معرفت‌افزایی نسبت به اهل بیت (ع) هدفمان در ماه‌های محرم و صفر است
کد خبر: 3994866
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مدیر رادیو ایران در گفت‌وگو با ایکنا:

معرفت‌افزایی نسبت به اهل بیت (ع) هدفمان در ماه‌های محرم و صفر است

مدیر رادیو ایران گفت: در ماه‌های محرم و صفر تلاش بر عمق‌دهی برنامه‌سازی در راستای معرفت‌افزایی نسبت به اهل بیت (ع) و مناسبت‌های این ایام داریم.

محمدجعفر محمد‌زاده، مدیر رادیو ایران در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه رادیو با محتوای برنامه‌هایش هیچگاه فراموش نخواهد شد، گفت: اینکه در شرایط موجود و با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی آیا رادیو می‌تواند مخاطب خود را حفظ کند، بحث قدیم و جدید نیست. رسانه رسانه است و به ذات خود ابزار است. محتوای رسانه اولویت اول مخاطب است. مخاطب تلاش می‌کند با توجه به  نیاز و شرایط خودش رسانه مطلوبش را انتخاب کند. این رسانه است که باید خودش را به‌روزرسانی کند و بتواند نیاز مخاطب را برآورده کند. امروزه رادیو دیگر فقط یک جعبه الکترونیکی نیست که در همان محدود شود. رادیو امروز در فضایی چندرسانه‌ای است و علاوه بر حضور فعال در فضای مجازی، رادیو‌نما حتی در بعضی برنامه‌ها، تولیدات تصویری هم دارد. پس توفیق رادیو در این است که هم به فکر تولید محتوای مورد نیاز مخاطب باشد و هم از راه‌های مختلف پیامش را دست مخاطب برساند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییرات سریع رسانه‌ای از منظر تکنولوژی و محتوا فکر می‌کنید شیوه‌های برنامه‌سازی رایدویی در حال حاضر مناسب و مخاطب‌پسند است؟ بیان کرد: پرسش کلی است و درباره همه برنامه‌ها صدق نمی‌کند. برنامه‌هایی داریم که پس از چهار دهه هنوز هم مخاطب ساختارش را می‌پسندد و البته برنامه‌هایی هم داریم که برای جلب رضایت مخاطب باید از همه امکانات روز و شبکه‌های اجتماعی کمک بگیریم و به صورت چند رسانه‌ای تلاش کنیم تا مخاطب را حفظ  و یا علاقه‌مند کنیم. در هر صورت تعاملی بودن تولیدات برنامه یکی از نکاتی است که شدیداً باید در آن مسیر پیش برویم. مخاطب باید حضور خودش و نیازهای روز خود را در رادیو بشنود و این امکان با روی آوردن به ساختارهای نوین امکان‌پذیر است.

برنامه‌های مناسبتی رادیو

مدیر رادیو ایران پیرامون برنامه‌های مناسبتی صدا به ویژه برنامه‌های محرم، چنین توضیح داد: رادیو ایران یک رادیوی سراسری و صدای رسمی و ملی ایران است و این مسئولیت ما را در برنامه‌سازی با توجه به تنوع قومی، زبانی و جغرافیایی زیاد می‌کند و حساسیت کار را بالا می‌برد. ما در ماه‌های محرم و صفر تلاشمان را بر عمق‌دهی به برنامه‌سازی در راستای معرفت‌افزایی به اهل بیت (ع) و مناسبت‌های این ماه گذاشته‌ایم.

وی درباره برنامه‌های هنری رادیو اظهار کرد: در رادیو ایران گروه فرهنگ و اندیشه داریم و حجم قابل توجهی از برنامه‌های شبکه مربوط به این گروه است. برنامه‌های روزانه چون کافه هنر که نقد روزآمد حوزه های فرهنگ و هنر است؛ برنامه قدیمی فرهنگ مردم که جزو میراث معنوی کشور است و بیش از شصت سال از عمر آن می‌گذرد؛ «قرار شاعرانه»؛ برنامه «پارسی‌گویان» با دامنه مخاطب پارسی‌گویان داخل و خارج از کشور، «قصه ظهر جمعه» و... از آن جمله است که هر کدام مخاطبان پایدار و فزاینده‌ای دارند.

فراگیری رادیو ایران

وی رادیو ملی را متعلق به همه مردم ایران خواند و تاکید کرد: همانطور که عرض کردم رادیو ایران رادیو ملی و سراسری است و یک رادیوی تخصصی نیست و از این رو باید به تمام قومیت‌ها، زبان‌های قومی، مذاهب و حتی ادیان الهی رسمی توجه کند و از سوی از زبان فارسی به عنوان رکن هویت ملی هم غافل نباشد.

وی در انتها اعلام کرد: کلیشه یعنی تکرار نامطلوب و ملال‌آور. در برنامه‌سازی روی آوردن به این شیوه مرگ رسانه را حتمی می‌کند و تلاش ما و همکارانمان برای بهره‌گیری از بهترین برنامه‌سازان و بهترین طرح‌ها این است که با نیاز‌سنجی و مخاطب‌شناسی به حیات و شکوفایی این رسانه قدیمی و صمیمی کمک کنیم و این کار شدنی است به شرطی‌که مخاطب را بشناسیم به او احترام بگذاریم و با او صادق باشیم و تلاش برنامه‌سازان رادیو ایران همین است.

انتهای پیام
captcha