بی تفاوت نبودن به مسائل روز جهان از مصادیق شعور حسینی است
کد خبر: 3991697
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
شوری شعورآفرین / ۳

بی تفاوت نبودن به مسائل روز جهان از مصادیق شعور حسینی است

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خواندن شعرهای حماسی، بی تفاوت نبودن به مسائل روز جامعه و جهان از اصول اساسی محرم است و اگر شور وجود دارد باید شعور و درک نیز در کنارش باشد.

بی تفاوت نبودن به مسائل روز جهان از مصادیق شعور حسینی استحجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: اقامه عزا و راه اندازی دسته عزا و خیمه به پا کردن، پیاده روی اربعین و این قبیل مسائل لازمه عزاداری سیدالشهدا(ع) است و آن هم به این دلیل که این راه و هدف زنده بماند.

وی بیان کرد: علاوه بر این، ما انسان‌ها نیز از وصل کردن خود به خاندان عصمت و به خصوص سیدالشهدا(ع)، از برکات این خاندان بهره مند خواهیم شد، اما این‌ها لازم است و باید هم باشد ولی کافی نیست؛ ما باید اهداف قیام سیدالشهدا را سرلوحه کار خود، خانواده و جامعه، نسل جوان و فرزندانمان قرار بدهیم و این آموزه‌ها را که در این 40 ساله انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده، زنده نگه داریم.

وی افزود: در بعضی موارد این خلاء وجود دارد که به شعور این مسئله کمتر از شور آن پرداخته شده اما این نیاز جامعه بشری است و در کتب درسی ما در مدارس و دانشگاه‌ها نیز علی‌رغم تلاش‌ها و قلم‌هایی که زده شده کم کاری‌هایی هم صورت گرفته و وقتی نگاه می‌کنیم بعضی رفتارها و کارهای ما با آن جامعه مطلوبی که اسلام ناب در نظر دارد و مورد توجه آموزه‌های سیدالشهدا و مورد انتظار امام زمان(عج) است، فاصله دارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اينکه که همه این آموزه‌های مورد نیاز جامعه در مکتب سیدالشهدا موجود است، تصریح کرد: علیرغم اینکه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته اما اگر بازنگری دیگری داشته باشیم در باب این مسئله که اهداف قیام سیدالشهدا چه بوده بسیار مهم است.

سیدی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که امام حسین(ع) برای آن قیام کرده‌اند مسئله امر به معروف و نهی از منکر بوده که می‌بینیم در بعضی حوزه‌ها بی تفاوتی نسبت به این قضیه صورت گرفته و بسیاری از مسائل و مشکلاتی که به وجود می‌آید بابت نادیده گرفتن همین فریضه بزرگ الهی است که شاید بزرگترین هدف امام حسین(ع) از این قیام هم همین بود و جان خود و فرزندانش را در این راه فدا کرد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ظلم ستیزی از جامعه، امر به معارف و معروفات، نهی از منکرات و بررسی آموزه‌های شیدالشهدا که هدف از قیام چه بوده باید برای جوانان تبیین شود و نباید فرضا جوانی در مراسم سیداشهدا حضور داشته باشد اما به نماز بی تفاوت باشد.

سیدی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی که ستاد کرونای استان و کشور اعلام کرده است، افزود: همه ما اذعان به این مطلب داریم که مومنین، مسجدی‌ها و هیئتی‌ها و جوانان انقلابی و ولایی در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله که در کشور ایجاد می‌شود خط مقدم هستند، اما افرادی که با هیئت‌ها و مسائل انقلابی بیگانه هستند و چشمشان به غرب است توهین‌هایی به همین قشر می‌کنند، ولی امروزه شاهد پیش قراول بودن همین بچه مسجدی‌ها و هیئتی‌ها و جوانان انقلابی در بحث کمک‌ها هستیم.

سیدی بیان کرد: پروتکل‌ها باید در اولویت عزاداری باشد و اخیرا هم در سطح کشور در مکان‌هایی که عزاداری‌ها در مکان‌های مسقف برگزار می‌شد به فضای آزاد منتقل شدند و رعایت کردند که البته اولویت هم دارد چراکه مسئله جان مردم است.

وی ادامه داد: یک زمانی برای زنده نگه داشتن قیام سیدالشهدا و حادثه عاشورا باید از جان خود می‌گذشتند و امروزه که امام حسین(ع) به عنوان یک مشعل هدایت می‌درخشد و در سراسر جهان، مومنین و مسلمین و شیعیان و به خصوص در ایران پیش قراول این مسئله بوده‌اند که پرچم امام حسین(ع) را برافراشته نگه دارند اما با توجه به شرایطی که امسال و سال گذشته درگیر آن هستیم هیئت‌ها به خوبی رعایت کردند و آن عده قلیلی هم که در گوشه و کنار یک مقداری بی تفاوت باشند باید توصیه کنیم که رعایت پروتکل‌ها را کنند و این را اولویت قرار دهند تا آسیبی به هموطنان ما نرسد.

وی بیان کرد: عمده عزاداری‌های ما مطلوب هستند، اما در یک عصری در گوشه و نقاط کشور مساله قمه زنی مطرح بود که مسئله سخیفی بود که از دهه 70 به بعد جلوی آن گرفته شد و با آن مبارزه شد.

وی افزود: خوشبختانه اهل منبر و سخنرانان، معارف ناب را در منبر به مردم ارائه می‌دهند، اما شاید یک عده‌ای هم باشند که صرفا به مسائلی بپردازند که دردی از جامعه را دوا نمی‌کند و امروزه حادثه کربلا را نباید فقط در 1400 سال قبل و در سال 41 هجری خلاصه کرد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: باید نوحه حسی را در جوانان ایجاد کند و معرفتی را برانگیزاند و مداحان و سخنرانان ضمن اینکه خود باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را کنند لازم است به دیگران هم توصیه کنند.

سیدی ادامه داد: خواندن شعرهای حماسی، بی تفاوت نبودن به مسائل روز جامعه و جهان و ظلمی که در حق یک مسلمان و شیعه روا داشته شود از اصول اساسی محرم است و اگر شور وجود دارد باید شعور و درک نیز در کنارش باشد و محتوای روضه‌ها باید مستند باشد و از کتب و منابعی خوانده شود که مستدل باشد.

وی ادامه داد: ما نباید به هر طریقی از مردم اشک بگیریم و مداحان و به ویژه مداحان جوان با مطالعه و تحقیق در جایگاه مداحی قرار بگیرند و مطالب و روضه‌هایی که می‌خوانند ساختگی نباشد و مستند باشد و با احساسات مردم بازی نکنند.

وی با بیان اینکه اشعار باید معرفتی و حماسی باشد همانطور که در دوران دفاع مقدس بود، تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمود: إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم زيبايی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی شک از ما پيروی می‌کردند.

سیدی افزود: اگر ما به سمت و سویی برویم که برای مستعمین خود اعم از جوانان، زنان، مردان و کودکان که در هیئت‌ها حضور دارند آن حرکت واقعی و فلسفه حرکت سیدالشهدا و به طور کلی اهل بیت(ع) را به زبان ساده تبیین کنیم که گاها این بیان دچار یک پیچیدگی هایی می‌شود، بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: با توجه به تاکید قرآن مبنی بر این که با انسان‌ها به نیکی صحبت کنید، بنابراین وقتی قصد داریم معارف سیدالشهدا(ع) را بی کنیم باید با لحن مناسب سخن بگوییم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید معارف اهل بیت(ع)، حرکت سیدالشهدا و سبک زندگی آن بزرگواران را با ابزارهای امروزی که در جامعه وجود دارد بیان کنیم، تصریح کرد: متاسفانه در دوران تحصیلات ابتدایی که بهترین دوران برای کاشتن بذر محبت خاندان سیدالشهدا(ع) است سهل انگاری در این زمینه صورت گرفته است.

سیدی با بيان اينکه باید معارف قرآن و اهل بیت(ع) را با زبان ساده از دوران کودکی آموزش دهیم، اظهار کرد: صدای بلند بلندگوها که گاها گوش خراش است و باید کنترل شود و نباید باعث آزار مردم شویم و یا مسیر حرکت هیئت‌ها و پخش نذری‌ها باعث مزاحمت عبور و مرور مردم شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور  شد: باید رفتارها را در هر جایگاهی که هستیم اصلاح کنیم و این عملکردها است که تاثیرگذار است و نه حرف و قول‌ها.

انتهای پیام
captcha