فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله تسخیری در توسعه تفکر انقلاب اسلامی اثرگذار بود
کد خبر: 3989652
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله تسخیری در توسعه تفکر انقلاب اسلامی اثرگذار بود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یک دهه فعالیت آیت الله تسخیری در سمت دبیرکل مجمع جهانی تقریب نشان داد که فعالیت های ایشان تا چه اندازه به عنوان یکی از ارکان توسعه تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت اثرگذار بوده است

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در همایش بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله تسخیری که عصر دوشنبه، ۱۸ مرداد ماه به صورت مجازی برگزار شد، نقش این طلایه‌دار تقریب در تقویت همکاری‌های اسلامی را تشریح کرد.

شهریاری ضمن عرض تسلیت سالگرد آیت‌الله محمدعلی تسخیری به ویژگی‌های وی اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله تسخیری مختصات ویژه‌ای داشتند زیرا ایشان در نجف زاده شده بودند و زبان مادری‌شان عربی بوده و تسلط‌شان به زبان عربی موجب شده بود در مجالسی که در حوزه بین‌الملل شرکت می‌کردند، بسیار اثر بخش باشد، چنانکه تسلط بر شعر و ادبیات باعث شده بود که تأثیر مثبتی بر افراد بگذارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به سوابق فعالیت‌های سیاسی ایشان قبل از انقلاب و سوابق کاری ایشان بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان در مدتی که رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات بودند، خدمات بسیار گسترده‌ای در جهان اسلام ارائه دادند و ارتباطات گسترده‌ای با علما، نخبگان جهان اسلام و مفتی‌های اهل سنت شکل گرفت و ایشان از همان زمان به صورت یک فرد شناخته شده در جهان اسلام مطرح شدند و این فعالیت در مدتی هم که دبیر کل مجمع جهانی تقریب بودند، ادامه پیدا کرد، تا اینکه در سال ۱۳۹۱ از دبیری مجمع کنار رفتند و تا پایان حیات به عنوان مشاور عالی مقام معظم رهبری فعالیت خود را ادامه دادند و در عین حال فعالیت‌های گسترده جنبی مانند حضور در مجامع بین‌المللی مثل بانک توسعه اسلامی داشتند.

وی تأکید کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی توانست در دهه ۶۰ و ۷۰ و حتی ۸۰ بخش زیادی از ائتلاف اسلامی را در جهان اسلام شکل دهد، اما سیاست خبیثانه ایجاد داعش و جریان تکفیری باعث شد نوعی برگشت در حرکت تقریب اسلامی شکل گیرد. این برگشت از اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ آغاز و در طول این دهه بسیار عمیق شد. به شکلی که الان جنگ‌ها و تقابل‌های وسیعی در کشورهای اسلامی از جمله افغانستان و عراق رخ داده است. اگرچه به لطف مجاهدت افرادی مانند سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، پروژه دشمن در جهان اسلام تا حدود زیادی شکست خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین شهریاری تاکید کرد: خوشبختانه با شکست داعش و تقویت جبهه مقاومت، اسرائیل از حالت تهاجم و وحشی گری دور شده و نمی تواند فراتر از مرزهای خودش به ظلم و جنایت دست بزند و هر جا که چنین کاری را انجام می دهد و خطایی کند با مقابله جبهه مقاومت چه در فلسطین اشغالی و چه در لبنان و چه در سوریه و کشور ایران رو‌به‌رو می‌شود.

وی افزود: رژیم اسرائیل متوجه شده دیگر عمق استراتژیک خود را از دست داده و عمق استراتژیک مقاومت جایگزین آن شده است. این یک فرصت استثنایی برای جهان اسلام است که داعش منفور شده و شکست خورده و معلوم شده است که این گروه در نتیجه یک پروژه آمریکایی بوده که در نهایت شکست خورده است. در نتیجه ما امیدواریم در دهه جدید و در ۱۰ سال آینده وارد فضایی شویم که اسلام دروغین داعشی کنار رود و نشان دهیم مقاومت تنها راه مبارزه با استکبار، آمریکا، انگلیس و اسرائیل است و می‌توان با پیگیری مقاومت شاهد پیروزی اسلام بر استکبار جهانی بود و ظلم را کنار زد و این فهم جدیدی است که بعد از شکست داعش با مجاهدت‌های سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس محقق شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد و شاهد اضمحلال استکبار جهانی و ظلم در صحنه جهانی باشیم و عدالت همه جهان را فرا گیرد.

انتهای پیام
captcha