واکنش‌های مناسب سیدالشهدا(ع) به ظلم + صوت
کد خبر: 3998923
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
سلوک حسین (ع)/ ۴

واکنش‌های مناسب سیدالشهدا(ع) به ظلم + صوت

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق‌(ع) بابیان اینکه مسئله ظلم‌ستیزی و مظلوم یاوری خصلت بارز امام حسین(ع) است، گفت: امام چون مشاهده می‌کردند که خلیفه جور زمان از هیچ نوع ستم و ظلمی به آحاد مردم اجتناب نمی‌کند، نمی‌توانستند به‌عنوان الگوی عملی جامعه اسلامی بی‌تفاوت باشند و در این شرایط جز با قیام امکان قلع‌ و قمع این‌ جور وجود نداشت.

ظلم‌ستیزی و مظلوم یاوری؛ خصلت بارز سیدالشهدا (ع) + صوت

به گزارش ایکنا، به مناسبت ایام اربعین حسینی، پای درس گفتار «سلوک حسین (ع)» از زبان عباس تقویان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) نشسته‌ایم تا مروری بر درس‌های عملی از زندگی و سیره امام حسین(ع) برای زندگی امروز بشر داشته باشیم.

عباس تقویان در چهارمین قسمت از این مجموعه به موضوع «واکنش مناسب به ظلم» پرداخت که مشروح آن را در ادامه می‌شنوید و می‌خوانید.

«یکی از ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) که نسبت به سایر اوصاف و خصلت‌های حضرت پررنگ‌تر هست، مسئله ظلم‌ستیزی و مظلوم یاوری ایشان است. در یکی از فرمایشات نورانی سیدالشهدا(ع) که «ابن شُعبه حَرّانی» نیز در کتاب «تحف العقول» آورده است و در سایر منابع هم به‌صورت متواتر آمده، این است که وجود اقدس امام حسین(ع) به فرزند بزرگوارشان امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ عزوجل» (ای فرزند عزیزم، از ظلم به کسی که در برابر تو، هیچ یاری کننده‌ای به‌جز خداوند ندارد، بر حذر باش.) فردی که امکاناتی دارد و می‌تواند دفاع از خود کند شاید کمتر نیاز به کمک‌حال و یاور داشته باشد ولی اگر فردی برخوردار از امکانات نباشد و دستش به‌جایی بند نباشد حتماً نیاز به حمایت دارد.

بعضی از افراد به مراکز قدرت و ثروت وصل هستند یا اگر هم وصل نیستند خودشان امکاناتی دارند و می‌توانند در مقام دفاع از خود برآیند ولی بدترین شکل ظلم و ستم، به کسی است که دستش از همه‌جا کوتاه است لذا امام حسین(ع) در فرمایش نورانی خود می‌فرمایند: «یا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ عزوجل». این سخن برای ما می‌تواند بسیار راهگشا باشد و در شرایطی که مشاهده می‌کنیم فردی ناصر و یاوری جز خداوند ندارد به‌عنوان دست خدا او را یاری کنیم.

این فرمایش امام حسین(ع) را صرفاً در گفتار ایشان مشاهده نمی‌کنیم بلکه در سراسر زندگی ایشان نمود و بروز این فرمایش نورانی تجسم پیدا کرده است و یکی از شعارهای عاشورا و نهضت حسینی هم همین است که حضرت می‌فرمایند: «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ، وَ یُعْمَلُ بِفَرَائِضِکَ وَ سُنَّتِکَ وَ أَحْکامِکَ» (خداوندا تو می‌دانی که آنچه از ما صورت گرفت، به خاطر رقابت در امر زمامدارى و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبود، بلکه هدف ما آن است که نشانه‌های دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستى را در همه بلاد برملا کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و فرایض و سنت‌ها و احکامت مورد عمل قرار گیرد). یا در جای دیگر «ابن شُعبه حَرّانی» در صفحه ۲۴۵ کتاب «تحف العقول» از حضرت نقل می‌کند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا يُعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا يُتَناهى عَنهُ لِيَرغَبِ المُؤمنُ في لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا فإنّي لا أرَى المَوتَ إلاّ سَعادَةً و لا الحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إلاّ بَرَما» (آيا نمی‌بینید كه به‌حق عمل نمی‌شود و از باطل نهى نمی‌شود؟ به‌راستی‌که مؤمن بايد به دیدار خدا روى آورد. پس من مرگ را جز سعادت وزندگی با ستمگران را جز رنج و ملال نمی‌بینم.) یعنی حق‌پذیری، حق‌طلبی و ظلم‌ستیزی وجود اقدس سیدالشهدا(ع) به‌عنوان اساسی‌ترین شعار ایشان در طول زندگی و از جمله حماسه عاشورا بوده است.

امام حسین(ع) اگر در گفتار خود این مطالب را فرمودند در رفتارشان نیز به همین مطلب عمل کردند. ایشان چون مشاهده می‌کردند که در متن و بطن جامعه خلیفه جور زمان از هیچ نوع ستم و ظلمی برای آحاد و توده‌های مردم اجتناب نمی‌کند نمی‌توانستند به‌عنوان فردی که مسئولیت عظیمی بر عهده دارد و خداوند متعال ایشان را به‌عنوان الگوی عملی جامعه اسلامی قرار داده است، بی‌تفاوت باشند و باید واکنش متناسبی از خودشان نشان می‌دادند که جز با قیام امکان قلع‌ و قمع این‌ جور وجود نداشت.»

انتهای پیام
captcha