احمدی: محصولات فرهنگی نظارت غیرسیاسی می‌خواهد + صوت
کد خبر: 3988268
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
ساترا؛ حامی یا رقیب پلتفرم‌ها / 2

احمدی: محصولات فرهنگی نظارت غیرسیاسی می‌خواهد + صوت

محمد احمدی، تهیه‌کننده سینما گفت: متاسفانه آسیبی جدی در حوزه نظارت وجود دارد، زیرا انگیزه‌های سیاسی سبب شده هر مدیری برای خود متر و معیار خاص داشته باشد.

در حال ادیت

محمد احمدی؛ دبیر کارگروه مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم‌های سینمایی در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره فضای جدید نمایش اظهار کرد: با گسترده شدن ارتباطات اینترنتی، شرایط ایجاد می‌کرد تا شکل دیگری از نمایش را شاهد باشیم. این اتفاق نیز تنها محدود به ایران نمی‌شد، برای همین پلتفرم‌ها رواج پیدا کرد و توانست به‌مرور مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کند. در کشور ما این عرصه قدم‌های ابتدایی را در حال طی کردن است، اما شرایط را باید به‌گونه‌ای رقم زد تا با زیادتر شدن پلتفرم‌های نمایشی رقابت و تنوع محصولات بیشتر شود. همچنین هراندازه رقابت در این حوزه بالاتر رود کیفیت محصولات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

قاچاق محصولات فرهنگی، آسیب امروز سینمای ایران

وی افزود: در حوزه جدید، همانند شبکه نمایش خانگی یک خطر جدی وجود دارد، آن‌هم قاچاق محصولات است؛ اقدامی که از آن باید به‌عنوان سرقت نام برد. این اتفاق جدا از اینکه امری ناپسند و غیرشرعی است به لحاظ اقتصادی نیز به سینمای ایران ضربات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. برای مبارزه با این معضل هم تنها یک بخش یا سازمان مسئول نیست، بلکه به خواست ملی نیاز است تا این معضل ریشه‌کن شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «اسکی‌باز» در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان سرقت سینمایی را به‌طور کامل ریشه‌کن کرد؟ گفت: هراندازه که در این اندازه پرقدرت عمل کنیم بازهم این معضل وجود خواهد داشت. برای مثال در کشورهای دیگر هم این سرقت سینمایی وجود دارد، اما حرف اینجاست که در کشور ما به شکل بسیاری گسترده‌ای این مشکل وجود دارد.

دبیر کارگروه مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم‌های سینمایی ادامه داد: با معاونت دادستانی فضای مجازی و دیگر بخش‌هایی که می‌توانستند ما در مبارزه با سرقت سینمایی یاری رساند صحبت‌های فراوانی انجام دادیم تا بتوانیم به راهکاری مناسب دست پیدا کنیم، اما درنهایت آنچه اهمیت دارد فرهنگی است که در بین مردم باید وجود رواج پیدا کند، چون تا زمانی که مردم محصولات قاچاق را خریداری می‌کنند مبارزه با این پدیده مذموم نتیجه نخواهد داد.

تفاوت نگاه تلویزیون با شبکه نمایش خانگی

احمدی ادامه افزود: اشکالی در این رابطه وجود دارد، آن‌هم اینکه وقتی پلتفرم‌ها یا سیما خود به قواعد نمایش متعهد نیستند، چگونه انتظار داریم مردم این‌گونه نباشند. بهترین مثال نمایش فیلم‌هایی خارجی است که بدون پرداختن یک ریال به صاحبان اثر صورت می‌گیرد، بنابراین باید در ابتدا خود به قوانین کپی‌رایت وفادار باشیم تا در ادامه این فرهنگ به مخاطبان نیز منتقل شود.

وی با بیان اینکه نظارت در حوزه پلتفرم‌ها شکل مطلوبی ندارد، تصریح کرد: نظارت‌ها به نظرم در دام کشمکش‌های سیاسی گرفتار آمده‌اند، چون در مقطعی ارشاد وظیفه نظارت بر محصولات را بر عهده داشت و در مقطعی دیگر ساترا این امر را بر عهده گرفت، اما نتیجه این کشمکش‌ها به سود هنر تمام نشد، بلکه فرصت و فضا را فراهم کرد تا افرادی که در پی مال‌اندوزی بودند، بتوانند بهتر و بیشتر به اهداف خود برسند.


بیشتر بخوانید

اگر سیما مسئول است ارشاد را تعطیل کنید!


تهیه‌کننده فیلم «حریم» در پاسخ به این سؤال که چرا ممیزهایی در مباحث پوششی و اخلاقی در تلویزیون و شبکه پلتفرم‌ها با یکدیگر متفاوت است؟ بیان کرد: اینکه توقع داشته باشیم همان متر و معیاری که در تلویزیون وجود دارد باید در پلتفرم‌ها نیز دیده شود صحیح نیست، چون جنس مخاطبان این دو حوزه باهم متفاوت است. درضمن تلویزیون رسانه‌ای ملی است که مخاطبش همه مردم هستند و محصولاتش هم رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، اما در پلتفرم‌ها مخاطب خود کارهایی را که دوست دارد، برای تماشا انتخاب می‌کند.

رده‌بندی سنی مخاطب

وی یادآور شد: درضمن در پلتفرم‌ها می‌توان با رده‌بندی کردن مخاطبان به لحاظ سنی از آسیب‌های احتمالی تا حد زیادی کاست. این اتفاق هم‌اکنون در حال رخ دادن است، ولیکن این امر نیز وقتی به نتیجه خواهد رسید که مردم همیاری لازم را به عمل آورند، البته نظارت هم باید وجود داشته باشد، اما این نظارت نباید خارج از چارچوب‌ها باشد، چون این اتفاق هم باعث خواهد شد که به‌مرور حوزه جدید نیز عاری از تماشاگر شود.

این تهیه‌کننده درباره برخی کارهایی که در آنها سبک زندگی ایرانی – اسلامی مدنظر قرار نمی‌گیرد هم، چنین توضیح داد: متأسفانه از این آسیب  راه رهایی نیست، چون هراندازه که بخواهیم با نظارت سبک زندگی ایرانی – اسلامی را ترویج دهیم، نهایتاً مخاطب از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای برنامه‌هایی را خواهند دید که روی فرهنگ و رفتار آنها تأثیر منفی می‌گذارد. نکته‌ای دیگر هم وجود دارد. سریال‌هایی که سعی می‌کنند با تقلید از تولیدات خارجی مخاطب جذب کنند در رسیدن به خواسته‌شان موفق نخواهند بود، چون مردم آثاری را دوست دارند که بافرهنگ بومی‌شان همخوانی داشته باشد.

کد

وی با اشاره به اینکه شبکه تولید باید جریان‌سازی فرهنگی داشته باشد، گفت: درست است که در بحث سریال‌سازی، آنچه شرط است نیاز مخاطب است، اما من چندان با این امر موافق نیستم، زیرا اگر قرار باشد سازندگان دنباله‌روی خواست مخاطب به هر قیمتی باشند، دیگر نباید جریان‌سازی را برای کارهای موردنظر متصور بود، بنابراین تا زمانی که تولیدکنندگان قدرت ریسک خود را بالا نبرند و در این حوزه کلیشه‌های رایج را نشکند کارها به سرانجام نخواهد رسید.

تنوع ژانر

احمدی در پایان تأکید کرد: در شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها باید تنوع ژانر را شاهد باشیم، زیرا ساخت بی‌رویه تولیدات عاشقانه یا اجتماعی در طولانی‌مدت مخاطب را از این دست تولیدات دل‌زده خواهد کرد در ضمن با این نظر که دولت در این زمینه ورود کند تا با تولید کارهای خاص بخواهد مفاهیم مدنظرش را رواج دهد هم موافق نیستم، چون هر اندازه که آن اثر از مضامین دینی بهره برده باشد باز هم نخواهد توانست به دلیل سفارشی بودن جذابیت لازم را کسب کند.

انتهای پیام
captcha