آیه‌ای امیدبخش که حسین(ع) در شب عاشورا قرائت کرد + فیلم
کد خبر: 3990963
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
چراغ هدایت / 13

آیه‌ای امیدبخش که حسین(ع) در شب عاشورا قرائت کرد + فیلم

«فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ»، آیه امیدوارانه‌ای است که امام حسین(ع) در شب عاشورا در جمع یارانش قرائت کرد.

13بسته تصویری «چراغ هدایت» از ابتدای محرم‌الحرام ۱۴۴۳ هجری به مدت ۱۷ شب به مخاطبان خبرگزاری ایکنا ارائه می‌شود. این بسته شامل قرائت آیه‌ای از قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی، است و در ادامه حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»، به بیان نکات تاریخی این آیه و زمان بهره‌برداری آن از سوی حسین بن علی(ع) در مسیر کربلا می‌پردازد و کاظم رجبعلی، پژوهشگر قرآن، نیز چند نکته کلیدی نهفته و کاربردی این آیه را بیان می‌کند.

متن این بسته تصویری 8 دقیقه‌ای به‌ منظور بهره‌برداری بیشتر مخاطبان، منتشر شده است.

نگاه تاریخی

در سیزدهمین قسمت چراغ هدایت، به آیه 52 سوره مبارکه مائده پرداخته می‌شود: «فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ؛ مى‌‏بينى كسانى كه در دلهايشان بيمارى است در [دوستى] با آنان شتاب مى‌‏ورزند مى‏‌گويند مى‏‌ترسيم به ما حادثه ناگوارى برسد اميد است‏ خدا از جانب خود فتح [منظور] يا امر ديگرى را پيش آورد تا [در نتيجه آنان] از آنچه در دل خود نهفته داشته‏‌اند پشيمان گردند»، مولایمان حسین(ع) در چه منزلگاهی به این آیه شریفه اشاره کرد؟ حمید مروجی‌طبسی، مؤلف کتاب آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی، به آن پاسخ می‌دهد. با ما همراه شوید.

از امام سجاد(ع) نقل شده است که فرستاده‌ای از جانب عمر بن سعد نزد ما آمد و گفت که تا فردا به شما مهلت می‌دهم؛ اگر تسلیم شدید، شما را نزد عبیدالله خواهیم برد، و گرنه دست از شما برنخواهیم داشت. پس از آن پدرم یاران خود را جمع کرد.

من با آنکه بیمار بودم، نزدیک شدم تا ببینم پدرم به آنان چه می‌گوید. پدرم به آنان رو کرد و فرمود که خدای بلندمرتبه را به بهترین ستایش‌ها، ثناگویی می‌کنم و او را در گرفتاری و خوشی سپاس می‌گویم. خدایا تو را سپاس می‌گویم بر اینکه ما را به نبوت گرامی داشتی و قرآن را به ما آموختی، ما را در دین دانا ساختی و گوش‌های شنوا و دیده‌های بینا و دل‌های آگاه به ما ارزانی داشتی و ما را از مشرکان قرار ندادی. به راستی که من اصحابی را بهتر و باوفاتر از اصحاب خود نمی‌دانم و اهل بیتی را نیکوتر از اهل بیت خود نمی‌دانم. پس خدای متعال شما را جزای خیر دهد.

آگاه باشید که یک روز دیگر بیشتر از عمر ما نمانده است. من امشب شما را مرخص کردم و بیعت خود را از گردن شما برداشتم. بر شما بیعتی از جانب من نیست. اینک ظلمت شب عالم را فراگرفته، آن را غنیمت دانسته و هر یک به طرفی بروید. شاید خداوند پیروزی آورد یا امری از سوی او فرارسد که دشمن از آنچه کرده پشیمان شود.

جمله آخر امام در این خطبه آیه 52 سوره مائده است که می‌فرماید: «فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ.»

نگاه تدبری

کاظم رجبعلی، استاد تدبر در قرآن کریم، درباره آیه فوق به نکاتی اشاره کرده است که در ادامه می‌آید:

  • بخشی از آیه 52 سوره مائده به کسانی اشاره می‌کند که امیدوار نیستند، در دلشان مرض است و به یهود و نصارا پناه می‌برند.
  • در این آیه اشاره مستقیم به گشایشی است که خداوند ایجاد می‌کند.
  • این آیه بسیار امیدوارانه است و شهادت را پیروزی می‌داند.

چراغ هدایت به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در استودیو مبین تولید و منتشر شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha