفعی ندارد، مگر اینکه بیمارستان‌های خیریه تعطیل و به بیمارستان‌های دولتی تبدیل شوند و به اختیار دولت دربیایند و به نظر می‌رسد منافع این طرح فقط به جیب مؤسسات بیمه‌ می‌رود.

بیمارستان‌های خیریه در حال نابودی هستند

این پزشک خیر که 28 سال است در امور خیر فعالیت می‌کند، اظهار کرد: مؤسسه‌ای در کنار دولت به عنوان شورای عالی بیمه وجود دارد که از مجموعه‌ای از مؤسسات بیمه‌ و نماینده وزارت رفاه تشکیل شده است و آنها تصمیم‌گیری می‌کنند. بارها به این شورا نامه نوشته‌‌ایم که تعرفه را تغییر دهید تا بتوانیم 10 تا 30 درصد به فرانشیز تخفیف دهیم، یعنی به جای سود شرکت‌های بیمه، بیماران کمتر هزینه پرداخت کنند، اما متأسفانه هیچ کدام از مسئولان این مسئله را پیگیری نکردند و بیمارستان‌های خیریه در حال نابودی هستند.

تابنده افزود: طی سه سال گذشته نتوانسته‌ایم بخش جدیدی را به بیمارستان اضافه کنیم و قدرت خرید امکانات را نداریم و وضعیت این بیمارستان خیریه در حال بدتر شدن است. همچنین مالیات نداده‌ایم، چون تراز مالی منفی بود و نزدیک به 40 تا 50 میلیارد تومان به بانک‌های مختلف بدهکاریم و اگر این شرایط ادامه یابد، یقیناً بیمارستان بسته می‌شود.

وی با انتقاد شدید از افرادی که مدعی طرفداری از افراد محروم هستند اما عملاً کاری نمی‌کنند، گفت: ارقام 10 سال اول فعالیت ما نشان می‌دهد که 300 میلیون تومان به مردم کمک کرده‌ایم. کمتر از بخش خصوصی از مردم پول گرفته‌ایم و در آن زمان مالیات پرداخت می‌کردیم، زیرا درآمد داشتیم و از آنجا که بیمارستان خیریه سهامدار ندارد، همه پول صرف بهبود بیماران و بیمارستان می‌شد. اکنون به دلیل تعرفه پایین، کادر درمان مجرب به بیمارستان‌هایی می‌روند که پول بیشتری دریافت کنند. در نتیجه روز به‌ روز قدرت بیمارستان‌های خیریه برای ارائه بهترین خدمات کاهش می‌یابد و ممکن است مجبور شویم که بیمارستان را به دولت تحویل دهیم و شاید دولت هم به این اقدام تمایل دارد.

انتهای پیام
captcha