درس‌هایی از نهضت حسینی برای مدیریت روزگار کرونا
کد خبر: 3992972
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۱
مرتضی چیت‌سازیان تشریح کرد؛

درس‌هایی از نهضت حسینی برای مدیریت روزگار کرونا

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید مطهری در تشریح درس‌های عاشورا برای زندگی امروز بشر از امر به معروف و نهی از منکر، بندگی برای خدا، توکل به حی سبحان و آزادگی و عزت در دفاع از حقیقت یاد کرد و گفت: آموزه‌های حسینی، فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی را درون خود دارد که برای فضای با کرونا عجین شده کنونی جامعه به شدت مورد نیاز است.

درس‌هایی از نهضت حسینی برای مدیریت روزگار کرونازدهبه گزارش ایکنا، نهضت اباعبدالله الحسین(ع)، کانون معرفت الهی و حاوی پیام‌هایی است که رستگاری انسان را نوید می‌دهد. در حقیقت هیچ نهضتی، در طول تاریخ بشریت همچون نهضت حسینی قلب‌ها را منقلب نکرده و روح عزت و آزادگی را در بشر ندمیده است.

در مجموعه‏ نهضت عاشورا آموزه‌‏های متعددی وجود دارد که هر فراز آن می‌‏تواند چراغی روشن، فرا روی تشنگان حقیقت باشد. با این نگاه، نهضت امام حسین(ع) به‌مثابه دانشگاهی خواهد بود که از نقطه آغاز تا غربت اسارت خاندان مظلوم امام مملو از عبرت و درس است.

در همین راستا ایکنا به سراغ حجت‌الاسلام مرتضی چیت‌سازیان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید مطهری رفت تا درباره درس‌ها و عبرت‌های نهضت حسینی و اثرات آن بر زندگی امروز جامعه، تحلیل جامعی در اختیار مخاطبان خود قرار دهد که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان اظهار کرد: نهضت و حماسه حسینی پیام‌ها، عبرت‌ها و درس‌های فراوانی برای بشریت دارد و هرچه زمان می‌گذرد این پیام‌ها زنده‌تر و پررنگ‌تر می‌شود و جلوه‌اش در زندگی انسان‌ها نمود پیدا می‌کند. امام حسین(ع) نه‌تنها رهبر و الگوی مسلمانان جهان بلکه الگوی هندو‌ها و غربی‌ها نیز هستند و حتی برخی افرادی که در چین و ژاپن زندگی می‌کنند و مذاهب غیر ابراهیمی دارند نیز ایشان را الگوی خود قرار داده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید مطهری افزود: در سفر‌های تبلیغاتی که در ماه محرم به برخی از کشور‌های جهان داشتم متوجه شدم که مردم دنیا روز به روز با نام امام حسین(ع) بیشتر آشنا شدند. برپایی دسته‌های عزاداری حسینی در کشور‌های غیرمسلمان نشان می‌دهد که همه زمین‌ها کربلا و همه زمان‌ها عاشورا هستند.
 
پیام حادثه عاشورا؛ امربه‌معروف و نهی از منکر 

این استاد دانشگاه در ادامه به یکی از مهم‌ترین درس‌های قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین پیام حادثه عاشورا امربه‌معروف و نهی از منکر است و این دو عنصر حیاتی سبب پویایی و نشاط جامعه می‌شوند. مردم باید نسبت به عملکرد مسئولان و همنوعان خود احساس مسئولیت داشته باشند و یکدیگر را به خوبی‌ها سفارش کرده و از بدی‌ها نهی کنند.
مردم باید نسبت به عملکرد مسئولان و همنوعان خود احساس مسئولیت داشته باشند و یکدیگر را به خوبی‌ها سفارش کرده و از بدی‌ها نهی کنند

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان افزود: نهضت عاشورا در خود درس‌های فراوانی دارد که یکی از آن‌ها استقلال و آزادگی است. امام حسین(ع) در قیام عاشورا نشان دادند که زیر بار حرف زور نمی‌روند، از این حیث عزت خود را به رخ جهانیان کشیدند. زمانی که می‌خواهیم به اهداف بر حق خود دست پیدا کنیم باید از جان و مال و خانواده خود بگذریم، بر همین اساس هم امام حسین(ع) با خانواده خود به کربلا آمدند و همه وجود خود را فنا کردند تا شریعت جدشان پیامبر اکرم(ص) باقی بماند.
 
عاشورا؛ نماد آزادگی

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید مطهری، عاشورا را نماد آزادگی و حضرت سیدالشهدا(ع) را سرور آزادگان خواند و بیان کرد: درس بعدی نهضت عاشورا حریت است که معنای بسیار مهمی دارد. حریت به معنای عدم وابستگی به تعلقات دنیوی و رها بودن و آزادگی است. انسان آزاده در نگاه امام حسین(ع) کسی است که زندگی همراه باعزت داشته باشد؛ بر این اساس، حضرت تمام تلاش خود را برای رسیدن به زندگی باعزت بکار بردند. امام حسین(ع) نه‌تنها مؤلفه‌های آزادگی و حریت را تدوین بلکه عملی کردند به‌طوری‌که از ابتدای حرکت خود به‌سوی سرزمین کربلا تا زمان شهادت، نمونه عینی یک انسان آزادی‌خواه را به نمایش گذاشتند.
 
بنده خدا بودن 

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان ادامه داد: پیام بعدی نهضت عاشورا، بندگی خداوند متعال است بدان معنا که امام حسین(ع) با اخلاص پا به سرزمین کربلا گذاشتند. آنچه مهم‌ترین عامل ماندگاری نهضت عاشورا در طول قرون و اعصار بود، جوهره اخلاص در نهضت عاشوراست. خداوند، وعده فرموده که عمل مخلصان و تلاش مخلصانه را تباه نکند و اجر دنیوی و اخروی آنان را کامل عطا کند. صحنه‌های جهاد و کشتن و کشته شدن در تاریخ بشری و تاریخ اسلام فراوان است، اما آنچه برخی از این صحنه‌ها را جاودانه کرده، اخلاص و رنگ الهی و خدایی داشتن است که این رنگ بی‌زوال، در حماسه عاشورا دیدنی‌تر می‌شود. این اخلاص است که انسان را به سمت رسیدن به اهداف خود پیش می‌برد و در واقع با اخلاص است که انسان می‌تواند نهضت حماسی خود را به ثمر برساند.
 
توکل بر خداوند سبحان

وی توکل بر خداوند سبحان را وسیله تمیز دادن اشخاص مؤمن و غیر مؤمن دانست و گفت: امام حسین(ع) از ابتدای حرکت الهی خود تا زمان شهادت، درس‌های فراوانی به مسلمین جهان دادند که یکی از بزرگ‌ترین این درس‌ها توکل بر خداوند متعال بود. طبق نهضت عاشورای حسینی، تنها راه پیروزی هر مسلمانی، تکیه‌بر قدرت خداوند متعال است. نکته‌ای که امام حسین(ع) در روز عاشورا بار‌ها به آن اشاره کردند و فرمودند: «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ و تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ» (خداوندا راضی‌ام به رضای تو و تسلیم امر تو هستم، هیچ معبودى جز تو نیست‌ ای فریادرس فریادخواهان.) حضرت در این سخن نشان دادند که تابع محض دستورات و مشیت الهی هستند و با علم به این موضوع که همه فرزندانشان شهید می‌شوند و خانواده ایشان به اسارت می‌روند به آن چیزی که خداوند متعال برای ایشان مقدر کرد راضی بودند و تنها نقطه امیدشان خداوند سبحان بود.

چیت‌سازیان تصریح کرد: بر همین اساس مصداق بارز آیات ۲۷ و ۲۸ سوره فجر «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً» (اى نفس مطمئنه خشنود و خداپسند به‌سوى پروردگارت بازگرد.) امام حسین(ع) است که در تمام امور بر خداوند سبحان توکل داشتند و امورات خود را بر این مبنا پایه‌ریزی کرده بودند.
امام حسین(ع) مصداق بارز آیات ۲۷ و ۲۸ سوره فجر هستند که در تمام امور توکل بر خداوند سبحان داشتند و امورات خود را بر این مبنا پایه‌ریزی کرده بودند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید مطهری در ادامه به نقش پررنگ شهادت‌طلبی در زندگی امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌خواستند که در راه خدا همانند پدر بزرگوارشان امام علی(ع) به‌افتخار شهادت نائل شوند. ایمان قوی به خداوند متعال نیز در زندگی ایشان موج می‌زد و قلبشان مالامال از عشق به خداوند سبحان بود. مصداق این عشق و ایمان در شب قبل از عاشورا به‌وضوح قابل‌رؤیت است. حضرت در این شب خطاب به یاران خود می‌فرمایند: «هرکس که خود را پاک نکرده است و هنوز علایق دنیوی در وجودش قرار دارد می‌تواند برگردد» و یاران آن حضرت، چون قلبشان از محبت خدا لبریز بود به ایشان وفادار ماندند و در روز عاشورا به‌ افتخار شهادت در کنار ایشان نائل آمدند.

حجت‌الاسلام چیت‌سازیان در پایان گفت: عبرت‌ها و درس‌های زیادی از قیام عاشورا وجود دارد که در آن حماسه حسینی به‌وضوح قابل‌ مشاهده است. باید آن چیزی که از امام حسین(ع) فراگرفتیم را در زندگی روزمره پیاده‌سازی کنیم. آموزه‌های حسینی، فرهنگ ناب ایثار و ازخودگذشتگی را درون خود دارد و به‌شدت مورد نیاز فضای با کرونا عجین شده کنونی جامعه است. امروز تمام مسلمانان جهان باید همانند امام حسین(ع) اهل توکل و ایثار و ازخودگذشتگی باشند که اگر این‌طور باشد وضع بشریت بسیار بهتر از شرایط کنونی خواهد شد. امروزه تا حد زیادی توانسته‌ایم اهداف و درس‌های نهضت حسینی را به جوانان معرفی کنیم اما هنوز با نقطه اوج فاصله بسیاری داریم.
انتهای پیام
captcha