اعلام آمادگی عتبات عالیات عراق برای استقبال از زائران اربعین
کد خبر: 3999077
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵

اعلام آمادگی عتبات عالیات عراق برای استقبال از زائران اربعین

عتبات عالیات در نجف اشرف و کربلای معلی بر آمادگی خود برای استقبال از زائران اربعین تأکید کردند.

 به گزارش ایکنا به نقل از المعلومه، آستان مقدس امام علی(ع) اعلام کرد که همه بخش‌های آن برای ارائه خدمات به زائران اربعین که قبل از عزیمت به سمت کربلای معلی به نجف اشرف مشرف می‌شوند، در اوج آمادگی قرار دارند.

فائق الشمری، عضو شورای اداری آستان مقدس علوی و رئیس حوزه رسانه آستان، به پایگاه خبری المعلومه گفت: آستان مقدس علوی از خیلی وقت پیش همه بخش‌های خود را برای ارائه خدمات مختلف به زائران آماده کرد، زائرانی که قبل از تشرف به کربلای معلی برای حضور در مراسم اربعین،  به منظور زیارت حرم امیرالمؤمنین، علی(ع) وارد نجف اشرف می‌شوند.

وی افزود: آستان مقدس علوی چندین استراحتگاه را در مسیرهای منتهی به نجف اشرف فراهم کرده و صحن حضرت فاطمه زهرا(س) هم به منظور استراحتگاه شبانه زائران فراهم است.
این مسئول آستان مقدس علوی همچنین از وجود خیمه‌ها و مراکزی برای ارائه خدمات در زمینه‌های دین، اندیشه و قرآن و همچنین راهنمایی زائرانی که برای بار اول مشرف شده‌اند، خبر داد.

دایر شدن موکب‌های تبلیغاتی در مسیر کربلا

بخش منابع انسانی آستان مقدس حسینی هم اعلام کرد که  با حرکت زائران به سمت حرم سیدالشهداء(ع) به مناسبت اربعین، موکب‌هایی تبلیغاتی را در ورودی‌های اصلی استان کربلای معلا دایر کرده است.

محمد الکنانی، رئیس بخش منابع انسانی آستان مقدس امام حسین(ع) اعلام کرد، با سفارش مستقیم نمایندگی مرجعیت عالیقدر شیعه و شیخ «عبدالمهدی الکربلایی»، متولی شرعی آستان مقدس امام حسین(ع) موکب‌هایی مربوط به مسائل فرهنگی و عقیدتی در ورودی‌های اصلی کربلای معلی دایر شده است.

او تأکید کرد: این موکب‌ها در سه محور، نخست در مسیر استان بابل به کربلای معلی دومی در مسیر نجف اشرف به کربلا و سومی در مسیر کربلای معلی به بغداد دایر شده است.

الکنانی گفت: از جمله فعالیت‌هایی که در این موکب‌ها انجام می‌شود، امضا دادن برای متعهد شدن به عدم ترک نماز، متعهد شدن برای نیکی به والدین و متعهد شدن به ترک شایعه‌پراکنی و انتقال اطلاعات از منابع آن است.

رئیس بخش منابع انسانی آستان مقدس امام حسین(ع) گفت: از دیگر فعالیت‌های این موکب‌ها، برگزاری مسابقات، اعطای داده‌های عمومی به زائران و همچنین امضا کردن توبه‌نامه‌ای است که در آن، فرد اشتباهاتی را که تاکنون مرتکب شده از آن توبه می‌کند.

وی افزود: همه ملاحظاتی که توسط زائران نوشته می‌شود، پس از مراسم اربعین به اداره آستان مقدس حسینی تحویل داده می‌شود تا مورد بررسی قرار گرفته و برای هر کسی که لازم باشد، راه‌حل‌هایی ارائه شود.

الکنانی گفت: از مهم‌ترین فعالیت‌های این موکب‌ها چاپ پوستری بزرگ است که روی آن زائران اسامی شهدایی از نزدیکان خود را می‌نویسند تا رشادت‌های شهدا یادآوری شود.

الکنانی گفت که همه بخش‌ها، نهادها و مراکز وابسته به آستان مقدس امام حسین(ع) این روزها در حال ارانه خدمات به زائران اربعین هستند.

تعداد موکب‌های عراقی و غیرعراقی در اربعین

ریاض نعمه سلمان، رئیس بخش موکب‌ها و هیئت‌های حسینی در عراق و جهان اسلام وابسته به دبیرخانه آستان‌های مقدس عباسی و حسینی نیز اعلام کرد: بیش از 11 هزار و 356 موکب خدمات رسانی از همه استان‌های عراق و 59 موکب دیگر از کشورهای خارجی عربی یا غیر عربی در این روزها در حال خدمات‌رسانی به زائران اربعین هستند.

وی افزود: از بیست و پنجم ماه محرم‌الحرام حوزه شعائر و موکب‌های حسینی مجوز فعالیت را به موکب‌هایی که در اربعین امسال مشارکت خواهند داشت، صادر کرده است که در خصوص موکب‌های خارجی، این موکب‌ها از کشورهای چین، سوئد، عربستان سعودی، سوریه، ایران، لبنان، پاکستان، هند، نیجریه، کنیا و ... آمده‌اند.

کتابخانه «سیده ام‌البنین(س)، وابسته به اداره امور فکری و فرهنگی حرم مطهر حضرت عباس(ع)  نیز فعالیت‌ها و رویدادهای خدماتی و آموزشی خود را برای ارائه به زائران اربعین آغاز کرد.

موکب ام‌البنین در دانشگاه العمید وابسته به آستان مقدس علوی این روزها به شکل حضوری و آنلاین مشغول فعالیت و ارائه اطلاعات عقیدتی، فرهنگی و دینی به زائران است.

رویدادهای این موکب با آغاز مسابقه «از مریم بزرگ(س)» آغاز شده که واحد مجله ریاض الزهراء وابسته به کتابخانه ام‌البنین این مسابقه را تدارک دیده و جوایزی را برای برندگان در نظر گرفته است.

دلال کمال العکیلی، یکی از مسئولان این مجله می‌گوید برگزاری مسابقه با هدف تشویق به خواندن مجله ریاض الزهراء و گرایش به بحث و بررسی در موضوعات مورد هدف است و همه بانوان 15 سال به بالا اجازه دارند، در این مسابقه که برای نخستین بار است که در اربعین برگزار می‌شود، شرکت کنند.

انتهای پیام
captcha