حسین(ع) تعهدآموز بشریت + فیلم
کد خبر: 3990117
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
پایان فریب / 10

حسین(ع) تعهدآموز بشریت + فیلم

یکی از پیام‌های بسیار متعالی و قابل مطالعه امام حسین(ع) برای روزگار ما این جمله کوتاه امام است که در آن روز و در آن صحنه خطیر واقعاً غیرقابل تصور می‌فرماید: «إن لم تکن لکم دین فکونوا أحراراً فی دنیاکم.»

به گزارش ایکنا؛ گروه اندیشه ایکنا همزمان با آغاز محرم الحرام و به رسم تأمل و تدقیق بر ابعاد پیرامونی قیام سیدالشهدا(ع) در سلسله‌ گفتارهایی با عنوان «پایان فریب» و با بیان کریم فیضی،‌ نویسنده و محقق قرآنی به صورت مختصر و مفید این ابعاد تاریخی را مورد بررسی قرار داده است.
مشروح بخش دهم و آخرین قسمت از این گفتارها همزمان با عاشورای حسینی تقدیم می‌شود؛
 
 
این پیام امامت به بشریت است این پیام امام به جهان امروز هست که: شما اگر دین ندارید اقلاً آزادمرد باشید.
در خاک قیام حسینی بذرهایی وجود دارد که به دلایل متعدد تاریخی ناشناخته مانده و شکوفا نشده است. ما به هر دلیلی _ حالا دلایلش ممکن است متعدد باشد _ نسبت به این بذرها عالم نبوده‌ایم. آنها را نشناخته‌ایم و به آنها توجه نکردیم و نسبت به شناساندن آنها اول به خودمان و بعد به جهان اسلام و فراتر از آن جامعه بشری کوتاهی کرده‌ایم. انصافاً باید این کوتاهی را بپذیریم که ما به ابعاد قیام امام حسین(ع) ابعاد یعنی ابعاد بی‌شمار آن توجه کافی و لازم نکرده‌ایم. 

یکی از ابعاد این قیام که امروز خودش را نشان می‌دهد ابعاد انسانی آن است؛ ابعاد جهانی و بشری این قیام. از این منظر قیام حضرت یک شیعی یا قیام تقابل امام حسین(ع) و یزید و اینکه تقابل بین خاندان امام حسین(ع) و خاندان اموی باشد مطلقاً نیست بلکه خیلی فراتر از اینها ظاهر می شود هرچند منشا همان است. تفکر اموی و تفکر ابوسفیانی و تفکر اسلام بر باده بده و بنیاد اسلام برکن آنها باعث شده که قیام امام حسین(ع) در آن مقطع تاریخی عیان شود و امام (ع) راهی جز این پیدا نمی‌کند که با خون خودش فریاد بزند.

ظلمت و سیاهی و تیرگی و تاریکی چقدر باید باشد که یک امام انسان شناس، یک امام جامعه شناس، یک امام قرآن‌شناس، امامی که پیامبر را درک کرده و در جریان نزول قرآن و پیام‌های قرآن بوده و علی ابن ابیطالب را به عنوان یک شخصیت بزرگ جهانی درک کرده و نهضت‌های حضرت را دیده خطابه‌ها و روایت‌های حضرت را شنیده و تعالیم حضرت را دیده یا فعل و انفعالات برادر مکرم خودش امام حسن (ع) در تقابل با معاویه را درک کرده و دسیسه معاویه را دیده، شخصیت‌های گوناگون اسلام و شخصیت‌های مثبت و منفی را دیده، چه صحنه‌ای باید حاکم باشد که حضرت جز خون و جز درخشش خون و جز اینکه به شهادت نائل بشود راهی برای نجات اسلام پیدا نکند.

این مسایل انصافاً قابل مطالعه است. نمی‌شود اینها را تقلیل داد و نادیده گرفت. یکی از پیام‌های بسیار متعالی و قابل مطالعه امام حسین(ع) برای روزگار ما همین جمله کوتاه امام است که در آن روز و در آن صحنه خطیر واقعاً غیرقابل تصور می‌فرماید: «إن لم تکن لکم دین فکونوا أحراراً فی دنیاکم.» این پیام امامت به بشریت است این پیام امام به جهان امروز هست که: شما اگر دین ندارید اقلاً آزادمرد باشید. اگر دیانت ندارید اقلا به قوانین آزادمردی تعهد داشته باشید. واژه تعهد از این جا بیرون می‌آید. امام حسین(ع) تعهدآموز بشریت است.
انتهای پیام
captcha