طنین نوای لبیک یا حسین(ع) در آیین خطبه‌خوانی حریم رضوی
کد خبر: 3991685
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۲۳

طنین نوای لبیک یا حسین(ع) در آیین خطبه‌خوانی حریم رضوی

همزمان با شام تاسوعای حسینی، آیین سنتی شمع‌گردانی و خطبه‎‌خوانی با قدمت ۳۰۰ ساله در حریم رضوی برگزار و نوای لبیک یا حسین(ع) در این حریم قدسی طنین‌انداز شد.

طنین نوای لبیک یا حسین(ع) در  آیین خطبه‌خوانی حریم رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همزمان با شام تاسوعا و در شب عاشورای حسینی، آیین سنتی شمع‌گردانی و خطبه‌خوانی شب عاشورا، با حضور جمعی از خادمان بارگاه منور رضوی، در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر برگزار شد.

برای ما مشهدی‌ها سخت است که این ایام شهر را خالی از زائر و میهمان ببینیم، ایامی که در شهر ازدحام بود و به‌ویژه در خیابان‌های اطراف حرم، به‌دلیل حجم بالای ترافیک عبور و مرور وسایل نقلیه ممنوع می‌شد.

امسال دومین سالی است که مشهدی‎ها توفیق میزبانی از زائران امام مهربانی‎ها را ندارند و این در حالی است که شهر در وضعیت خوبی به لحاظ شیوع کرونا قرار ندارد، حال مشهد این روزها خوب نیست و تقریبا اکثر خانواده‎ها، به‌نوعی درگیر این بیماری در بین خود و اقوامشان هستند.

در راستای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، در دومین سال شیوع بیماری کرونا، مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا که قدمت ۳۰۰ ساله دارد، به‌صورت بسیار محدود برگزار شد، این در حالیست که همه ساله این مراسم با حضور جمع کثیری از عاشقان آل‌الله، همراه با خادمان آستان ملک پاسبان امام مهربانی‎ها و در صحن انقلاب اسلامی برگزار می‎شد.

هر چند این بیماری صفای حضور زائران و عاشقان در این مراسم را کم رنگ کرده است، اما خدام این حریم قدسی به رسم همه سال گرد هم آمدند و آئین خطبه‌خوانی شب عاشورا را مانند سال گذشته برپا کردند و برای کسب فیض زائران و عاشقان اهل‌بیت، پخش این مراسم از طریق رسانه و فضای مجازی صورت گرفت.

در ابتدا این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز و سپس با شعرخوانی علی معینی‌پور  از شاعران آئینی ادامه یافت. قرائت خطبه‌ شب عاشورا نیز توسط محمد موحدی‌نیا انجام شد.

مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، امیر عارف و علی ملائکه فضای این محفل را نورانی کرد و خادمان، با حفظ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، با در دست داشتن لاله‌های شمع، به اقامه عزا پرداخته و همزمان با سراسر کشور، در ساعت ۲۱ بانگ «لبیک یا حسین(ع)»  را در فضای ملکوتی آستان مقدس علی بن موسی الرضا(ع) سر دادند.

امید است در محرم سال ۱۴۰۱، توفیق میزبانی از زائران امام رئوف در شرایط عادی و بدون ویروس بار دیگر فراهم شود و آن صفای همیشگی با حضور زائران و میهمانان امام رضا(ع) به شهر بازگردد.

یادداشت از زهرا اسماعیلی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha