فرهنگ بومی نیازمند پاسداری است/ زندگی عشایری؛ بهترین الگوی ساده‌زیستی + فیلم
کد خبر: 4004655
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
گزارش ایکنا از اختتامیه مسابقه ملی طراحی کتابخانه‌های عشایری

فرهنگ بومی نیازمند پاسداری است/ زندگی عشایری؛ بهترین الگوی ساده‌زیستی + فیلم

داور مسابقه ملی طراحی کتابخانه‌های عشایری در اختتامیه این رویداد گفت: فرهنگ بومی و ملی کشورمان نیازمند پاسداری است برای همین باید با اشاعه فرهنگ کتابخوانی در میان عشایر گامی اساسی در این رابطه برداشت.

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه مسابقه ملی طراحی کتابخانه‌های عشایری امروز 21 مهر در کارخانه هنر برگزار شد.

در ابتدای جلسه زهیر متکی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیئت داوران مسابقه اظهار کرد: خوشحالم که در رویدادی حاضر بودم که در آن فرهنگ بومی و ملی کشورمان مد نظر قرار گرفته است. هویت هر کشوری را خرده‌فرهنگ بومی آن تشکیل می‌دهد برای همین حفظ و صیانت از این فرهنگ، کاری واجب برای مدیران است. در این راستا ترویج فعالیت کتابخانه‌ها اتفاقی شایسته است که باید به صورت جدی پیگیری شود و این مسابقه یکی از کارهای مورد نظر است.

وی افزود: مسابقه طراحی کتابخانه‌های عشایری امکان زیستن با کتاب را پیش رویمان هویدا می‌کند. عشایر باید با فرهنگ کتابخوانی بیش از گذشته آشنا شوند. در این راستا کتابخانه‌های سیار می‌توانند گام‌هایی تاثیرگذار باشند.کشورمان اقلیم‌های مختلفی دارد که هر یک از فرهنگ خاص خود سود می‌برند. برنامه کتابخوانی یکی از توجهات ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی است چون زیستن متفاوت و متعالی در کنار فرهنگ رشدیافته محقق می‌شود. این مسئله امری است که در مسابقه طراحی ما مد نظر قرار گرفته است.

خرده‌ فرهنگ‌‌های بومی، هویت هر سرزمینی را رقم می‌زند

در ادامه نشست، مظاهریان؛ داور مسابقه تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌ها تلاش کرده تا از ظرفیتی که در اختیار دارد برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی در کشورمان بهره برد. در این راستا مسابقه‌های چون طراحی عشایر می‌تواند گامی مثمر ثمر باشد. نکته دیگر اینکه فرهنگ بومی و ملی کشورمان نیازمند پاسداری است برای همین باید با اشاعه فرهنگ کتابخوانی در میان عشایر گامی اساسی در این رابطه برداشت. برای رسیدن به این خواسته گام اول بردن کتابخانه‌ها در مناطق عشایری است.

وی اضافه کرد: در گذشته نه چندان دور نیمی از مردم کشورمان عشایر بودند حتی در ابتدای انقلاب 20 درصد از مردم زندگی عشایری داشتند اما با گذر زمان این مسئله روبه فراموشی سپرده شد.در صورتی که حفظ فرهنگ و زندگی عشایری در حقیقت پاسداری از فرهنگ بومی و ملی کشورمان است.این مسابقه با طراحی‌های که از کتابخانه‌های سیار در مناطق عشایری به عمل آورده می‌تواند قدمی در جهت اشاعه فرهنگ کتابخوانی در میان عشایر باشد.

خرده‌ فرهنگ‌‌های بومی، هویت هر سرزمینی را رقم می‌زند

مظاهریان با بیان اینکه مسابقات بسیاری را داوری کرده بیان کرد: بیش از 20 مسابقه در حوزه طراحی داوری کرده‌ام اما چنین اتفاق منظمی را کمتر شاهد بودم. این امر به واسطه حمایت‌ها و تلاش‌های است که نهاد کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری چنین اقداماتی انجام داده است.

در بخش دیگری از این مراسم یحیی نوریان دبیر جشنواره اظهار کرد: ما این مسابقه را چند بُعدی نگاه می‌کنیم. نگاه اول اینکه حاکمیت و نهاد‌های دولتی به این نکته که بحث دکور و دیزاین اهمیت بالای دارد واقف شده که این امر در جای خود شایسته تقدیر است. این مسئله سبب شده که بین نهاد حاکمیت و مراکز طراحی تعاملی خوب صورت گیرد. این مسابقه یکی از اقداماتی است که از تعاملات دوسویه نشأت گرفته است.

وی ادامه داد: صورت مسئله عشایر نکته‌ای حائز توجه است که شاید طراحان به آن توجه کافی را نداشتند. این مسابقه تلاش کرده کمبود مد نظر را به صورتی عینی مجسم کند. در همین راستا 70 اثر به دست ما رسیده که نشان می‌د‌هد طراحان جوان کشورمان صورت مسئله‌ای جدید را که همان توجه به عشایر است، به صورت جدی در کارهایشان مورد توجه قرار بدهند.

دبیر مسابقه اعلام کرد: از میان 70 اثر رسیده 8 کار انتخاب شد که 3 اثر به عنوان برگزیده و 5 کار شایسته تقدیر شناخته شدند. دبیرخانه این مسابقه تلاش خود را کرده که همراه طراحان جوان باشد برای همین سعی خواهد شد از برگزیدگان حمایت بیشتری صورت گیرد. 

محمد حسین اقلیدس نماینده تیم برگزیده سوم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: تصور اشتباه ما این است هر چیز پیچیده‌ای الزاماً غنی است در صورتی که بسیاری از مواقع ساده‌گویی زیباترین روش برای نشان دادن زیبایی‌های بومی کشورمان است. ما در طرح خود تلاش کردیم این سادگی را به بهترین نحوه مد نظر قرار دهیم. برای رسیدن به این خواسته‌ زندگی عشایر بهترین الگو بوده است.

خرده‌ فرهنگ‌‌های بومی، هویت هر سرزمینی را رقم می‌زند

محمود قربانی نماینده گروه برگزیده اول نیز در تماسی تصویری با بیان اینکه عشایر در زندگی خود زیبای‌های فراوانی دارند تصریح کرد: از سادگی و زیبای عشایر برای بهتر شدن کارمان بهره کافی بردیم البته این کار با تحقیقات میدانی زیادی حاصل شد چون نیاز بود این طراحی متناسب با اقلیم عشایری مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم دکور کتابخانه زیبایی‌های فرهنگ بومی عشایر را هم در خود جا داشته باشد تا عشایر با کار مورد نظر ارتباط برقرار کنند.

حسین خراسانی نماینده گروه برگزیده دوم به عنوان آخرین سخنران این مراسم تاکید کرد: ساختار زندگی عشایر ظرافت‌های خاصی دارد که اگر بخواهیم بدون دقت نظر به آن بپردازیم راه را به خطا رفته‌ایم. زندگی عشایر امروز دیگر شکلی صرفا سنتی ندارد چون ابزارهای مدرن نیز به زندگی آنها ورود کرده است. برای همین در طرح مورد نظرمان سعی کردیم فرم سنتی را در کنار برخی زیبایی‌های مدرن قرار دهیم.

خرده‌ فرهنگ‌‌های بومی، هویت هر سرزمینی را رقم می‌زند

در انتهای مراسم سینا رضای نوای، عطا خوی و مژگان افشارفر شایسته تقدیر شناخته شدند و الهه مرادی، حسین خراسانی، احسان لسانی، محمدحسین اقلیدس و نگار محمدی به عنوان برگزیدگان این مسابقه انتخاب شدند.

انتهای پیام
captcha