دعا و اشک؛ ابزار مبارزاتی سیدالساجدین
کد خبر: 3992027
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

دعا و اشک؛ ابزار مبارزاتی سیدالساجدین

امام سجاد(ع) بعد از حادثه کربلا با دو عنصر اشک و دعا تمام تلاش خود را کردند که از فرهنگ عاشورا محافظت کنند و در مسیر تقویت مسیر فرهنگ عاشورا گام بردارند.

حکمت خدا بر این بود که در عاشورا به دلیل بیماری و ضعف جسمانی نتواند در کنار پدر بزرگوارش بجنگد چرا که باید رسالت اجداد بزرگوارش را برای حفظ دین خدا به سرانجام می‌رساند. حضرت حق می‌خواست تا او تداوم‌گر و گسترش‌دهنده نهضت عاشورا باشد و حرف حق را به گوش جهانیان برساند و چه زیبا در کنار عمه بزرگوارشان، حضرت زینب کبری(س) توانست این رسالت را به خوبی انجام دهد. هرچه هست او معصوم بود و مجری دستورات الهی.

به او لقب زیبای سیدالساجدین و زین‌العابدین نامیدند، چرا که در عبادت و سجده به درگاه حضرت حق، تبدیل به الگوی بی‌نظیری برای تمام جهانیان شد. او با کتاب زیبای صحیفه سجادیه، ادب دعا را به مسلمانان آموخت تا هر زمان و در بزنگاه‌های مختلف بتوانند به بهترین شیوه ممکن با حضرت حق به مناجات و نیایش بپردازند.

قطعاً ایشان مانند اجداد بزرگوارشان باید با سران ظلم و جور زمان مبارزه می‌کرد و در این مسیر با توجه به شرایط و اقتضائات زمان حرکت کرد تا بتواند به بهترین شیوه ممکن به نتیجه برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: امام سجاد(ع) بعد از حادثه کربلا با دو عنصر اشک و دعا تمام تلاش خود را کردند که از فرهنگ عاشورا محافظت کنند و در مسیر تقویت مسیر فرهنگ عاشورا گام بردارند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) بسیاری از مفاهیم و معارف بلند را در قالب دعا فرهنگ‌سازی کردند، افزود: در شرایطی که اهل بیت(ع) کمترین یاور و پشتیبان را داشتند و در مظلومیت کاملی بودند، امام سجاد(ع) با اشک و دعا این مظلومیت را فریاد کشیدند و معارف الهی را آهسته آهسته تبدیل به یک فرهنگ کردند و زمینه گسترش این هدف قیام سیدالشهدا(ع) را فراهم کردند.

رصاف تأکید کرد: اگر اقدامات اساسی امام زین‌العابدین(ع) نبود، اهداف قیام سیدالشهدا(ع) آسیب می‌خورد و ممکن بود به طور کلی شعله‌ و مظلومیت و شرایطی که عاشورا ایجاد کرده بود تا اسلام گسترش پیدا کند، خاموش شود لذا اگر فرهنگ‌سازی درست امام سجاد(ع) نبود بیم آن می‌رفت که به طور کلی همه این دستاوردها از بین برود.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس بیان کرد: امام سجاد(ع) با درایت و مدیریت دقیقی شرایط را به گونه‌ای رقم زدند که فرهنگ عاشورا و معارف دین گسترش پیدا کرد و طرفداران اهل بیت(ع) زیاد شدند و شرایط به گونه‌ای شد که هدف سیدالشهدا(ع) فراگیر شد.

وی بیان کرد: آنچه که دشمنان اهل بیت(ع) به دنبال آن بودند که کربلا در کربلا بماند با اقداماتی که امام سجاد(ع) انجام دادند، ناکام ماند و دقیقاً نتیجه عکس گرفتند و هرآنچه که طراحی کرده بودند، بر علیه خودشان تمام شد.

رصاف با اشاره به صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) گفت: صحيفه سجاديه از گنجينه‌های ارزشمند دعاهاي امامان(ع) است كه در بردارنده برخی از دعاهای حضرت سجاد(ع) است. صحيفه سجاديه كانونی از معارف بلند الهی در ابواب مختلف است و در يك ارزيابي واقع‌بينانه می‌توان آن را ابزار رسای فرهنگی برای مقابله با هجوم فرهنگی دانست كه خلفای ناشايست باب آن را گشوده بودند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه دعاهای صحيفه علاوه بر حسن بلاغت و كمال فصاحت بر عالی‌ترين مضامين و عبارات و علوم الهی مشتمل است، گفت: زيبايی، شكوه و قدرت روحی كه در تعبيرات روح پرور آن به كار رفته و طرق مختلفی كه در اوقات گوناگون در مقام فروتنی و توسل در پيشگاه الهی و درود و ثنا برخداوند انتخاب شده، خود بالاترين شاهد و دليل است بر اين كه صدور آن از مقام امام معصوم(ع) قطعی است و احدی دست رد و انكار بر آن ننهاده و نام آن شهره آفاق است و فروغش بر اكناف جهان گسترده تا آنجا كه هرگز شك و ترديد در آن راه ندارد و گوهری از معدن علوم امام سجاد(ع) است.

انتهای پیام
captcha