انتخابات عراق؛ اعتراض به نتایج و تأکید بر پایبندی به قانون
کد خبر: 4004464
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶

انتخابات عراق؛ اعتراض به نتایج و تأکید بر پایبندی به قانون

ائتلاف الفتح ضمن تأکید بر لزوم شفافیت در روند شمارش و اعلام آرا بر لزوم پایبندی به قانون در اعتراضات تأکید کرد، از سویی مقتدی صدر نیز از معترضان خواسته است تا مطالبات خود را از راه قانونی پیگیری کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عراق، احمد اسدی، سخنگوی ائتلاف الفتح، اعلام کرد که بیش از 12000 صندوق انتخاباتی وجود دارد که بررسی آن‌ها نتایج انتخابات را تغییر می‌دهند، این امر نشان می‌دهد که اعتراض به انتخابات عراق سیاسی نیست و منحصر به یک جریان خاص نمی‌شود.

اسدی در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که تعداد قابل توجهی از مردم قصد شرکت در انتخابات را داشتند اما به دلیل مشکلات فنی نتوانستند و تأکید کرد که ائتلاف فتح از یک رأی مردم نیز غافل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ائتلاف الفتح در دفاع از آرای مردم کوتاهی نخواهد کرد خاطرنشان ساخت در اعلام نتایج سردرگمی وجود دارد و با کمیسیون انتخابات بر سر مسائل مهم و انجام اقداماتی برای اطمینان از شفافیت به توافق و تفاهم دست یافته‌ایم

اسدی تأکید کرد که ائتلاف الفتح در حال حاضر کسی را متهم نخواهد کرد و اشاره کرد که یکی از موضوعاتی که مورد توافق قرار گرفت، تحویل لیست آرا به نهادهای طرفین بود همچنین با کمیسیون در مورد شمارش و کنترل آرا برای یک صندوق در هر مرکزی که نتایج آن اعلام نشده است نیز توافق شد،

اسدی بر ضرورت اعلام نتایج شفاف از سوی کمیسیون تأکید کرد و توضیح داد که بیش از 12 هزار صندوق رأی وجود دارد که نتایج را به میزان قابل توجهی تغییر خواهد داد.

وی افزود که اعتراض ما به نتایج به هیچ عنوان سیاسی نیست، اما نتایج باید شفاف باشد. اسدی از طرفداران فتح خواست که قانون را زیر پا نگذارند، زیرا حشد مدافع دولت است و ابراز امیدواری کرد که روند شمارش آراء شفاف باشد.

دفتر مقتدی صدر که تاکنون او را باید پیروز انتخابات عراق دانست، اعلام کرده است که نخست‌وزیر کویت در یک تماس تلفنی پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفته است و آن را نشان دهنده اعتماد مردم به مقتدی صدر دانسته است. در برابر مقتدی صدر نیز از امیر دولت کویت و نقش مثبت آن‌ها در عراق و منطقه قدردانی کرد. نخست‌وزیر کویت در این تماس بر ضرورت همکاری دو کشور برادر در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

 با این حال با بالا گرفتن زمزمه‌ها درباره اعتراض به نتایج انتخابات و اعلام برخی از گروه‌های عراقی مبنی بر نپذیرفتن نتایج آن، مقتدی صدر بر لزوم پایبندی به قانون در اعتراضات تأکید و تصریح کرده است گروههای سیاسی باید از انجام اقداماتی که پیامد آن نامعلوم است در اعتراض به نتایج انتخابات خودداری کنند.

انتهای پیام
captcha