کتاب آینده روابط ایران و ترکیه در افق 1408 منتشر شد
کد خبر: 4004629
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷

کتاب آینده روابط ایران و ترکیه در افق 1408 منتشر شد

کتاب آینده روابط ایران و ترکیه در افق 1408 (2030 میلادی) به قلم سید مهدی نبوی توسط مرکز آینده پژوهی جهان اسلام منتشر شد.

کتاب آینده روابط ایران و ترکیه در افق 1408

به گزارش ایکنا، این کتاب تلاشی ارزشمند برای بررسی جامع مؤلفه‌های مؤثر بر روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و سناریوپردازی در خصوص آینده روابط دو کشور است.

ترکیه به نوعی مهمترین همسایه جمهوری اسلامی ایران است؛ اما روابط دو کشور، علی‌رغم صلحی پایدار در سده‌های اخیر، همواره با فراز و نشیب‌های زیادی نیز همراه بوده است؛ نگاهی به گذشتۀ روابط ایران و ترکیه نشان می‌دهد که با وجود اهمیت استراتژیک روابط میان دو کشور، چگونه این روابط تحت تأثیر عوامل مختلف، حالتی سینوسی داشته است.

واضح است که تعاملات مؤثر با همسایگان و دستیابی به موقعیت مناسب در سیاست خارجی در منطقه، به‌ویژه در مواجهه با بازیگران هم‌تراز، نیازمندِ داشتن راهبرد صحیح و کارآمد برای وضعیت‌های پیش رو و اجتناب از غافلگیری و قرارگرفتن در موقعیت واکنشی و منفعلانه است و پیش‌نیاز آن، داشتن تصویری از آینده‌های محتمل و فضایی قابل‌ تصور از آینده برای مسئولان، شامل گزینه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری و پیامدهای هریک از آن‌ها پیش از تصمیم‌گیری و اقدام است.

کتاب آینده روابط ایران و ترکیه در افق 1408 تلاش کرده است تا به این سئوال کلیدی پاسخ دهد که سناریوهای محتمل در روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در افق 1408 کدام‌اند؟

اثر حاضر یکی از معدود کارهای آینده‌پژوهانه روش‌مند، با ترکیب روش‌های کمّی و کیفی است که ضمن بررسی موشکافانه ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، علم و فناوری و زیست محیطی مؤثر روابط ایران و ترکیه، با بهره‌گیری از نظرات خبرگان و استفاده از نرم‌ افزار «سناریو ویزارد»، به آینده‌پژوهی در روابط ایران و ترکیه پرداخته و سناریوهای محتمل را تدوین کرده است.

این کتاب در 4 فصل و 195 صفحه توسط مرکز آینده پژوهی جهان اسلام به چاپ رسيده است.

انتهای پیام
captcha