اهمیت شناخت شعارهای عاشورایی جهت حفظ جایگاه این واقعه بزرگ
کد خبر: 3991690
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵

اهمیت شناخت شعارهای عاشورایی جهت حفظ جایگاه این واقعه بزرگ

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: واقعه بزرگ عاشورا از ابتدای تاریخ تاکنون، شعارها و نکاتی را درپی داشته و به دلیل همین پیام‌ها بوده است که تاکنون توانسته‌ایم جایگاه این نهضت را حفظ کنیم، اما از طرفی لازم است که این شعارها و پیام‌ها از سوی ما انسان‌ها شناسایی و بررسی شوند.

لزوم شناخت شعارهای عاشورایی جهت حفظ جایگاه  این واقعه بزرگحجت‌الاسلام والمسلمین رضا حق‌پناه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اهمیت و جایگاه حفظ پیام‌های عاشورایی اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که قیام امام حسین(ع) شعارها و محورهایی را در بر دارد، اما نقش ما در مقابل این محورها آن است که در ابتدا آن‌ها را بشناسیم و سپس به بررسی آن‌ها بپردازیم تا دریابیم به چه اندازه این شعارها در زمان کنونی وجود دارد و پررنگ تر شده و یا اینکه امروزه این شعارها کم رنگ‌تر شده‌اند. بر همین اساس باید در ابتدا یک نگاه جامع به این شعارها داشته باشیم، اما در اینجا مراد از شعارها نکات و موارد برجسته‌ای است که در نهضت مقدس سیدالشهدا(ع) وجود داشته و اختصاصی به آن زمان ندارد.

وی ادامه داد: البته که تجلی و مرحله عملی آن در عمل سیدالشهدا(ع) و اصحاب با وفای آن حضرت ظهور و بروز پیدا کرد، اما این مطالب، ارزش‌هایی هستند که همواره زنده و فطری هستند و مادامی که بشریت بر روی کره زمین وجود دارد و زندگی می‌کند این شعارها زنده هستند و باید به آن‌ها پای‌بند بود و اتفاقا با توجه به این شعارها می‌توان بر کشتی حسینی سوار و وارد نهضت عاشورا شد و با این نهضت مقدس ارتباط برقرار کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شعارها و نکات نهضت امام حسین(ع) را برشمرد و عنوان کرد: یکی از این نکات که در نهضت عاشورا موج می‌زند، علاقه به رهبری و امام در صحنه عاشوراست، به گونه‌ای که تمام افرادی که در این صحنه با شکوه حضور داشتند علاقه وافری به رهبری و پیروی از رهبر زمان خود داشتند که این موضوع نشان می‌دهد اگر یک نهضتی بخواهد موفق شود، یکی از عوامل موفقیت آن نهضت این است که پیروان آن نهضت به رهبری خود اطمینان داشته باشند.

حق‌پناه اضافه کرد: در واقع دلیل این اطمین سپاه امام حسین(ع) به ایشان، این بود که می‌دانستند امام حسین(ع) حرف خدا، حرف رسول خدا و حرف حق را می‌زند و لذا حاضر بودند در راه حضرت، از جان، مال و خانواده خود بگذرند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این نهضت باید به آن اشاره کرد، نظم در این سپاه بود؛ در حقیقت امام حسین(ع) سپاه خود را چنان با نظم آراسته بودند که هیچ یک از کاروانیان، کاری را بدون اجازه امام حسین(ع) انجام نمی‌دادند. در حقیقت این پیام نشان‌دهنده این است که اگر ما می‌خواهیم در نهضت خود موفق شویم نباید بدون اجازه رهبر زمان خود هیچگونه اقدامی حتی اگر آن اقدام، مثبت هم باشد انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: از شعارهای دیگر عاشورا که همواره ماندگار است، توجه به خدا، دعا و استغفار است که اگر این دعا، استغفار و توجه به خداوند را مورد توجه قرار نمی‌دادند و خالصانه خداوند را بندگی نمی‌کردند، نمی‌توانستند این حماسه بزرگ و بی مانند را خلق کنند.

استقامت و پای‌مردی سپاه امام حسین(ع)

حق‌پناه، استقامت و پای‌مردی سپاه امام حسین را یکی دیگر از شعارهای نهضت عاشورا دانست و عنوان کرد: همواره سپاه امام حسین(ع) با این کار خود به ما آموختند که در آزمایش‌های سخت، نباید دین‌داری را فراموش کرد. به گونه‌‎ای که ایشان فرمودند در شرایط سخت است که انسان آزمایش می‌شود.

وی افزود: همانگونه که می‌دانیم در آن شرایط سختی که در روز عاشورا وجود داشت، اما در سپاه امام حسین(ع)، چه افرادی که به شهادت رسیدند و چه زنان و کودکانی که به اسارت گرفته شدند، در آن شرایط سخت، هرگز از دینداری و استقامت خود در برابر ظلم دست برنداشتند و تا آخرین لحظه با تکیه بر آن به مسیر خود ادامه دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: همواره یاران امام حسین(ع) با وجود اینکه می‌دانستند اگر وارد صحنه نبرد شوند قطعا زنده نخواهند ماند و شهید خواهند شد، با این وجود حاضر شدند تمام شرایط سخت زمان را تحمل کنند، اما امام حسین(ع) را تنها نگذارند که این امر نیز یکی دیگر از محورهای عاشورایی است که باید به آن دقت داشت و آن را سرلوحه زندگی خود قرار داد. در حقیقت این نکته به ما می‌آموزد که در شرایط خطرناک و سخت اگر بتوانیم کاری انجام دهیم باید اینگونه از خود گذشتگی داشته باشیم.

حق‌پناه، مسئله نظافت را یکی دیگر از شعارهای عاشورا عنوان کرد و گفت: در واقع این شعار و نکته، نکته عجیبی است که در شب عاشورا و در آن شرایط خیلی سختی که وجود داشت، سپاه امام حسین(ع) با وجود اینکه می‌دانستند روز عاشورا شهید خواهند شد، اما با این وجود به مسئله نظافت و بهداشت خود اهمیت می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نهضت عاشورا برای زنده کردن عواطف و وجدان انسان‌ها و همانند یک بعثت جدید بود و لذا ما می‌بینیم که به مسائل ریز عاطفی هم توجه شده است، این توجه به عواطف انسانی و توجه به خانواده و فرزندان خود نیز یکی دیگر از شعارهای مهم عاشورا بود و همواره سیدالشهدا(ع) این عطوفت و مهربانی را داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: سبقت گرفتن یکدیگر در کارهای خیر توسط سپاه امام حسین(ع) که چه خیری بالاتر از اینکه چنین شری را از رهبر خود نابود کنند، توجه به نماز اول وقت در شرایط بسیار سخت و توجه به حق‌الناس نیز از دیگر شعارها و محورهای نهضت مقدس عاشوراست.

حق‌پناه بیان کرد: البته که باید دقت داشت این نکات تنها مختص آن زمان نیست، بلکه ما امروزه با گذشت چندین سال از این واقعه بزرگ تاریخ می‌توانیم از این محورها بیاموزیم و در زندگی خود از آن‌ها استفاده کنیم و خوشبختانه تا به امروز نیز این توجه و اهمیت از سوی ما وجود داشته است و انقلاب اسلامی ما اگر به این موارد توجهی نداشت تا به امروز قطعا نابود می‌شد و چیزی از آن باقی نمی‌ماند.

وی اظهار کرد: در حقیقت قیام عاشورا واجد همین شرایط بود که امروزه مورد توجه نه تنها جهان اسلام بلکه مورد توجه غیر مسلمانان است و این نهضت تاریخی، چنین جایگاهی را در سراسر عالم پیدا کرده است.

بیدارگری نهضت امام حسین(ع)

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه عاشورا مقدمه بیداری اسلامی است، عنوان کرد: زمانی‌که امام حسین(ع) می‌دیدند مردم در خواب غفلت هستند و حتی برخی از متدینین نیز به سمت و سویی دیگر کشیده می‌شدند و نهضت بنی امیه را نهضت اصیل می‌دانستند، در ابتدا با کلام و سپس با قیام، خون و اسیر شدن خانواده خود، مردم جهان اسلام را در شرق و غرب بیدار کردند و پس از این واقعه بود که مردم متوجه شدند با چه نهضتی مواجه هستند و در اینجا بود که علیه بنی امیه شور کردند و تصمیم گرفتند آن نهضتی که بنی امیه شکل داده بود را نپذیرند.

انتهای پیام
captcha