شیخ نخودکی بر اقامه نماز اول وقت تأکید بسیار داشت
کد خبر: 3994389
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
یک استاد اخلاق و عرفان اسلامی:

شیخ نخودکی بر اقامه نماز اول وقت تأکید بسیار داشت

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق بیان کرد: عبودیت مقامی بس رفیع است چنانچه مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی، این مرد الهی اهمیت فراوان به نماز اول وقت و لقمه حلال می‎دادند و تأکید بسیار بر آن داشتند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، مراسم گرامیداشت هفتاد و نهمین سالگرد ارتحال عارف سفر کرده مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی، هشتم شهریورماه با قرائت پیام نوه مرحوم شیخ، آیت‌الله حجت هاشمی خراسانی و با سخنرانی آیت‌الله ابوالحسن مهدوی از اساتید برجسته اخلاق شهر اصفهان و عضو خبرگان رهبری و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در حسینیه دارالبکاء تهران برگزار شد.
 

حلال بودن غذا و بیداری ثلث آخر شب


در بخشی از پیام آیت‌الله حجت هاشمی که در ابتدای مراسم قرائت شد، آمده است: «جدّ مادری ما قطب العارفین و کهف الواصلین، حجت‌الاسلام و زبده الانام، نادره الایام، اعجوبه الدهر مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی (قدس سره)، جنابش از علمای عاملین و عرفای واصلین، صاحب شریعت کامله و طریقت مستقیمه و حقیقت محققه و از اوتاد بلند پایه و از عبّاد گرانمایه و از اصحلب کشف و کرامت و از ارباب خلسه و شهادت، در رعایت احکام شریعت بینظیر و در احتیاط و پرهیز از شبهات بیبدیل به کمترین غذا قانع و به پست‌ترین لباس مکتفی، غذای هرکسی را نخوردی و با هرکسی مراوده نداشتی و صاحب دم عیسوی بود؛ در دفع عاهات و امراض و علاج آفات یگانه و عیسی نفَس زمانه، آب دهانش شفابخش امراض. ایشان به دو چیز بسیار اهمیت می‌داد: غذا و بیداری ثلث آخر شب.»


شیخ نخودکی در اثر بندگی خدا به این کرامات رسید


در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و عرفان اسلامی طی سخنانی گفت: مرحوم شیخ حسنعلی نخودکی مصداق این حدیث قدسی است که خداوند می‌فرماید: بنده من مرا اطاعت کن و بندگی کن که هر چه هست و نیست در زیر سایه بندگی من است که اگر مرا بندگی کنی من به هر چه بگویم باش می‌شود و تو هم به هر چه بگویی باش، می‌شود. اگر از عبادت نمی‌توان الله شد اما می‌توان موسی کلیم الله شد.

وی ادامه داد: مرحوم شیخ مقید به قیودی از جمله ترک معصیت، اقامه نماز اول وقت و نماز شب بود. ایشان در اثر بندگی خدای متعال به آن نفس الهی و قدسی دست یافته بود که این همه بیماران در محضر او به اذن الله شفا می‌یافتند.

این استاد اخلاق و عرفان اسلامی افزود: این همه کرامات از این عارف بزرگ در سایه عبودیت و اطاعت حاصل شده بود، که هر چه هست و نیست به‌واسطه همین مسیر حاصل می‌شود. عبودیت مقامی بس رفیع است چنانچه این مرد الهی اهمیت فراوان به نماز اول وقت و لقمه حلال می‎دادند.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق اظهار کرد: بسیاری از دوستان برای امور مختلف دنبال دستورالعمل‌های مختلف هستند، در صورتی که در بررسی این همه اوراد و اذکار بزرگان و بعد از انجام واجبات و ترک محرمات آن دستورالعملی که برای همه امور مؤثر و مجرب است، همین دستور مرحوم شیخ در ملاقات با امام راحل و مرحوم آیت‌الله زنجانی بوده است.


شیخ نخودکی در گره‌گشایی از خلق بسیار ممتاز بود


در ادامه این مراسم آیت‌الله ابوالحسن مهدوی، عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مرحوم شیخ در گره‌گشایی از خلق بسیار ممتاز بود و کرامات فراوانی از وی نقل شده است، گفت: در مورد زندگی مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی رضوان الله تعالی علیه مطالب فراوانی گفته شده است و بنده هم جزوه‌ای از زندگی ایشان دارم که تا به حال چاپ نشده است.

وی ادامه داد: مرحوم تولایی داماد شیخ حسنعلی برادری داشت که برادر ایشان این جزوه را نوشته است. اوایل انقلاب بود که خدمتشان بودم که گفت: با مرحوم آیت‌الله حسینی زنجانی جلساتی داشتیم که گاهی ذکر خیری از مرحوم نخودکی مطرح می‌شد و چون من به مرحوم شیخ از طرف برادرم انتساب داشتم و اطلاعاتی در اختیارم بود، مرحوم آیت‌الله حسینی زنجانی به من دستور دادند که این اطلاعات را بنویسم که ایشان هم این مطالب را نوشتند و بنده این جزوه را بعد از ۴۰ سال پیدا کردم.

آیت‌الله مهدوی با اشاره به کرامتی از مرحوم شیخ، اظهار کرد: پدر مادری ما مرحوم شیخ مصطفی فقیهی می‌گفتند: من در سن جوانی با آمیرزا مهدی مسجد شاهی که اهل اصفهان بودند، دو نفری خدمت شیخ حسنعلی آمدیم و صحبت‌هایی مطرح شد از جمله اینکه من به شیخ گفتم ما را نصیحت کنید! شیخ به آن‌ها گفت نصیحت من این است که هر کس به خودش مراجعه کند و ببیند عیبش چیست و آن را حل کند. ممکن است عیوبی که من دارم با شما فرق کند و هر کس به خودش مراجعه کند، عیب خودش را بهتر و زودتر متوجه می‌شود. و دوم هم فرمودند آیات ۶۳ تا ۷۷ سوره فرقان که ۱۴ آیه است را بخوانید و روی خود آن را پیاده کنید.

یادآور می‌شود، شیخ حسنعلی اصفهانی در سال ۱۲۴۱ در اصفهان به دنیا آمد. وی به خاطر سکونت سال‌های پایانی عمرش در روستایی بنام نخودک در نزدیکی مشهد، مشهور به شیخ حسنعلی نخودکی بود.

شیخ نخودکی فقیه، فیلسوف و از عرفا و اخلاقیون بزرگ شیعه در سده ۱۴ هجری است که کرامات فراوانی از وی ثبت شده است. وی در ۱۷ شعبان ۱۳۲۱ شمسی از دنیا رفت و در شهر مشهد در صحن انقلاب اسلامی، حرم علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) دفن شد.

مرحوم شیخ بر خواندن نمازهای روزانه در اول وقت تأکید بسیار داشت و این نخستین وصیت او به فرزند خویش بود. این عارف حقیقی می‌گفت: اگر آدمی یک اربعین به ریاضت پردازد، اما یک نماز صبح از او قضا شود، نتیجه آن اربعین، «هَبَاء مَّنثُورًا» خواهد شد. (اشاره به آیه ۲۳ سوره فرقان و به معنای پراکنده‌شدن ذرات غبار در هوا است.)

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha