حقیقت آن است که در قرآن وجود دارد/ اربعین روایت‌گر جهاد و شهادت است + فیلم
کد خبر: 3999479
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
گزارش ایکنا از مراسم «یادها و نام‌ها»

حقیقت آن است که در قرآن وجود دارد/ اربعین روایت‌گر جهاد و شهادت است + فیلم

مراسم «یادها و نام‌ها» با تکریم از خانواده‌های معظم سرداران شهید و ایثارگر در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

دفاع مقدس هم عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ در چهل و یکمین هفته دفاع مقدس، سومین مراسم «یادها و نام‌ها» آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشی اسنادی و کتب صوتی و تجلیل از فرماندهان راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جبهه مقاومت و تکریم از خانواده‌های معظم سرداران شهید و ایثارگر صبح امروز ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

حقیقت آن است که در قرآن وجود دارد

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم با اشاره به چهل‌ویکمین سالگرد حماسه دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود که دشمنان و جنود شیطان تلاش کردند تا آن را شکست دهند. اعجاز الهی و امدادهای خداوند به برکت جاری شدن ولایت یک نقطه درخشان و بی‌غروب برای ایران اسلامی ساخت.

دفاع مقدس عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود

وی ادامه داد: در این مراسم خانواده شهدا و مجاهدان راه خدا حضور دارند. بخشی از فرماندهان رشید، فداکار، شجاع و با ایمان در این مکان هستند که مظهر عزت سرزمینمان به شمار می‌آیند. این مردان با صورت‌های چین‌خورده کسانی بودند که بزرگترین، سرافرازانه‌ترین صفحات تاریخ ایران و اسلام را نوشتند. کسانی که اینجا هستند دشمن وقتی صدایشان را از پشت بیسیم می‌شنید می‌ترسید.

سرلشکر حسین سلامی افزود: این پیشکسوتان جهاد و شهادت ستون‌های عزت، حماسه و بزرگی ملت ما است. آنها ادامه دهندگان عاشورا هستند. کربلا حجت بالغه الهی و معنا بخش فضیلت‌ها است. ما برای اینکه ایثار، گذشت، جوانمردی و ایمان را درک کنیم به کربلا نیازمندیم چرا که تجسم بخش این فضیلت‌ها است. روح جهاد در کلام نیست بلکه در چهره و رخساره مردانی است که مردنی عاشورایی را انتخاب می‌کنند تا یک مکتب زنده بماند. فرماندهان ما همچون شیر به سنگرهای دشمن حمله می‌کردند. خسته نمی‌شدند، اهل معرفت و ایمان بودند، دنبال نام نبودند بلکه جوانمرد بودند.

وی با بیان اینکه شهید با شهادت به هدف خود می‌رسد اما خانواده شهدا آرزویشان را از دست می‌دهند ادامه داد: صبر بر مصیبت از دست دادن بهترین عنصر یک خانواده کار آسانی نیست. آنها مانند جانبازان ما هر لحظه شهید می‌شوند مانند سردار عزیزمان حاج علی فضلی می‌مانند. عاشورا در متن زمان جاری شد و این حقیقت زنده هر روز انسان‌ها را عمیق‌تر تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد:‌ دفاع مقدس هم عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود. امام خمینی (ره) حجت را بر ما تمام کردند و ایشان درس ایستادگی به ما دادند. جنگ تنها پدیده‌ای است که همه ظرفیت‌های واقعی یک ملت در آن شناخته می‌شود و رفتاری تصنعی در آن وجود ندارد. خبری از ریا و تظاهر نیست و کسی نمی‌تواند مصنوعی شجاع باشد. این‌ها حقیقت جنگ است و این مردان حقیقت جنگ را درک کردند. اکثر افرادی که امروز تجلیل شدند فرماندهان من بودند. آنها زینت ولایت سپر اطمینان و بلای یک امت هستند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه اگر در مقابل شکوه امپراطوری‌های عظیم کم می‌آوردیم به برکت امام و ایثار این مردان این اتفاق رخ نداد و ادامه داد: همه جهان ایستاده بود تا ما را شکست دهند. هر جنگی با مقیاس کوچک یا بزرگ در سطح سیاسی، اقتصادی و روانی ادامه پیدا می‌کند و همه اشرار عالم در میدان جنگ به یکدیگر می‌پیوندند. امروز هم در هر نقطه مانند لبنان، افغانستان، یمن سوریه و عراق شکل می‌گیرد تمام اباطیل عالم با هم جمع می‌شوند.

دفاع مقدس هم عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود

وی تاکید کرد: جنگ تحمیلی این شکوه باطل را بهم ریخت و بعد از دوران دفاع مقدس رهبری امام (ره) بیرق به دست یک مرد از همان نسل است. جهاد از سرزمین ایران منتقل شد و گسترش یافت. جبهه مقاومت مستمر و موثر شکل گرفت. اگر دفاع مقدس نبود مشق شکست دشمن شکل نمی‌گرفت. ما قدرت‌های به ظاهر بزرگ را در جنگ تحمیلی با نگرش امام خمینی (ره) شکست دادیم. دشمنان در جسم و روح کوچک شد. آمریکای امروز آمریکای ده، بیست یا سی سال گذشته نیست. صهیونیست‌ها هم دیگر آن صهیونیست‌ها که هجوم می‌بردند نیستند و نوچه‌های آنها هم شکست خورده‌اند. توازن قدرت تغییر کرده است. ما با توکل به خدا در دوران دفاع مقدس نخستین قدم‌ها را محکم برداشتیم و به ما نشان داد قدرت‌های بزرگ به نسبت بزرگ بودنشان شکست پذیرند.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه امروز یک جنگ همه جانبه داریم افزود: استکبار همه‌جانبه به ما یورش برده است و می‌خواست کسی پیشانی‌بند جهاد نبندد اما کسی در مقابل عملیات روانی و جنگ نرم دشمن تن نداد. ملت ما می‌دانست حقیقت آن است که در قرآن وجود دارد. این معنا امروز تفسیر و تعبیر شده است. ابهام راهبردی مهم‌ترین چیزی است که گریبان دشمن را گرفته است. صحنه را ترک کند فرار محسوب می‌شود و اگر بماند هزینه سنگینی می‌دهد. انقلاب دشمن را به گونه‌ای مدیریت کرده که در بین دو شر است.

وی تصربح کرد: دشمن را در حصر اقتصادی ناکام گذاشته‌ایم. در عرصه‌های دیگر هم ما می‌درخشیم. در میدان نیز حضوری نافذ داریم. آیا می‌توان نفوذ اسلام را از قلب مسلمانان و آزادگان جهان کم کرد. ما مانند آمریکا در بیابان‌ها هزینه نمی‌کنیم. بسیاری از مردم آمریکا بی‌خانمان هستند و این یعنی یک اشتباه تاکتیکی. آمریکا از افغانستان مفتزحانه خارج شد و این خصوصیت همیشگی آنها است که به حکم قرآن هرچه را می‌سازند مانند ابزار جنگی و وسایل و صدام با دست خود از بین می‌برند.

رونمایی هفتگی از دو اثر چاپی و صوتی

در ادامه سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، ضمن خیرمقدم به حاضران در سومین مراسم «یادها و نام ها» و یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، بیان کرد: این ایام دل­‌ها متوجه کربلای معلی و پیاده­‌روی اربعین است و ما جاماندگان این سفر به تأسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی می­‌گوییم مهم­ترین رسالت پیام‌رسان بزرگ کربلا حضرت زینب (س)، تبیین فلسفه شهادت و قیام اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و جلوگیری از تحریف تاریخ بود. در حقیقت اربعین حسینی، روایت‌گری جهاد و شهادت است، تا پیام شهیدان و دستاوردهای جهاد و شهادت برای تاریخ و آیندگان بماند.

دفاع مقدس عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود

وی تاکید کرد: درسی که اربعین به ما می‌­دهد این است که حقیقت دفاع مقدس را در مقابل جنگ شناختی و تبلیغی دشمن باید زنده نگه داشت.

سردار نائینی به برگزاری سومین مراسم «یادها و نام­ها» در چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مراسم «یادها و نام‌ها» در هفته دفاع مقدس، فرصت و بهانه‌ای است برای مرور یادها و تکریم نام‌ها؛ یادهایی که سند شرافت و بزرگی ملّت عزیز ایران هستند و نام‌هایی که یادها را برایمان ساخته‌اند.

وی ادامه داد: هر سال در این مراسم از تعدادی از فرماندهان عزیزی که با اهتمام به اجرای تاریخ شفاهی، به افزودن سرمایه خاطرات معنوی جنگ و تکمیل گنجینه­ی مرکز اسناد کمک کرده‌­اند، با تدبیر سردار فرمانده محترم کل سپاه، تقدیر می‌شود.

سردار نائینی در گزارشی از عملکرد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس طی یک سال گذشته پرداخت و عنوان کرد: این مرکز تاریخ شفاهی 130 نفر از فرماندهان ارشد سپاه را با 2617 جلسه در 4 هزار ساعت گفتگوهای حرفه‌ای و تصویری به سرانجام رساند.

وی افزود: همچنین در یک سال اخیر، تاریخ شفاهی 263 فرمانده از فرماندهان تیپ­های منتسب، گردان­ها و افراد شاخص لشکرهای 41 ثارالله، 8 نجف، 5 نصر و 25 کربلا در دوران دفاع مقدس با 385 جلسه ضبط و ثبت شده است.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه رونمایی از 220 اثر جدید پژوهشی و اسنادی و کتاب گویا، پدیده دیگر مراسم «یادها و نام­ها» هفته دفاع مقدس امسال است، اظهار کرد: در بخش تاریخ­نگاری و پژوهش امروز 50 اثر جدید رونمایی خواهد شد. همچنین در بخش اسنادی، 150 اثر از اسناد گویا شده دوران دفاع مقدس از عملیات‌های بدر، خیبر، بیت‌المقدس، والفجر 8، کربلای 4 و 5، محرم، فتح‌المبین و مسلم رونمایی خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه اولین اثر پژوهشی منحصر به فرد در مرکز، در قالب روزشمارهای جنگ ایران و عراق، با عنوان هجوم سراسری در سال 1372 منتشر شده است، در ادامه گفت: در 25 سال، تعداد روزشمارهای مرکز به 27 جلد می‌رسد. از سال 1397 و در چهار سال اخیر تعداد روزشمارهای تألیف شده دو برابر شده است. علاوه بر این 44 پروژه روزشمار در حال اجرا می‌باشد.

سردار نائینی با بیان اینکه در این مراسم از ده جلد روزشمار جدید که در یکسال اخیر تألیف شده، رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: علاوه بر چهار روزشمار جدید دفاع مقدس، شش جلد روزشمار پس از دفاع مقدس از پژوهش­های جدید مرکز است. با احتساب 14 جلد روزشمار قبل از جنگ (ز پیروزی انقلاب اسلامی تا 31 شهریور 1359 و 70 جلد روزشمار دفاع مقدس و 133 جلد روزشمار پس از جنگ تا سال 1400 و روزشمارهای موضوعی مانند استان‌های مرزی در جنگ. پیش‌بینی ما در نقشه جامع پژوهشی مرکز این است که مجموع روزشمارها به حدود 270 مجلد خواهد رسید.

وی به دیگر آثار منتشر شده در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در گروه اجتماعی 10 اثر جدید و در ترجمه 3 اثر رونمایی می‌شود. در گروه مطالعات نظامی، شناسنامه قرارگاه کربلا و لشکر­های 25 کربلا، 8 نجف، 27 حضرت­رسول (ص)، 11 امیرالمومنین (ع) و 33 المهدی (عج) در دوران دفاع مقدس، امروز رونمایی خواهد شد.

مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران افزود: همچنین اطلس‌­های جدید در رونمایی امروز، اطلس لشکرهای 33 المهدی (عج)، 11 امیرالمومنین (ع) و اطلس نبردهای هور است.

وی بیان کرد: کتاب درس­ها و دستاوردهای دفاع مقدس در گفت‌وگو با فرماندهان، کتاب «صحیفه دفاع مقدس»، روزشمار «بیانات و احکام حضرت امام رضوان‌الله در دفاع مقدس»، کتاب «عملیات خیبر تفکری نو در جنگ» و کتاب «مباحث استراتژیک جنگ» از دیگر آثاری است که امروز رونمایی خواهد شد.

دفاع مقدس عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود

سردار نائینی با اظهار به اینکه در آثار جدید، شاهد 11 جلد کتاب جدید تاریخ شفاهی فرماندهان هستیم، به معرفی این آثار پرداخت و گفت: سه جلد تاریخ شفاهی سردار سرلشکر محسن رضایی؛ جلد دوم تاریخ شفاهی سردار سرلشکر رحیم صفوی؛ تاریخ شفاهی حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجی صادقی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه سوم قدس، تحت عنوان «جهاد و سلاح معنوی»؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد، فرمانده لشکر 7 ولی عصر(عج)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار احمد فتوحی، جانشین لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع)؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار نصرالله فتحیان، فرمانده بهداری دفاع مقدس؛ کتاب تاریخ شفاهی سردار علیرضا مزینانی، معاون تبلیغات قرارگاه مرکزی خاتم الأنبیاء(ص)؛ کتاب تاریخ شفاهی زنده یاد سردار دکتر علی اصغر زارعی، فرمانده یگان جنگ الکترونیک و کتاب تاریخ شفاهی سردار مهندس محمدرضا عطارزاده با عنوان «مهندسی عبور»، آثار جدید تاریخ شفاهی است.

وی با یادآوری اینکه در هفته دفاع مقدس سال قبل، به مناسبت چهلمین سالگرد، اعلان کردیم هرهفته یک اثر رونمایی خواهیم داشت، اظهار کرد: امروز اعلان می­کنیم تا پایان سال هر هفته یک اثر چاپی و یک کتاب صوتی رونمایی خواهد شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکید کرد: بطور قطع امروز هر دستاوردی رونمایی می‌شود، حاصل تدابیر و حمایت­های همه‌جانبه و بی ­دریغ سردار سلامی، فرمانده محترم کل سپاه است.

در ادامه سردار نائینی با بیان اینکه از مهم­ترین هدف­های این نشست، تکریم و تجلیل از خانواده سرداران شهید و قهرمانان صبر و مقاومت است، گفت: در این نشست از خانواده سرداران عزیزی که در یکسال اخیر از برکات وجود آنها در سپاه محروم شده‌­ایم، تکریم و تجلیل به عمل خواهیم آورد.

وی در خاتمه تاکید کرد: جهت­گیری و رویکردهای مرکز همچون گذشته، حرکت بر اساس نظام جامع موضوعات پژوهشی و تاریخی، توسعه و تقویت آثار مرجع، توجه به جنگ شناختی و پدیده تحریف و پاسخ شبهات، تولید روایت‌­های معتبر و مستند، تکمیل بانک جامع اسنادی مرکز، تسریع در گویاسازی کامل اسناد، ورود مؤثرتر در عرصه ترجمه آثار پژوهشی، ایجاد سامانه برای انتشار اسناد فاقد طبقه‌بندی، توسعه تعامل با اندیشکده‌ها و پژوهشگران داخلی و خارجی، انتشار همزمان آثار چاپی، الکترونیکی و گویا، حضور فعال در صفحات اجتماعی و رسانه و تربیت نیروی جوان پژوهشگر و توسعه منابع انسانی، چارچوب و محورهای حرکت مرکز است.

در ادامه از کتاب‌های جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با حضور شخصیت‌ها و فرماندهان دفاع مقدس رونمایی شد.

سپس غلامرضا کویتی‌پور به اجرای آثاری در رابطه با دفاع مقدس پرداخت.

دفاع مقدس هم عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود

در ادامه از افراد و اشخاص و فرماندهان راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جبهه مقاومت و خانواده‌های معظم سرداران شهید و ایثارگران تجلیل و‌ تکریم شد.

در پایان از سردارانی که به رحمت خدا رفتند و از خانواده آنها در سومین مراسم یادها و نامها تجلیل شد از این قرار است: خانواده‌های سردار سرلشکر پاسدار شهید سیدمحمّد حجازی، سردار سرلشکر پاسدار شهید عبدالرسول استوار‌ محمودآبادی، سردار سرلشکر پاسدار شهید محمدحسن کوسه‌چی‌، زنده‌یاد سردار بسیجی عباس سرخیلی‌، زنده‌یاد سردار سرتیپ دوم پاسدار غلامعلی ابوحمزه‌، زنده‌یاد سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد کرمی‌راد‌، سردار سرتیپ پاسدار شهید حمید میرزایی‌، زنده‌یاد سردار سرتیپ دوم پاسدار علی خدادی‌، زنده‌یاد سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدعلی حق‌بین‌، سردار سرتیپ پاسدار شهید رمضان پورقاسم، پاسدار سرافراز زنده‏یاد عبدالله هویزی.

دفاع مقدس هم عاشورایی انبساط یافته در متن زمان بود/ دفاع مقدس درخششی جهانی از یک انقلاب بزرگ بود

آیین رونمایی از آثار جدید پژوهشی اسنادی و کتب صوتی، تجلیل از فرماندهان راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و جبهه مقاومت و تکریم خانواده‌های معظم سرداران شهید و ایثارگر با حضور با حضور فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرهای سپاه در دوران دفاع مقدس و رئیس پژوهشگاه شهید سپهبد سلیمانی و سردار بهمن کارگر، رئیس محترم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس، حضرات آیات آیت‌الله محمدی عراقی، آیت‌الله نمازی، حجت‌الاسلام والمسلیمن حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه و با حضور تعدادی از خانواده‌های محترم سرداران شهید ازجمله سردار سرلشکر شهید سیدمحمد حجازی، سردار سرلشکر شهید کوسه‌چی و سرلشکر شهید استوار و با حضور نویسندگان، راویان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس، با عنوان «یادها و نام‌ها» در موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد.

انتهای پیام
captcha