دستور رئیس پارلمان عراق برای بازسازی فوری مسجد جامع یونس(ع)
کد خبر: 3987667
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶

دستور رئیس پارلمان عراق برای بازسازی فوری مسجد جامع یونس(ع)

رئیس پارلمان عراق با صدور بخشنامه فوری به رئیس اوقاف سنی در استان نینوا از این سازمان خواست کار بازسازی مسجد جامع یونس پیامبر در موصل را سریع‌تر آغاز کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از موازین نیوز، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق با صدور بخشنامه فوری برای دفتر اوقاف اهل تسنن در استان نینوا، بازسازی مسجد جامع یونس پیامبر(ع) را خواستار شد.
دفتر رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: الحلبوسی به دیوان اوقاف اهل تسنن دستور فوری داد که کار بازسازی مسجد جامع یونس پیامبر در موصل را آغاز کنند.
با وجود گذشت هفت سال از ویران شدن آرامگاه و مسجد حضرت یونس(ع) در موصل هنوز این مکان ویرانه باقی مانده است.
بیست و چهارم ژوئیه گذشته(یک هفته پیش) هفتمین سالگرد بمب‌گذاری در مسجد یونس نبی در شهر موصل بود. این مسجد تاریخی و باستانی در دامنه غربی تل التوبه یا تل یونس نبی، تپه حضرت یونس(ع) در موصل واقع شده است. داعش در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ مسجد را منفجر کرد.
این مسجد از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم عراق برخوردار است و نماد وحدت مسلمانان، مسیحان و یهودیان در خاورمیانه محسوب می‌شود. با این حال هنوز پس از گذشت هفت سال ویرانه‌های انفجار باقی مانده است.
به گفته عمر العلی از مسئولان بخش رسانه‌ای اوقاف اهل سنت در موصل وجود آثار باستانی در داخل تل التوبه دلیل به تعویق افتادن بازسازی آنجاست.
گروهی از باستان‌شناسان دانشگاه هایدلبرگ آلمان و باستان‌شناسانی از نینوا در حال بررسی سرنوشت آثار این مکان هستند.
مسجد و مرقد یونس نبی یکی از بنا‌های تاریخی باستانی جهان اسلام به شمار می‌رود. بنا به گفته مورخان مسجد یونس پیامبر توسط المعتضد بالله خلیفه عباسی در سال ۲۷۹ هجری قمری بر روی تپه‌ای به نام التوبه ساخته شده است.
بعد از پس‌گیری موصل ژانویه ۲۰۱۷، قصری آشوری باستانی متعلق به قرن ۷ قبل از میلاد زیر ویرانه‌های مسجد کشف شد.
داعش بیشتر اشیای باستانی قصر را غارت کرده بود تا در بازار سیاه بفروشد اما برخی که حمل و نقلشان سخت‌تر بود، همان‌جا باقی مانده بودند.

انتهای پیام
captcha