آئین سنتی «چهل منبر» لاهیجان برگزار نمی‌شود
کد خبر: 3991606
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
در راستای جلوگیری از شیوع کرونا؛

آئین سنتی «چهل منبر» لاهیجان برگزار نمی‌شود

آئین مذهبی «چهل منبر» در سوگ امام حسین(ع) یکی از ۱۲ آئین عاشورایی گیلان است که به شماره ۴۱۵ به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که امسال به‌دلیل شیوع کرونا و قرار گرفتن شهر لاهیجان در وضعیت قرمز برگزار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، این آئین که ریشه در دوران صفویه دارد هرساله در شب عاشورای حسینی بعد از اذان مغرب با حضور اهالی و بازدیدکنندگانی از سراسر کشور در محله‌های قدیمی لاهیجان برگزار می‌شود.

در این شب خانه‌هایی که در طی سال گذشته مراسم روضه برپا کرده بودند یا نذر داشتند، منبر آن را در جلوی خانه قرار داده و مقداری برنج، مجمری از آتش و دو ظرف خالی کنارش می‌گذارند و میزی در کنار آتش قرار می‌دهند؛ طبق رسوم گذشته آش نذری و شیر و مخصوصا آب نخود در ظرف‌های مناسب ریخته و روی میز می‌چینند تا تقدیم عزاداران یا بازدیدکنندگان کنند.

پس از تاریکی هوا، حاجتمندان با ۴۰ شمع مخصوص رشته‌ای و ۴۰ دانه خرما از ۴۰ عدد از این منبرها می‌گذرند، در هر یک شمعی روشن می‌کنند، دانه‌ای خرما بر آن می‌گذارند و مشتی برنج از آن برداشته و برای ادای حاجتشان دعا می‌کنند.

این مراسم سنتی از سال‌ها پیش در لاهیجان مرسوم بوده و به جهت جلوگیری از کرونا و حفظ سلامت همشهریان و احترام به کادر درمان، امسال نیز مانند سال گذشته برگزار نمی‌شود.

فاطمه گلشاهی
انتهای پیام
captcha