رقابت استانی برای دستیابی به جام قهرمانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی/ بهره‌مندی بیشتر فرهنگیان از طرح‌های قرآنی
کد خبر: 3999740
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته /

رقابت استانی برای دستیابی به جام قهرمانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی/ بهره‌مندی بیشتر فرهنگیان از طرح‌های قرآنی

برگزاری مراحل استانی شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی در مراکز استان‌ها، بررسی رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید، تجلیل از ۱۷۰۰ دانش‌آموز در بیست و نهمین مسابقه «درس‌هایی از قرآن»، برپایی مسابقه استارتاپی و نوآفرینی‌های فرهنگی ـ قرآنی را می‌توان ازجمله مهم‌ترین اخبار قرآنی هفته گذشته دانست.

به گزارش ایکنا؛ آخرین هفته از تابستان هم به پایان رسید؛ هفته‌ای که شاهد اخبار و رویداد‌های مختلفی بودیم و خبرهای قرآنی همچون برگزاری مراحل استانی شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی در مراکز استان‌ها، بهره‌مندی معلمان، مدیران و معاونان ابتدایی از طرح قرآنی «اتقان»، رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید، تجلیل از ۱۷۰۰ دانش‌آموز در بیست و نهمین مسابقه «درس‌هایی از قرآن»، برگزاری مسابقه استارتاپی و نوآفرینی‌های فرهنگی ـ قرآنی، تصویب کلیات شیوه‌نامه اجرایی چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت و درگذشت عباس دشتی، استاد باسابقه قرآن ازجمله مهمترین رویدادهای این هفته بودند.

گزارشی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی

مراحل استانی شانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی در مراکز استان‌ها در حال برگزاری است تا برترین‌ها به مرحله ملی راه یابند، رقابتی که از جنس دیگری است و با مسابقاتی که تا به حال در کشور برپا شده است، متفاوت است. اجراهای مجلسی و اهمیت داشتن رأی مردمی در انتخاب قاری در این جشنواره حرف اصلی را می‌زند.

شهر مقدس قم و مسجد اعظم امام حسن عسکری(ع) در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) طی این هفته میزبان بخش استانی شانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود. البته اولین مرحله استانی، پیش از استان قم در سیستان و بلوچستان برگزار شد، همچنین این هفته، شاهد اجرای این رقابت‌ها در استان قزوین نیز بودیم.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/6/28/2180844_937.jpg

مرحله استانی شانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در زاهدان برگزار شد و نمایندگان شهرهای سراوان، زابل، میرجاوه، خاش و زاهدان توانستند، جواز حضور در مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی را دریافت و در رقابتی دیدنی و شنیدنی تلاوت‌های مجلسی خود را ارائه کنند.

این جشنواره طی این هفته در دیگر استان‌ها ازجمله خراسان رضوی و آذربایجان شرقی برپا شد و در طی روزهای آینده در دیگر استان‌ها برگزار می‌شود و اواخر آبان‌ماه شاهد برپایی مرحله کشوری آن خواهیم بود. با پایان یافتن بخش تلاوت، تا دهه فجر انقلاب اسلامی، فراخوان‌های دیگری از این جشنواره در دیگر رشته‌ها منتشر می‌شود که متعاقباً اطلاع‎رسانی خواهد شد. 

چگونه بر استرس ارائه محفوظات قرآنی غلبه کنیم

طی این هفته حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم با اشاره به نکاتی در مورد حفظ قرآن درباره علت‌های استرس فرد در هنگام ارائه محفوظات، سخنانی را  بیان کرد و گفت: غالباً استرس در زمینه حفظ و ارائه محفوظات به موارد مختلفی مربوط می‌شود. به‌طور مثال، دانش‌آموزی که در آزمون پایان ترم شرکت می‌کند، بنابر عوامل مختلف ممکن است دچار استرس شود که مهمترین آن عدم تسلط است. بنابراین در ارائه محفوظات نیز هنگامی که فرد بر مطالب مسلط نباشد، دچار استرس می‌شود.

وی ادامه داد: اگر فرد بر محفوظات تسلط نداشته باشد، بسته به شرایط آزمون و اهمیت آزمونی که در آن شرکت می‌کند، دچار استرس کم یا زیاد می‌شود؛ این در حالی است که فرد هنگام مرور محفوظات برای خود، هیچ مشکلی ندارد اما هنگامی که در کلاس و یا در جمعی به ارائه محفوظات می‌پردازد، دچار استرس می‌شود که نشئت گرفته از تسلط محدود بر محفوظات است.

بهره‌مندی معلمان، مدیران و معاونان ابتدایی از طرح قرآنی «اتقان»

یکی از خبرهای مهم هفته را رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند اجرایی «طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران دوره ابتدایی و مربیان مراکز پیش‌دبستانی در زمینه آموزش قرآن کریم» داد و گفت: این طرح را با عنوان اختصاری «اتقان» تدوین کرده‌ایم. خوشبختانه اتقان طی جلساتی که در وزارتخانه و کمیسیون مربوطه برگزار شد، به عنوان طرح کشوری مصوب شد.

وی ادامه داد: مرحله نخست طرح ملی اتقان به صورت پایلوت در استان البرز و با تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۳ هزار آموزگار البرزی با موفقیت انجام شد. در سال تحصیلی جدید نیز براساس برنامه زمان‌بندی شده طی فازهای مختلف به تدریج همه معلمان و مربیان پیش دبستانی، مدیران و معاونان مدارس ابتدایی سراسر کشور در طرح اتقان شرکت می‌کنند.

https://iqna.ir/files/fa/news/1400/6/27/2179131_711.jpg

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در فاز نخست این طرح، جمعیت هدف معلمانی هستند که دارای سابقه فعالیت ۱۵ ساله هستند و مرحله دوم طرح ملی اتقان برای معلمان با سابقه بالای ۱۵ سال، اجرایی می‌شود.

2 اثر گروه تواشیح نوجوانان محمدرسول‌الله(ص) منتشر می‌شود

رحیم قربانی در گفت‌وگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: در راستای نشر و گسترش فرهنگ ناب قرآن کریم و مکتب حیات بخش اهل‌بیت(ع) در جامعه به ویژه بین نوجوانان و جوانان و انتقال تجربیات گروه تواشیح بزرگسالان محمدرسول‌الله(ص) تهران طی حدود ۵ سال فعالیتش، بر آن شدیم تا این گروه را برای نسل جوان راه‌اندازی کنیم.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به راه‌اندازی گروه نوجوانان محمد رسول(ص) بسیج تهران بزرگ، ادامه داد: در این گروه علاوه بر عضویت و انتخاب تعدادی از فرزندان اعضای گروه بزرگسالان، نفرات ممتاز تلاوت در سطح تهران شناسایی شدند و از آنها نیز دعوت به عمل آمد. همچنین از چند نفر از اعضای گروه‌های سرود و همخوانی که در سطح تهران فعال بودند، نیز دعوت شد و دو اثر از آثاری که اخیراً از سوی گروه تواشیح نوجوانان محمد رسول‌الله(ص) تهیه شده است،‌ طی ایام اربعین رونمایی می‌شود.

رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید

خبر دیگر هفته را محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش داد و در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویکرد تربیت تمام‌ساعتی به منظور ارتقای کیفیت در برگزاری شکوهمند آغاز سال تحصیلی، در کنار سایر فعالیت‌های جاری در قالب بخشنامه‌‌های ماندگار و فعالیت‌هایی که در مدارس در قالب برنامه‌های ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام خواهد شد، سیاست‌های پرورشی و فرهنگی ویژه آغاز سال تحصیلی، به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه از نکات مهم، توجه به بحث «زنگ نماز» و درج ساعت نماز در برنامه رسمی مدارس (اعم از حضوری و غیر حضوری) است، افزود: لازم است فرهنگ نماز و در کنار آن به پخش دعای فرج و سلامتی امام زمان(عج)، دعای هفتم صحیفه سجادیه در برنامه رسمی مدارس توجه شود. همچنین همزمان با آن اعلام عمومی نهضت حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم در مدارس کشور، آغاز می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همراهی با ستاد طرح ملی حفظ قرآن گفت: فارغ از بحث مسابقات دانش‌آموزی، حفظ جزء سی را همانند سنوات قبل خواهیم داشت، طرح نور را نیز ارائه خواهیم داد و در کنار آن به منظور جذب دانش‌آموزان به مقوله حفظ، بسته‌های متنوع دیگری نیز در نظر گرفته شده است.

 
طی هفته‌ای که گذشت پرونده بیست و نهمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن با تجلیل از هزار و ۷۰۰ دانش‌آموز بسته شد. آزمون بیست و نهمین دوره مسابقه هفتگی درس‌هایی از قرآن به همت مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی و با همکاری اداره‌کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به دلیل شرایط کرونایی کشور در بستر فضای مجازی و از طریق سامانه آزمون آنلاین با شرکت ۹۷ هزار دانش‌آموز منتخب دوره متوسطه و ششم ابتدایی برگزار شد.

در این دوره ۵۳۶ هزار دانش‌آموز پایه ششم دوره ابتدایی معادل ۴۲ درصد از کل دانش‌آموزان این پایه و دو میلیون و ۱۲۹ هزار دانش‌آموز دوره اول و دوم متوسطه، معادل ۳۷ درصد از کل دانش‌آموزان این مقطع، تحت پوشش مسابقه بودند که از آبان ماه سال ۱۳۹۹ با مشاهده ۱۸ برنامه تلویزیونی هفتگی درس‌هایی از قرآن در مسابقه شرکت کردند و تعداد پنج هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی و تعداد ۲۱ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه در آزمون نهایی مسابقه حضور داشتند.
 
برگزاری آزمون مربیان قرآن سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران

طی هفته‌ای که گذشت چهاردمین دوره آزمون مربیان قرآن داوطلب تدریس در رشته‌های مختلف علوم قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در دو بخش بانوان و آقایان، به همت فرهنگسرای قرآن با مشارکت مرکز آموزش شهر، چهارشنبه، ۳۱ شهریورماه برگزار شد.
 
 
مسابقه استارتاپی و نوآفرینی‌های فرهنگی ـ قرآنی با عنوان «ایده‌شو» از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود.

این مسابقه برای اولین بار در راستای ساحت‌های تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌ویژه ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و با هدف گسترش فرهنگ خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی و ایجاد فرصت شکل‌گیری کسب و کار‌های دانشجویی و شناسایی و توانمندسازی و تجاری‌سازی ایده‌ها و دستاورد‌های دانشجو معلمان با محوریت موضوعات حوزه قرآن و عترت و ارزش‌گذاری این فعالیت‌ها برگزار می‌شود.
 

در جلسه هماهنگی ستاد مرکزی چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت(ع) که روز ۳۰ شهریور با حضور رئیس، دبیر و اعضای کمیته‌های این جشنواره در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، کلیات شیوه‌نامه اجرایی بخش‌های مسابقه‌ای جشنواره پس از بحث و تبادل نظر اعضا به تصویب رسید که پس از جمع‌بندی نهایی به زودی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
 
 
رویدادهای خبری هفته‌ای که گذشت با خبر تلخ درگذشت عباس دشتی، از اساتید باسابقه قرآنی که شاگردان زیادی را به مرحله استادی رسانده است، همراه بود. وی اول مهرماه دار فانی را وداع گفت. مراسم تشییع این استاد قرآن، امروز جمعه، دوم مهرماه در بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.
 
آخرین جلسه قرآن این استاد مرحوم سه‌شنبه، ۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰ در دارالقرآن بیت‌الزهرا (س) برگزار شد، وی که ۷۸ سال سن داشت از حدود سال ۱۳۵۰ به تدریس قرآن اشتغال داشت و به آموزش تجوید می‌پرداخت.
 
 
طی هفته‌ای که گذشت مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی مسابقات قرآن کریم در بخش آقایان در حسینیه شهدای بسیج سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. این مسابقات با رقابت حدود ۱۰۰ نفر در بخش آقایان، از امروز ۲۷ شهریورماه در حسینیه شهدای بسیج سازمان بسیج مستضعفین آغاز شده است و تا ۲۸ شهریورماه، ادامه داشت.

بنابر گفته علی وثوقی، مدیر قرآن، عترت و و نماز سازمان بسیج مستضعفین «این مسابقات با جامعه مخاطب کارکنان پیمانی، رسمی و قراردادی و سربازانی که در این سازمان مشغول خدمت هستند، برگزار شد».

این مسابقات ۲۸ شهریورماه در رشته ترتیل و اذان برپا شد و حافظان و قاریان در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ جزء و تفسیر (در قالب ۳۵ سؤال چهارگزینه‌ی و ۵ سؤال تشریحی) با هم به رقابت پرداختند.
انتهای پیام
captcha