آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر دانشجویی برگزار می‌شود
کد خبر: 4004158
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر دانشجویی برگزار می‌شود

آیین پایانی دومین دوره جشنواره ملی شعر دانشجویی 20 مهر همزمان با روز نکوداشت «حافظ» در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار و از طریق درگاه رویتاب پخش برخط خواهد شد.

آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر دانشجویی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، مراسم اختتامیه دومین دوره جشنواره شعر دانشجویی به‌دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، از ساعت ۱۷ سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه از درگاه اینترنتی رویتاب، به نشانی http://www.roytab.ir پخش خواهد شد. همچنین حضور و شعرخوانی برخی از برگزیدگان نیز به‌صورت برخط و از استان‌ها و شهرستان‌های محل اقامت‌شان انجام می‌شود.
 
«جشنواره ملی شعر دانشجویی» که دومین دوره خود را با مشارکت دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور و نیز دانش‌آموزان مقطع دیپلم پشت سر گذاشته است، در دومین دوره، در قالب‌های «کلاسیک، نیمایی، سپید و آزاد، ترانه، طنز، شعر ترجمه و پژوهش شعر»، از کلیه دانشجویان مقطع‌های مختلف تحصیلی و نیز دانش‌آموزان مقطع کنکور دعوت کرد که در بخش رقابتی این جشنواره ملی شرکت و برای به‌دست آوردن تندیس ملی «رودکی» رقابت کنند.
 
نقیضه‌نویسی ادبیات کهن، شعرخوانی معاصر، خوانش متون ادبی کهن و نقد و معرفی مجموعه اشعار، از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره بوده است که به‌همت اداره کل امور راهبری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.
 
اسماعیل امینی (شاعر، مدرس دانشگاه و از دبیران پیشین جشنواره شعر فجر)، سعید بیابانکی (شاعر، طنزپرداز و از دبیران پیشین جشنواره شعر فجر)، عبدالجبار کاکایی (شاعر، ترانه سرا و از دبیران پیشین جشنواره شعر فجر)، محمدرضا ترکی (شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)، پونه نیکوی (شاعر و عضو جهاد دانشگاهی گیلان)، مهندس کوروش انصاری (کارشناس فرهنگی و تهیه‌کننده تلویزیون)، علیرضا بهرامی (شاعر و دبیر علمی جشنواره)، عادل تقوی (مدیرکل امور راهبری جهاد دانشگاهی)، فرزین پورمحبی (طنزنویس و دبیر اجرایی جشنواره) و سمانه عنبری، در کنار آرش شفاعی و حسین تقوی (از برگزیدگان دور نخست جشنواره)، به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین دوره جشنواره ملی شعر دانشجویی معرفی شده بودند. 
 
نخستین دوره «جشنواره ملی شعر دانشجویی» با مشارکت دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ برگزار شد.
 
محفل‌های شعری نخستین دوره جشنواره ملی شعر دانشجویی نیز از روز ملی شعر و ادب سال گذشته در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آغاز شد و در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه زنجان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه گرگان و دانشگاه الزهرا(س) ادامه یافت. در این رویدادها، علاوه بر برگزاری نشست‌های تخصصی و شعرخوانی دانشجویان و استادان دانشگاه، مراسم تجلیل و اهدای نشان «رودکی» به استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، ساعد باقری، محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی و ناصر فیض، هر کدام زیر یک شاخه شعری برگزار شدند. 
 
پس از شیوع ویروس کرونا که به لغو برخی از محفل‌های جشنواره در دانشگاه‌های مختلف کشور انجامید. آیین پایانی نخستین دوره جشنواره ملی شعر دانشجویی، روز دهم تیر سال جاری، همزمان با روز نکوداشت «صائب تبریزی»، به‌صورت برخط برگزار و از برگزیدگان تجلیل شد.
 
دومین دوره جشنواره ملی شعر دانشجویی نیز با وجود تداوم تعطیلی دانشگاه‌ها بر اثر همه‌گیری بیماری ناشی از شیوع ویروس کرونا جدید، در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با مشارکت دانشجویان سراسر کشور و دانشگاه‌های مختلف برگزار شد. تمرکز دومین دوره این جشنواره بر برگزاری نشست‌ها و محفل‌های برخط و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متنوع به صورت برخط بود.
 
همچنین، با همراهی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین دوره جشنواره ملی شعر دانشجویی، شرکت‌کنندگان در بخش پژوهش (درباره شعر) نیز در قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله پژوهشی با موضوع‌های: «آزاد»، «حکیم نظامی گنجوی» و «شعر دانشجویی در ایران یا جهان» برای به‌دست آوردن تندیس ملی «رودکی» با هم رقابت کردند. 
انتهای پیام
captcha