رعایت نکات سلامت، محرم امسال را الگویی متمایز می‌کند / ویژگی‌های مداح حسینی
کد خبر: 3991535
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
شوری شعورآفرین / ۲

رعایت نکات سلامت، محرم امسال را الگویی متمایز می‌کند / ویژگی‌های مداح حسینی

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی بیان کرد: رعایت اصول بهداشتی و نظارت مستمر، اجرای نکات توسط مردم و هیئت‌ها می‌تواند محرم امسال را الگویی متمایز اما پر شور و پر از محتوای حسینی تبدیل کند.

رعایت نکات سلامت،  محرم امسال را الگویی متمایز می‌کند / ویژگی‌های مراح حسینیحجت‌الاسلام محسن مشرفی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با توجه به اینکه مراسم عزاداری امسال در شرایط خاصی برگزار می‌شود و کرونا در میادین پرجمعیت جولان می‌دهد، سهل انگاری و کوتاهی در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: همچنین در دین مبین اسلام، مراقبت از سلامتی خود و دیگران جزء وظایف همه مسلمین است و رعایت این پروتکل‌ها موضوعی است که اقشار مختلف مردم بر آن اشراف دارند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی بیان کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و تب سنج و ضدعفونی کردن محل‌ها و برپایی هیئت و دسته‌ها در فضای باز بخشی از اقداماتی است که اتخاذ شده است.

مشرفی ادامه داد: از توزیع نزولات در محیط بسته خودداری شود و بهتر است از روش‌های دیگری برای توزیع نزولات بهره گرفته شود تا حد امکان از هرنوع زمینه‌ای که باعث گسترش کرونا می‌شود خودداری شود؛ ضمن اینکه رفت و آمدهای بین استانی ممنوع شده و اماکن عمومی تعطیل شده‌اند تا روند همه گیری کرونا کاهش یابد پس مردم از سفر کردن خودداری کنند.

وی در مورد ویژگی‌های مداح و سخنران مراسم حسینی، بیان کرد: طبیعی است که گوش همه شنوندگان به سخنران و مداح است؛ پس هم گفتار و هم رفتار و عملکرد او  بسیار مهم است؛ مداحان باید مردم را به رعایت نکات بهداشتی دعوت کنند.

مشرفی ادامه داد: بعضی از افراد عزاداری را فقط مختص صدا بلند کردن و سینه زنی می‌دانند در صورتی که عزاداری یک شور دارد و یک شعور حسینی.

وی افزود: شور حسینی همان شرایط ویژه هیئت و سینه زنی و مداحی است که به خصوص در جوانان این شور و علاقه بسیار دیده می‌شود و این شور به وجود آمده زمینه‌ای است برای کسب معرفت نسبت به عملکرد امام حسین(ع) در کربلا.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی اظهار کرد: شور حسینی حاکی از مبارزه بی امان با ظلم و ستم،  سکوت نکردن در مقابل ستمگر، امر به معروف و نهی از منکر و دستگیری از نیازمندان به عنوان محتوای اصلی محرم است.

مشرفی تصریح کرد: عزاداری متناسب با شأن و جایگاه امام حسین(ع) طبیعتاً باید بیانگر مصیبت‌هایی که بر آن خانواده وارد شده باشد و شخص عزادار را در مسیر پیگیری کردن آرمان‌ها و اهدافی که به خاطر آنها اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) به شهادت رسیدند قرار بدهد.

وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با ظلم جزء اهداف و آرمان‌های شهادت امام حسین(ع) بوده است؛ عزاداری که این آرمان‌ها در آن پررنگ باشد و در مورد آن گفت و گو شود و به شکل‌های مختلف در برنامه‌ها مطرح شود عزاداری است که مناسب جایگاه و مقام اباعبدالله الحسین(ع) است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان‌جنوبی بیان کرد: رعایت اصول بهداشتی و نظارت مستمر، اجرای نکات توسط مردم و هیئت‌ها می‌تواند محرم امسال را الگویی متمایز اما پر شور و پر از محتوای حسینی تبدیل کند.

مشرفی یادآور شد: تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی و نحوه مدیریت برگزاری مراسم عزاداری نکته حائز اهمیتی است که باید بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha