سالن تئاتر مناسب اجرای تعزیه نیست + صوت
کد خبر: 3991653
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۸
گزارش ایکنا از «ایل بانگ»؛

سالن تئاتر مناسب اجرای تعزیه نیست + صوت

ابوالفضل میرزا احمدی گفت: تکیه بهترین محل برای اجرا تعزیه است و بسیاری از موضوعات تعزیه به‌گونه‌ای نیست که در سالن‌های تئاتر اجرا شود.

شنبه/// سالن‌های تئاتر محل مناسبی برای اجرای تعزیه نیست + صوتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعتی پیش از رادیو فرهنگ پخش شد، به نغمه‌های آئینی و مذهبی در هنر شبیه‌‌خوانی و تعزیه پرداخته شد.

در این برنامه صادق چراغی؛ موسیقی‌دان و کارشناس برنامه گفت‌وگویی با ابوالفضل میرزا احمدی از پیشکسوتان هنر تعزیه و شبیه‌خوانی و امیر مداح از پیشکسوتان هنر آواز انجام داد.

میرزا احمدی در ابتدای این برنامه به شرح اولین تعزیه‌ای که خوانده است پرداخت: من در سال 1337 بود که برای اولین بار در تعزیه، نقش حضرت ابا عبدالله (ع) را بازی کردم و مورد تشویق مردم قرار گرفتم. بعد از آن در سال 39 نقش طفلان مسلم سپس دیگر نقش‌های تعزیه را بازی کردم.

وی در رابطه با محل اجرای تعزیه توضیح داد: امروزه وقتی ما می‌خواهیم تعزیه بخوانیم اکثراً به سالن‌های آمفی تئاتر می‌رویم در صورتی که محل اجرای تعزیه تکیه است و آنجا بهترین محل برای اجرای تعزیه است. بسیاری از موضوعات تعزیه به‌گونه‌ای نیست که در سالن‌های تئاتر اجرا شود و آن حسی را که باید به اجرا کننده و مخاطبین منتقل نمی‌کند. ما هم تنها برای اینکه این هنر از میان نرود به ناچار در این سالن‌ها اجرا می‌کنیم. شهرداری‌ها باید تکایای مخصوصی برای اجرای تعزیه در شهر ایجاد کنند. 

این تعزیه‌خوان پیشکسوت ادامه داد: من در شهرهای مختلف مانند شاهرود و سبزه‌وار شاگردانی دارم که مشغول تدریس و آموزش این هنر به نسل‌های جدید هستند تا این هنری آیینی ادامه پیدا کند.

امیر مداح دیگر مهمان این برنامه با بیان اینکه ابوالفضل میرزا احمدی در زمانی که در شهر قم بود تعزیه را در این شهر متحول کرد ادامه داد: ایشان تعزیه را در قم به‌روزرسانی کرده و آن را بسط دادند و گروه‌های بسیاری در آنجا ایجاد شد.

در ادامه صادق چراغی اجرا کننده برنامه با پخش آلبوم «خون ایرانی» به آهنگسازی علی رهبری به شرح متن علیرضا میرعلینقی پژوهشگر حوزه موسیقی بر این آلبوم پرداخت.

کد
انتهای پیام
captcha