عاشورا؛ صحنه تقابل رشد و سقوط
کد خبر: 3991749
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

عاشورا؛ صحنه تقابل رشد و سقوط

امام جمعه سلطانیه با اشاره به اینکه عاشورا صحنه تقابل رشد و سقوط است، گفت: خانواده‌ها باید با واکاوی ابعاد مختلف فرهنگ عاشورا به رشد یکدیگر کمک کنند.

عاشورا؛ صحنه تقابل رشد و سقوطبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام سید عمران حسینی‌نسب، امام جمعه زنجان، 28 مردادماه در جمع عزاداران حسینی سلطانیه به تبیین ویژگی‌های خانواده عاشورایی پرداخت و اظهار کرد: انسان‌های پاک و مؤمن در کربلا جزو خانواده‌های سفید و اما افراد ناسالم جزو خانواده‌های سیاه هستند، امام حسین(ع) نماد تربیت یافته خانواده پاک و طاهر است که وقتی آن ظالم سر امام را از تن جدا کرد با صدای بلند اعتراف کرد که من سر فرزند بهترین پدر و مادر دنیا را از تن جدا کردم.

وی با بیان اینکه کربلا صحنه تقابل رشد و سقوط است و افرادی همچون حُر متحول شد و رشد کرد اما شمر و عمربن سعد سقوط کردند، به نقش خانواده‌ها در تربیت انسان‌ها تأکید کرد و افزود: خانواده‌ای در تاریخ داریم که امام‌کُش هستند و او اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی است که در شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) نقش دارد و جعده همسر امام حسن (ع) که به تحریک معاویه، او را به شهادت رساند، دختر اشعث بن قیس است. محمد و قیس نیز از فرزندان اشعث که در شهادت امام حسین(ع) نقش داشتند.

امام جمعه سلطانیه به شاخص‌های خانواده عاشورایی اشاره کرد و گفت: خانواده عاشورایی باید در به دعوت به خوبی‌ها همدیگر را کمک و از انحرافات همدیگر جلوگیری کنند که ماجرای پیوستن زهیر بن قین به لشکر امام حسین (ع) با تشویق همسر این پیام را دارد.

وی با بیان اینکه اعضای خانواده مانند زن و شوهر نسبت به هم، فرزندان نسبت به والدین و والدین نسبت به فرزندان وظایفی دارند، ابراز کرد: اعضای خانواده در رشد و سقوط همدیگر نقش اساسی دارند و لازم است درس‌های عاشورا که دارای ابعاد مختلف خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود، مورد واکاوی قرار گیرد.

حسینی‌نسب با تاکید بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر و با بیان اینکه تارک الصلاة بودن، بد حجابی، بد پوششی زنان و دختران، احتکار و گرانفروشی، نگاه به نامحرم، اعتیاد  از انحرافات اجتماعی و فسادزاست، بیان کرد: مهمترین فلسفه قیام امام حسین (ع) اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی به شاخصه دوم خانواده عاشورایی اشاره کرد و افزود: عاشورا خانواده‌ای به هم پیوسته و همراهی را نشان می‌دهد که مشکلات  آنها را از هم جدا نکرد و تا پایان راه در کنار هم ماندند. عاشورا نشان داد اعضای خانواده باید تا پای جان در کنار هم بمانند. هیچ بنایی در اسلام محبوب‌تر از خانواده نیست و لذا می‌فرماید طلاق عرش خدا را می‌لرزاند؛ چرا که طلاق را خانواده متلاشی می‌کند. وفاداری اعضای خانواده به همدیگر از شاخصه‌های خانواده عاشورایی است.

انتهای پیام
captcha