عزاداری هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود / برگزاری سوگواره «ملت امام حسین‌(ع)» به یاد سردار سلیمانی
کد خبر: 3997002
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
مسعود کاویانی:

عزاداری هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود / برگزاری سوگواره «ملت امام حسین‌(ع)» به یاد سردار سلیمانی

دبیر نخستین سوگواره ملت امام حسین‌(ع) تصریح کرد: تأکید بر شعار «هر خانه یک حسینیه» با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های موجود ازاین‌جهت است که باید خانه‌ها را به حسینیه تبدیل کنیم و معتقدیم عزاداری هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود، بلکه شکل آن در دوره‌هایی تغییر می‌کند.

ارسالی فوری/ عزاداری هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود/ برگزاری سوگواره ملت امام حسین (ع) به یاد سردار سلیمانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نخستین سوگواره ملت امام حسین‌(ع) امروز یکشنبه ۲۱ شهریورماه در سالن جلسات سازمان بسیج رسانه با حضور مسعود کاویانی، دبیر نخستین سوگواره ملت امام حسین(ع) و حجت‌الاسلام بهنام معینی مجد، مدیر پایش و رصد فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه و محمدصادق افراسیابی، معاون رسانه‌های دیجیتال مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن رضایی، دبیر جشنواره بوی سیب برگزار شد.

مسعود کاویانی، دبیر نخستین سوگواره ملت امام حسین(ع) در ابتدای این نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قله‌های معرفتی در هر حوزه را باید در مکتب امام حسین(ع) یافت و اهل‌بیت(ع) قرآن ناطق هستند. پایه‌های انقلاب اسلامی در مکتب سیدالشهدا(ع) قرار دارد و به هراندازه در این حوزه تلاش کنیم، وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

دبیر اولین سوگواره ملت امام حسین(ع) افزود: تأکید بر شعار هر خانه یک حسینیه با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های موجود ازاین‌جهت است که باید خانه‌ها را به حسینیه تبدیل کنیم و معتقدیم عزاداری هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود، بلکه در دوره‌هایی شکل آن تغییر می‌کند.

برگزاری نخستین سوگواره ملت امام حسین(ع) به یاد سردار سلیمانی

وی با اشاره به محور‌های سوگواره ملت امام حسین(ع) گفت: آیین‌ها و نماد‌های هیئت‌های خانگی، محرم و مسئولیت اجتماعی عزاداران حسینی در مواجهه با کرونا، مقاومت و صبر عاشورایی، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی، جبهه مقاومت، کمک مؤمنانه و همدلی حسینی، زیارت به نیابت، مهر اربعین و درس‌های عاشورا برای نسل امروز از محور‌های این سوگواره است.

کاویانی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف، اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است، گفت: در این سال‌ها، سوگواره‌ها و اشکواره‌های متعددی در سطوح مختلف برگزارشده است. امسال با توجه به اینکه رادیو معارف ۷ دوره بوی سیب را برگزار کرده بود، طرحی ارائه شد تا سوگواره‌هایی که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، به یاد سردار سلیمانی تحت یک عنوان و با هم‌افزایی نهاد‌های برگزارکننده سوگواره «ملت امام حسین(ع)» برگزار شود.

دبیر اولین سوگواره ملت امام حسین(ع) هدف از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی سوگواره‌های حسینی را هم‌افزایی و شناخت ظرفیت‌ها، نیازها، استعداد‌ها و تبادل تجارب تلاشگران عرصه عاشورا برشمرد و افزود: ادغام ظرفیت‌ها و جلوگیری از اتلاف بیت‌المال، شبکه‌سازی و شناخت ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی، ایجاد وحدت در برند سوگواره‌ها در کنار فعالیت مستقل هر سوگواره، پرهیز از کار تکراری و موازی کاری و تخصصی کردن هر بخش، توسعه حوزه مردمی سوگواره و ایجاد بستر مناسب برای هیئت‌ها از دیگر اهداف تشکیل سوگواره ملت امام حسین(ع) باز مهم‌ترین اهداف این دبیرخانه به شمار می‌رود.

کاویانی در ادامه بر کیفی‌سازی تولیدات بر اساس محور‌های موضوعی اشاره کرد و گفت: سوگواره ملت امام حسین(ع) در دو بخش مردمی و حرفه‌ای برگزار می‌شود که در بخش مردمی شاهد ایجاد پویش‌ها و رصد هشتک‌ها در فضای مجازی و در بخش حرفه‌ای فراخوان تولید در قالب‌های مختلف خواهیم بود.

خبرنگاران برتر در حوزه عاشورایی تجلیل می‌شوند

مسعود بصیری، رئیس سازمان بسیج رسانه خبرنگاران نیز در این نشست خبری گفت: بخشی از این سوگواره، مربوط به خادمان رسانه‌ای می‌شود که در رسانه‌های مکتوب و دیجیتال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در خصوص اربعین و ملت امام حسین(ع) مطلب می‌نویسند.

وی افزود: لازم است در این حوزه به پیشکسوتان و کسانی که در این زمینه تولیداتی دارند، تولیداتشان مورد توجه قرار گیرد و تقدیر شوند، ازاین‌رو بخشی از این سوگواره به تجلیل از خبرنگاران مربوط می‌شود و آثار خبرنگاران از سوی داورانی که به‌زودی اعلام خواهد شد، مورد داوری قرار می‌گیرد. 
 
ارسالی فوری/ عزاداری هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود/ برگزاری سوگواره ملت امام حسین (ع) به یاد سردار سلیمانی

رئیس سازمان بسیج رسانه همچنین از تجلیل خبرنگاران برتر عاشورایی در اولین سوگواره ملت امام حسین(ع) خبر داد و با تجلیل از تلاش‌های خبرنگاران گفت: بسیج رسانه بنا بر وظیفه‌ای که دارد، بخش خادمان رسانه‌ای را در این سوگواره موردتوجه قرار می‌دهد. چون معتقدم خبرنگاران مانند سنگر‌سازان بی‌سنگر دوران دفاع مقدس هستند که بدون توجه به مشکلات خود، به بیان مشکلات مردم می‌پردازند.

ضرورت توجه به فعالیت‌های مردمی در بزرگداشت ماه محرم

در ادامه محمدصادق افراسیابی، معاون رسانه‌های دیجیتال مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به‌عنوان سخنگوی دبیرخانه دائمی سوگواره‌های حسینی در این نشست حاضر بود، عنوان کرد: صداوسیما و رادیو معارف پیشنهاد هم‌افزایی و ادغام بین سوگواره‌های حسینی را ارائه کردند که اقدام جدید و نوآورانه‌ای بود.

سخنگوی دبیرخانه دائمی سوگواره‌های حسینی افزود: این سوگواره از سال ۸۷ در استان سمنان آغاز شد و از سال ۹۳ با حمایت مرکز رسانه‌های دیجیتال به شکل ملی و در دو سال اخیر در سطح بین‌المللی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ میلیون تومان جایزه برای سوگواره ملت امام حسین در نظر گرفته‌شده، اظهار کرد: قرار است برای ۲۵ محتوای عمومی، مبلغ ۲۵ میلیون تومان پرداخت شود و در بخش حرفه‌ای نیز ۶۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی از شرایط هر یک از بخش‌ها به سایت tnoih.ir مراجعه کنند.

افراسیابی از ضرورت توجه به فعالیت‌های مردمی در بزرگداشت ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا سخن گفت و افزود: توجه به روضه‌های خانگی، نصب پرچم‌های سیاه در خانه و کوچه و عزاداری‌های خانوادگی از سنت‌هایی است که مردم همواره به آن توجه دارند.

سخنگوی دبیرخانه دائمی سوگواره‌های حسینی گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ مهرماه به دبیرخانه این سوگواره ارسال کنند.

ارسال ۱۰۰ اثر از کشور نیجریه به دبیرخانه سوگواره

حجت‌الاسلام بهنام معینی مجد، مدیر پایش و رصد فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این نشست گفت: این سوگواره تلفیقی از اشکواره بوی سیب با مدیریت رادیو معارف، سوگواره مهر محرم به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و سوگواره مجازی اشراق به مدیریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که امسال در قالب سوگواره ملت امام حسین برگزار می‌شود.

حسن رضایی، دبیر اجرایی سوگواره ملت امام حسین(ع) و دبیر جشنواره بوی سیب نیز در پایان این نشست از برنامه‌های صداوسیما برای تعظیم شعائر حسینی و اربعین سخن گفت و با اشاره به کارگروه‌های ایجادشده در این سوگواره تأکید کرد: کارگروه بخش بین‌الملل از سوی شبکه جهانی ولایت برنامه‌هایی را به زبان‌های انگلیسی، عربی و هوسایی تهیه‌کرده است.

دبیر جشنواره بوی سیب در پایان گفت: در برخی از کشور‌های آفریقایی، به ویژه نیجریه در حدود ۲۰ میلیون شیعه زندگی می‌کنند و شیخ ابراهیم زکزاکی که اخیراً آزادشده است، در این کشور رهبری شیعیان را به عهده دارد. نکته جالب این است که تاکنون ۱۰۰ اثر به زبان هوسایی از این کشور به دبیرخانه ارسال‌شده است.
انتهای پیام
captcha