عمل به تکلیف؛ درس مهم عاشورا / در هر شرایطی مبلغ خدا باشیم
کد خبر: 3991876
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۸
حجت‌الاسلام حدائق بیان کرد؛

عمل به تکلیف؛ درس مهم عاشورا / در هر شرایطی مبلغ خدا باشیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، یکی از درس‌های نهضت سیدالشهدا(ع) را درس تمسک به عبادت و بندگی برشمرد و گفت: امام حسین(ع) به همگان آموخت که وظایفتان را نسبت به خدا فراموش نکنید.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 29 مردادماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود درس شب عاشورا را درس بندگی توصیف کرد و گفت: یکی از درس‌های نهضت سیدالشهدا(ع) درس تمسک به عبادت و بندگی است. امام حسین(ع) به همگان آموخت وظایفتان را نسبت به خدا فراموش نکنید.

وی با یادآوری احوالات امام حسین(ع) در شب و ظهر عاشورا که بر اقامه نماز مستحبی، نماز اول وقت با جماعت تأکید داشتند، افزود: هرچقدر می‌توانیم نماز را با جماعت بخوانیم. این‌گونه نباشد که تنها در شب‌های عاشورا مساجد پر از جمعیت باشند، بلکه باید هر شب سنت شب عاشورا اجرا شوند. امام می‌توانست برود در خیمه، محفوظ هم بود، تنهایی بایستند نماز بخوانند اما وسط میدان زیر تیربار دشمن، امام اقامه‌ نماز کرد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز، امام حسین(ع) را میزان‌الاعمال توصیف کرد و افزود: اگر همین قسمت از زندگی امام حسین(ع) یعنی نماز ظهر عاشورای آن حضرت را خدا فردای قیامت به نمایش بگذارد، هیچ‌کس بهانه‌ای برای نماز به عقب افتاده‌اش ندارد. اینکه مشتری، ارباب رجوع یا کار داشتیم و گرفتار بودیم توجیه نیست و همه این‌ها گرفتارتر از امام حسین(ع) در ظهر روز عاشورا که نیست. دشمن سیدالشهدا(ع) را محاصره کرده است، تشنگی بیداد می‌کند، صدای العطش اطفال به آسمان سر بلند کرده است و تعدادی از اجساد مطهر شهدا روی زمین قرار گرفته‌اند، در آن بحران سخت، امام نماز اول وقت می‌خواند، یعنی مردم همه چیزتان را با خدا تنظیم کنید، حتی اگر در جبهه‌ جنگ و لحظات آخر زندگی و اوج سختی‌ها باشد.

التزام به واجبات در تمام ابعاد عاشورا

وی با تأکید بر اینکه درس عاشورا درس پایبندی به عبادت‌ها و التزام به واجبات است، به آیه 21 سوره بقره «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بوده‏‌اند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد» اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به تمام انسان‌ها یک پیام می‌دهد. این آیه خطاب عام است، یا ایها الذین آمنوا نیست. یعنی ای بشریت، ای انسان‌ها، ای همه‌ آحاد بشر بدانید، خدا می‌فرماید. «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ» خدایی که شما را آفرید‍‌ بپرستید، خدا را فراموش نکنید. اصلتان از خداست، بازگشتتان به خداست، «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون» مبدا و مقصد شما اوست. این خدا را فراموش نکنید. اگر کسی ذره‌ای به ما محبت کند، فراموش نمی‌کنیم اما 24 ساعت پای سفره خوان خدا نشسته‌ایم و میلیاردها سلول زنده در این بدن دارند هماهنگ کار می‌کنند، اما برای برخی نماز خواندن بسیار سخت است.

عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: در آیه مذکور خدا می‌فرماید: ای بشریت، ای انسان‌ها، «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» خدایی که شما را آفرید. خدایی که پیشینیان شما را آفرید. این خدا را بپرستید. «لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ» ‌امید این است که به تقوا برسید. این یکی از آیاتی است که خداوند رسماً توصیه‌ به پرستش و بندگی می‌کند.

وی به بیان نکاتی ذیل این آیه پرداخت و گفت: این آیه خطاب به رسول خدا(ص) است که پیامبر(ص) این مطالب را به همگان منتقل کند. انبیا آمدند تا بشریت را هدایت کنند. پیامبران صنفی، قومی و عشیره‌ای نبودند بلکه رسالتشان جهانی است و این برای همگان درس است، پس خود را محدود به یک منطقه، هیئت، محله یا فامیل نکنیم همان‌طور که پیامبر(ص) رسالت دارد همه را با خدا آشنا کند؛ لذا هر جا و در هر حالی که هستیم باید از خدا دفاع کنیم حتی اگر به خارج از کشور هم رفتیم، مبلغ خدا باشیم.

نگاه اسلام فراجناحی و فراملیتی است

حدائق با تأکید بر اینکه نگاه اسلام فراجناحی، فرامملکتی و فراملیتی است و می‌فرماید شرف شما به تقوای شماست و قومیت، قیافه، ثروت و سواد معیار نیست، گفت: این نگاه اسلام برای جذب انسان‌هاست، لذا همان‌طور که انبیا برای همه آمدند، مردم همه را بندگان خدا ببینید، از هدایت، دستگیری و ارشاد بندگان خدا غفلت نکنیم و سیره‌ انبیا را ادامه دهیم. چنانچه سیدالشهدا(ع) از صبح عاشورا تا لحظه‌ شهادت سخنرانی‌های متعددی کردند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با ذکر این نکته که امام ذره‌ای محتاج به کمک مالی، جانی و اقتصادی این مردم نبود بلکه می‌خواست آنان را نجات دهد، گفت: امام رحمة‌الله الواسعة است، می‌خواهد دوزخ پر نشود. تلاش سیدالشهدا(ع) همین است. لذا وقتی که عبیدالله حر جحفی، به تقاضای امام جواب رد داد، گفت آقا شمشیر و اسبم را می‌دهم اما خودم نمی‌آیم. حضرت فرمودند: نه شمشیرت را می‌خواهم، نه زره و اسبت را بلکه خودت را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم خلیفة‌الله تربیت کنیم. پس سعی کنیم مردم را با خدا آشنا کنیم کاری که امام حسین(ع)  در کربلا تعقیب کرد و قرن‌هاست که بشریت ریزه‌خوار سفره خوان سیدالشهدا(ع) هستند.

فلسفه عبادت

وی با طرح این سؤال که فلسفه عبادت چیست، گفت: در روایات فلسفه‌های متعددی برای عبادت ذکر شده است که یکی از آن‌ها همین آیه مذکور است. یکی از فلسفه‌های نماز، عبادت، دعا، استغفار، سپاسگزاری و شکرگزاری از ولی‌نعمت شماست. نماز یک نوع سپاسگزاری است. این حرف غلطی است که بعضی‌ها می‌گویند مگر خدا احتیاج به نماز دارد که ما نماز بخوانیم، لذا چون خدا احتیاج ندارد ما هم نمی‌خوانیم. چه کسی‌ می‌گوید خدا محتاج است، هرکسی هم که می‌گوید اشتباه است. امیرالمؤمنین(ع) به همّام در خطبه متقین گفت اگر تمام مردم عبادت خدا را بکنند خدا بی‌نیاز است و تمام مردم با خدا مخالف شوند خدا بی‌نیاز است. پس مراقب باشیم این تصور اشتباه ما را بازی ندهد و فکر کنیم با این نماز خواندن داریم قدرت خدا را مستحکم می‌کنیم. مبادا بازی شیطان خوریم.

حدائق با بیان اینکه عبادات ما شکرگزاری به درگاه الهی است و یک روش زیبای شکرگزاری هم که خداوند تعلیم فرموده است، نماز است، گفت: قادر به محاسبه نعمت‌های الهی نیستیم اما در آیه مذکور خداوند یکی از نعمت‌ها را نام می‌برد که شروع الطاف الهی و خلقت شماست. همین که آفریده شدید و حیات دارید، این نعمت خداست. چرا برخی‌ها این را نمی‌بینند. خدا می‌فرماید «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُمْ» این نعمت اولیه و مهمی که شما را آفریده‌اند، نظر داشتند که شما را خلقتان کردند. اگر خدا شما را دوست نمی‌داشت که خلقتان نمی‌کرد و در عالم حیات نبودید، این نعمت را مردم ببینید، محبت و لطف خدا را، این اولین نعمت که نعمت آفرینش است و در برابر این نعمت آفرینش و خلقت خدا می‌فرماید بندگی کنید لذا شکرانه‌ خلقت عبادت و بندگی است.

چگونه باتقوا شویم

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز در ادامه سخنان خود با طرح این سؤال که راه با تقوا شدن چیست زیرا تمام وعده‌های خداوند در قرآن به تقواست، گفت: یکی از راه‌های متقی شدن، تنسّک و پایبندی به عبادت است. اگر می‌خواهیم با تقوا باشیم و زندگی سالمی داشته باشیم و آن شویم که خداوند می‌پسندد، نماز را ترک نکنیم، آن هم نماز اول وقت که انسان را متقی می‌کند. ما می‌خواهیم به درجات عالیه‌ تقوا برسیم ولی مقدمه‌اش را فراهم نمی‌کنیم. فقط می‌گوییم که چه کنیم با تقوا شویم. پاسخش هم اقامه نماز اول وقت است و باید زندگی را با نماز تنظیم کنیم. قرآن هم می‌فرماید: اگر عبادت را به‌جا آوردید، این عبادت می‌شود عامل تقوا لذا راه رسیدن به تقوا انجام عبادت است. اگر واجب خدا را انجام دادیم، خدا راه را برایمان باز می‌‌کند و زندگی ما را مدیریت می‌کند.

وی همچنین بر ضرورت همراهی عبادت با اخلاص تأکید کرد و گفت: اگر عبادت کردیم ولی با تقوا نشدیم، باید در این عبادت تأمل و مشکل آن را پیدا کنیم. خروجی و ذات عبادت، تقواست و اگر من نماز می‌خوانم اما به تقوا نرسیده‌ام جای تأمل دارد و این نماز آن نمازی نیست که خداوند می‌خواهد. قاعده و شاکله نماز همان است که می‌گوید نماز از فحشا و منکر انسان را بازمی‌دارد. در صورتی که برخی از نمازها تنها نرمش است.

حدائق ادامه داد: خداوند در آیه مذکور که شرط با تقوا شدن را می‌فرماید تأکید می‌کند «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون» لعلکم یعنی امید این است که باتقوا شوید. تضمین صددرصدی نیست زیرا اگر عبادت اخلاص نداشت انسان را به تقوا نمی‌رساند. هشدار از این جهت که مردم به عبادت‌هایتان مغرور نشوید. یک‌وقت نگویید من نماز شبم تعطیل نمی‌شود. ما اهل جماعتیم، ما اهل چنین و چنانیم. این غرور انسان را زمین می‌زند. عبادت را باید به تقوا برسانیم. قبولی‌ اعمال دست خداست.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در بخش دیگری از سخنان خود به احداث ساختمان دانشگاه مهدویت در شیراز اشاره کرد و گفت: شخصی سؤال کرد که احداث دانشگاه مهدویت چه ضرورتی دارد، هزینه‌های آن را به فقرا بدهید. در پاسخ به این فرد پاسخ دادم در 28 جای قرآن خداوند نماز و زکات را با هم ذکر کرده است یعنی اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود، باید مشکل اعتقادی حل شود.

ضعف در اعتقادات

وی تصریح کرد: امروز در اعتقادات ضعف داریم. پول و امکانات کم نداریم. اگر در جایی دزدی می‌شود و میلیاردها تومان می‌برند یا رانت‌خواری می‌کنند، کار چه کسانی است؟ این کارها کار افراد بی‌دین است. انسان دین‌دار که خداترس است و ریالی مال حرام را در زندگی خود وارد نمی‌کند. آسیب امروز جامعه خود را بنگریم. در دادگاه‌ها پرونده‌ها متراکم شده است زیرا جرم افزایش پیدا کرده است و جرم به دلیل فاصله گرفتن از ارزش‌ها و اعتقادات افزایش یافته است. اگر امروز احساس کمبود مسجد نمی‌کنیم دلیلش آن است که مسجدی کم داریم. البته اعتقادم این است که مسجد بسیار کم داریم و چون مسجدی کم است این کمبود خود را نشان نمی‌دهد.

وی این مسئله را نشئت گرفته از افت معنویت در جامعه دانست و گفت: دانشگاه مهدویت یک سند افتخار برای شیراز و استان فارس است که هم فضای مذهبی است و در آن مراسم‌های مذهبی برگزار خواهد شد و هم فضای درمانی که بناست درمانگاه و هفت طبقه هم فضای پژوهشی، تحقیقی و آموزشی در آن احداث شود.

انتهای پیام
captcha