کنکاشی در مفهوم حیات و ممات در زیارت عاشورا
کد خبر: 3991957
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶
سیدحمید حسینی تبیین کرد:

کنکاشی در مفهوم حیات و ممات در زیارت عاشورا

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث در شرح زیارت عاشورا گفت: ما باید از خدا بخواهیم چگونه زیستن را به ما بیاموزد تا حیات و ممات اهل بیتی(ع) داشته باشیم و سعادت ابدی خود را تضمین کنیم.

ارسال/

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید حسینی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث، در دهه اول محرم «زیارت عاشورا» و شرح آن را موضوع سخنرانی خود قرار داده است.

متن دهمین سخنرانی او را می‌خوانید؛

سیدحمید حسینی با اشاره به اینکه انس با زیارت زیارت عاشورا سبب ایجاد محبت و عشق خدایی در وجود انسان می‌شود، گفت: یکی از خواسته‌هایی که ما براساس این زیارت از خداوند می‌خواهیم این است که زندگی و مرگ ما حسینی(ع) و اهل بیتی(ع) باشد؛ تعبیر «اللهم اجعلنی محیای محیا محمد و آل محمد و  مماتی ممات محمد و آل محمد» تعبیر بلندی است که سبک زندگی ما را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به ریشه قرآنی این تعبیر اضافه کرد: اهل بیت(ع) هر چه گفته‌اند ریشه قرآنی دارد؛ آیه 162 انعام «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ» مؤید این مسئله است؛ چرا در این تعبیر به جای حیات و موت، محیا و ممات به کار رفته است زیرا تفاوت زیادی میان این دو وجود دارد؛ حیات به معنای زندگی است ولی محیا به معنای چگونه زیستن است؛ موت، مرگ است ولی ممات چگونه و با چه حالی مردن است؛ حیات همه انسان‌ها مانند هم است ولی محیای آنها مانند همدیگر نیست.

حسینی بیان کرد: کسانی که تصور می‌کنند وارد زندگی شده و مانند بقیه چند صباحی را زیست می‌کنند و هیچ برنامه‌ای ندارند، حواسشان نیست که اختیار محیا و ممات انسان در دست خود اوست، اینکه چگونه زندگی کند کاملا در اختیار خود او است و اینکه چگونه بمیرد کاملا در دست خود اوست. در آیه شریفه «أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ» فرموده است کسانی که دنبال کارهای زشت رفته‌اند فکر می‌کنند زندگیشان مانند کسانی است که اهل خیرات بوده‌اند؛ این زندگی و مردن یکسان نیست.

استاد و پژوهشگر علوم قرآن گفت: این جمله‌ای که از شریعتی معروف شده که «خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز من چگونه مردن را خواهم آموخت» به نظر بنده دقیق نیست و باید می‌گفت که «خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز من همانطور خواهم مرد»؛ زیرا انسان هر طور زندگی کند همانطور خواهد مرد و مرگ آئینه‌ای است که در برابر زندگی ما قرار دارد و اگر زیبا زندگی کنیم زیبا و اگر زشت زندگی کنیم زشت خواهیم مرد.

حسینی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید من مرگ را آفریدم، سپس زندگی را آفریدم، اول مرگ را قید فرمود یعنی ای انسان تو باید طوری زندگی کنی که تا بتوانی نحوه زندگی بعد از مرگت را انتخاب کنی. پس اگر ما مفهوم حیات و ممات در زیارت عاشورا به این نحو را درک کنیم رفتار و سبک زندگی ما به کلی عوض خواهد شد. در این صورت حتی خندیدن و گریستن و دوستی و دشمنی و نحوه رفتار ما همه رنگ و بوی دیگری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: به خاطر این در زیارت عاشورا می‌گوییم؛ انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم یعنی ما می‌خواهیم زندگیمان را با زندگی شما تطبیق بدهیم. اگر قرار است زندگی ما حسینی(ع) باشد باید ببینیم در لحظه لحظه زندگی در لشکر یزید هستیم یا امام(ع). امام ما کسی است که اجازه نمی‌داد حتی کسی به دشمنش حرف زشت و ناسزا بگوید و آن وقت ما به دوستانمان بد دهانی می‌کنیم.

حسینی اظهار کرد: خداوند قول داده است که دعاها را مستجاب کند به خصوص اگر در زیارت عاشورا باشد؛ البته دعا را باید از کنه قلب بخواهیم، نه اینکه فقط آن را بخوانیم. باید بخواهیم مانند حسین(ع) زندگی کنیم. علی بن یقطین در حق یکی از شیعیان کوتاهی کرده بود؛ امام صادق(ع) به خاطر این کوتاهی او را توبیخ کرد و به محضر نپذیرفت مگر اینکه جبران کنی و علی بن یقطین مسافتی طولانی را طی کرد و رفت از آن فرد رضایت گرفت و وقتی برگشت امام(ع) او را پذیرفت. ما هم در این ایام محضر امام حسین(ع) آمده‌ایم و از ایشان کمک می‌خواهیم.

انتهای پیام
captcha