قطع دسترسی جامعه ایران به فضای مجازی شدنی نیست
کد خبر: 3988908
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
رئیس دانشگاه تهران:

قطع دسترسی جامعه ایران به فضای مجازی شدنی نیست

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به نقش پررنگ خیرین و واقفین در توسعه فضای خوابگاهی دانشگاه تهران اظهار کرد: قطع دسترسی جامعه ایران به فضای مجازی اساساً شدنی نیست. اگر درباره ویدیو، ماهواره و فیلترینگ تلگرام به نتیجه رسیدیم در این مورد هم به نتیجه خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، صبح امروز شنبه شانزدهم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه موضوع رسانه و ارتباطات از حوزه‌هایی است که در دانشگاه تهران بسیار فعال است و ما خبرنگاران را محصول دانشگاه می‌دانیم، گفت: از سوی دیگر متصل شدن این حوزه به تکنولوژی‌های جدید پیچیدگی کار را دو چندان کرده است و ما از لحاظ عملکردی ارزش کار شما خبرنگاران را درک می‌کنیم و می‌دانیم با مشکلات زیادی مواجه هستید. شما واقعیت را می‌گویید و ممکن است با کار شما برخی خوشحال و برخی ناراحت شوند اما باید پرتوان به کار ارزشمند خود ادامه دهید.
 

فعالیت خبرنگاران برای ما ارزشمند است

وی ادامه داد: شما در ابتدا اتفاقات جامعه و دانشگاه را اطلاع‌رسانی می‌کنید و از منظر دیگر نحوه برخورد جامعه و انعکاس نظریات جامعه را نیز به ما منعکس می‌کنید. ما همواره تلاش می‌کنیم که بدانیم نگاه مردم به دانشگاه چگونه است و این کار به وسیله تلاش‌های شما میسر است. ما برای جلب نظر دانشجویان تلاش می‌کنیم، بنابراین باید دیدگاه جامعه نسبت به عملکرد خود را بدانیم لذا حوزه خبرنگاری برای ما ارزشمند است. خبرنگاران ما را نقد می‌کنند و مطمئن هستیم این کار آنها به بهبود کیفیت کار دانشگاه منجر می‌شود لذا امیدواریم در آینده رابطه ما با خبرنگاران گسترش پیدا کند.
 
نیلی احمدآبادی با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در دوران شیوع ویروس کرونا یادآور شد: ویروس کرونا اتفاقات بسیاری را در دنیا و دانشگاه‌ها رقم زد. دوستان و همکاران زیادی را از دست دادیم و اجرای بسیاری از پروژه‌ها دچار مشکل شد اما این چالش بزرگ، فرصتی را نیز برای دانشگاه‌ها و دانشگاه تهران فراهم کرد. ما سعی کردیم اثرات منفی این پدیده را به حداقل برسانیم. دانشگاه تهران سعی کرد با ایجاد کارگروه‌های مشترک با دانشکده‌های علوم پزشکی وارد حوزه تشخیص و درمان شده و اقداماتی را به موقع انجام دهد.
 
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ویروس کرونا فقط یک امر بهداشتی، پزشکی و درمانی نیست بلکه موضوعی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز هست لذا این ظرفیت‌ها در دانشگاه‌ها وجود داشت و دارد که در ابعاد مختلف به کمک کشور بیاید البته کارگروه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما نیز نظریات خود را به مسئولان کشور منعکس کردند. در حوزه آموزش، پژوهش و نوآوری نیز اقدامات ارزنده‌ای انجام شد. خوشحالم بگویم در حوزه آموزش کمبودی نداریم و از لحاظ محتوای آموزشی، دانشگاه تهران همه نیازهای لازم را پوشش داد و امروزه اساتید و کارمندان در حوزه آموزش دیجیتال مسلط شده‌اند؛ هرچند هنوز با کاستی‌هایی در زمینه تأثیر آموزش مجازی بر یادگیری مواجه هستیم لذا امیدواریم این فرصت فراهم شود که همه دانشجویان بتوانند در دانشگاه حضور پیدا کنند.
 

اقدامات دانشگاه تهران برای مقابله با کرونا

وی تصریح کرد: امیدواریم به زودی واکسیناسیون را نیز کامل کنیم تا بتوانیم شاهد حضور دانشجویان عزیز در دانشگاه باشیم. البته واکسیناسیون، حضور همگان را تضمین نمی‌کند و همچنان باید به رعایت پروتکل‌ها پایبند باشیم. در حوزه پژوهش هم عقب افتادگی نداریم و دانشگاه تهران با همان قوت و کیفیت فعالیت پژوهشی را ادامه می‌دهد. در حوزه نوآوری نیز با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به کسب و کار دانشجویان تلاش کردیم دانشگاه همچنان به فعالیت مراکز نوآوری خود ادامه دهد و این بخش تقریباً کمتر از سایر بخش‌ها از لحاظ حضوری بودن فعالیت‌ها دچار خدشه شد.
 

افتتاح یک خوابگاه شش هزار متری

نیلی‌احمدآبادی بیان کرد: در سطح شهر کیفیت برخی از خوابگاه‌ها مطلوب نبود اما امروز بیش از سیزده هزار متر مربع از خوابگاه نوسازی شده‌اند و چند روز پیش با کمک خیرین یک خوابگاه افتتاح شد و در چند روز آینده نیز شاهد افتتاح یک خوابگاه شش هزار متری خواهیم بود لذا تقریباً می‌توانم بگویم در حوزه خوابگاه‌ها تا آنجایی که امکان داشت بخش زیادی از آنها که کیفیت پایین‌تری داشتند را بازسازی کردیم. در همه این موارد نقش خیرین و واقفین بسیار ارزنده بود.
 
وی گفت: خوشحالیم در این دوره که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است علی‌رغم صدماتی که همه کشور در جنبه‌های مختلف متحمل شد اما دانشگاه تهران سعی کرد وظایف خود را در بخش‌های مختلف انجام دهد و امیدواریم هرچه زودتر با توسعه واکسیناسیون به روزهای خوب برگردیم و به واسطه اینکه آموزش الکترونیک نیز رواج پیدا کرده شاهد یک سرمایه برای آینده کشور  باشیم.
 
نیلی‌احمدآبادی یادآور شد: واکسیناسیون تابعی از تأمین واکسن و دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کروناست. ما از حدود ده روز قبل از سنین مجاز، واکسیناسیون همکاران و اعضای هیئت علمی را آغاز کردیم و این کار در حال انجام است. البته پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در کرج و پردیس قم نیز فضایی را در اختیار مسئولان قرار داده‌اند تا واکسیناسیون همکاران و همچنین دیگر اقشار مردم انجام شود. اگر واکسن مورد نیاز تأمین شود ما این امکان را داریم که فعالیت‌هایمان را گسترش دهیم. اولویت در واکسیناسیون، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و معتقدم شروع فعالیت حضوری دانشجویان کارشناسی، دیرتر از مهر و آبان‌ماه خواهد بود. 
 
رئیس دانشگاه تهران تأکید کرد: دانشگاهی همانند دانشگاه تهران همچنان در عرصه ملی و بین‌المللی مورد وثوق است. رئیس جمهور در ماجرای پلاسکو و سیلاب‌های سال‌های اخیر کمیته‌ای از دانشگاهیان برای مقابله با بحران تشکیل دادند و این نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها برای مقابله با بحران تجهیز هستند. ما در یک گزارش، هم سعی کردیم پاسخ دستور رئیس جمهور را بدهیم و هم مدلی ارائه دهیم که برای هر بحرانی پاسخگو باشد. وقتی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد هم باید به عنوان یک بحران به آن نگاه می‌کردیم اما به عنوان یک بحران با آن مواجه نشدیم و همین موضوع می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد چراکه یک موضوع کاملا علمی است و باید همه امکانات کشور به شکل سازمان یافته در اختیار مواجهه با این موضوع قرار گیرد.
 

تبعات فیلترینگ

نیلی‌احمدآبادی درباره اقدامات دانشگاه تهران در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه گفت: ادعا نمی‌کنیم که همه توان خود را در اختیار جامعه قرار داده‌ایم و بیش از این نمی‌توانستیم کار کنیم اما معتقدیم هنوز جای کار زیادی در راستای خدمت به جامعه وجود دارد که از جمله آن انجام پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با نیازهای جامعه است. باید حوزه منابع مالی، انسانی، سیاستی و مشوق‌ها در کنار هم قرار گیرند. دانشگاه بخشی از یک سیستم است و منابع آن از بیرون می‌آید لذا همه سیستم باید به صورت هماهنگ در خدمت جامعه باشد. 
 
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: نکته دیگر این است که باید افراد متخصص در جای خود کار کنند. کشور دارای مشکلات متعددی است و باید با همفکری در صدد رفع این مشکلات باشیم و بدانیم حل این مشکلات غیر از مسیر علم و دانش و با استفاده از افراد متخصص امکان‌پذیر نیست و دانشگاه تهران نیز همه توان خود را به کار خواهد گرفت که مردم وضعیت مناسب‌تری داشته باشند.
 
نیلی‌احمدآبادی در پایان درباره گمانه زنی‌ها درباره اقدام مجلس در راستای محدودیت در دسترسی به اینترنت و فضای مجازی اظهار کرد: به نظرم قطع دسترسی جامعه ایران به فضای مجازی اساساً شدنی نیست. اگر درباره ویدیو، ماهواره و فیلترینگ تلگرام به نتیجه رسیدیم در این مورد هم به نتیجه خواهیم رسید. طبیعتاً چنین کاری فقط برای سرمایه اجتماعی مجلس مشکل ساز است و برای مردم نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند. کاش مجلسی‌ها همین موضوع را با دانشگاه مطرح می‌کردند و از ما مشورت می‌گرفتند تا به نتیجه‌ای برسیم اما با این روندی که در پیش گرفته شده قطعاً نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. الان یوتیوب فیلتر است اما یک ذخیره علمی بسیار ارزنده است و بسیاری از اساتید بزرگ دنیا درس‌های خود را در این بستر منتشر می‌کنند لذا نباید محدودیت ایجاد کنیم چراکه خودمان متضرر می‌شویم.
انتهای پیام
captcha