صفت کاظم بودن را با تولید صحیح هنری ترویج دهیم + صوت
کد خبر: 3987442
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن نبوی:

صفت کاظم بودن را با تولید صحیح هنری ترویج دهیم + صوت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن نبوی،‌ پژوهشگر دین و رسانه گفت: امام هفتم (ع) را کاظم می‌نامند، یعنی فردی که خشم خود را فرو می‌خورد. این خصلت اگر بین مردم رواج پیدا کند بسیاری از مشکلات امروز ما از بین خواهد رفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن نبوی؛ پژوهشگر دین و رسانه در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه تصویرگری از ائمه(ع) را نباید به چند امام محدود کرد، اظهار کرد: سینما و تلویزیون نتوانسته تصویرگر درستی از ائمه در رسانه باشد، البته آثاری که در این رابطه تولیدشده هم کیفیت لازم را ندارد. برای مثال فیلم سینمایی «محمد رسول الله» ساخته مجید مجیدی که در آن قطعه‌ای از کودکی پیامبر روایت می‌شود در مقایسه با «الرساله» مصطفی عقاد که بیش از 40 سال پیش، ‌تولید شده کیفیت پایین‌تری دارد! زیرا فیلم «الرساله» توانسته نگاهی جامع‌تر به زندگی پیامبر (ص) داشته باشد.

وی تأکید کرد: امروز میلاد امام موسی کاظم (ع) است. این امام بزرگ فرزند امامی است که بنیان‌گذار شیعه جعفری است و همچنین پدر امام رضاست (ع) که ما ایرانی‌ها افتخار میزبانی ایشان را داریم. امام موسی کاظم(ع) می‌تواند الهام‌بخش فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری خوبی باشد، اما حتی یک اثر هم درباره ایشان تولید نشده است! این کم‌کاری در شرایطی است که زندگی ایشان به لحاظ دراماتیک هم جذابیت بسیاری دارد، چون سال‌ها در زندان خلفای عباسی بود‌ه‌اند.

این پژوهشگر دینی تأکید کرد: لقب امام هفتم (ع) کاظم است. معنی این اسم به معنای فروخورنده خشم است. کسی که می‌تواند در اوج عصبانیت، خشم خود را فرو خورد. این سیره امام (ع) انتظار می‌رود در قالب داستان‌های امروزی هم مدنظر قرار گیرد. یعنی فیلم‌ها یا سریال‌هایی با قصه‌های امروزی بسازیم که این خصلت امام در آنها محور باشد. در ضمن تلاش امام کاظم (ع) برای حفظ دانشگاه پدر بزرگوارشان یکی دیگر از موضوعاتی است که نباید آن را فراموش کرد.

کد

حجت‌الاسلام نبوی تأکید کرد: دوران امام موسی کاظم (ع) برخی جدایی‌ها نیز در شیعه رخ داد. برای مثال فرقه اسماعیلیه در این دوره شکل گرفتند، پس اگر به شکل درستی تاریخ را روایت کنیم برخی از شبهات در این رابطه از بین خواهد رفت. با این توضیح دلیل تأکید فراوان روی زیارت امام رضا (ع) هم مشخص می‌شود، زیرا اگر هر شیعه‌ای بعد از امام موسی، امامت امام رضا (ع) را بپذیرند دیگر دینش تکمیل شده است، چون تا امام دوازدهم دینش محفوظ خواهد ماند. لازم به ذکر است که پرداختن به این موضوعات تفرقه در جهان اسلام ایجاد نخواهد کرد، همان‌گونه که زمان پخش سریال امام علی (ع) چنین امری رخ نداد.

وی در پایان اعلام کرد: وقتی می‌گویم روایتگری منصفانه از تاریخ داشته باشد دلیلش تأثیراتی است که انتظار می‌رود این امر داشته باشد. برای مثال بزرگان اهل سنت شاگرد امام جعفر صادق بودند، پس وقتی تاریخ را منصفانه روایت کنیم بسیاری را به فکر فرو خواهد برد تا در ادامه بتوانند مسیری درست برای زندگی در پیش گیرند.

وی افزود: کشورمان اسلامی است و باید در این زمینه کارهای کارشناسی خوبی تولید شود. استفاده از کارشناسان خبره لازم است و این به آن معنا نیست یک روحانی را به سلیقه شخصی انتخاب کنیم و از آن به‌عنوان مشاور نام بریم، چراکه در آثاری با محوریت زندگی ائمه باید از راهنمایی یک گروه خبره مذهبی که مورد تائید حوزه علمیه است، سود برد.

نبوی در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه‌های علمیه راضی به همکاری با سینماگران هستند؟ گفت: چرا باید مخالف چنین کاری باشند. من زمانی که در معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه حضور داشتم بارها پیرامون این موضوع دعوت‌های فراوانی انجام دادم اما در میان تمام تولیدات صداوسیما، شاید تنها سه مورد برای نظرخواهی به دستمان رسید. در همین رابطه (استفاده از مشاوره حوزه‌های علمیه در کارهای هنری) مقام معظم رهبری نیز تذکرات لازم را داده‌‌اند، ولی متأسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.

وی متذکر شد: کم‌کاری پیش آمده تنها به حوزه فیلم و سریال خلاصه نمی‌شود، بلکه در دیگر عرصه‌ها نیز این کم‌کاری رخ داده است، برای همین هم شاهدیم بهترین کتاب درباره امیرالمؤمنین (ع)؛ «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» نوشته جرج سمعان جرداق مسیحی است.

انتهای پیام
captcha