آخرین تحولات انتخابات عراق؛ افزایش کرسی‌های جریان‌های معترض پس از شمارش دستی آرا
کد خبر: 4004711
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵

آخرین تحولات انتخابات عراق؛ افزایش کرسی‌های جریان‌های معترض پس از شمارش دستی آرا

شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق سه روز پس از برگزاری آن در یکشنبه این هفته همچنان ادامه دارد. امروز اعلام شد تعداد کرسی‌های برخی جریان‌های معترض به نتایج، پس از شمارش دستی آرا افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا، سه روز پس از برگزاری انتخابات در عراق، بحث بر سر نتایج آن همچنان داغ است. گروه‌های مختلف سیاسی به نتایج اولیه اعلام شده اعتراض کرده و برخی سیاستمداران مدعی دستکاری در شمارش آرا شده‌اند. 

ادامه اعتراض‌ها به نتایج انتخابات عراق

روز گذشته صدها معترض به نتایج پنجمین انتخابات پارلمانی عراق در شهرستان «الخالص» استان دیاله، جاده کرکوک به بغداد را بستند. دیروز طرفداران «ریاض التمیمی»، نامزد انتخابات پارلمانی در اعتراض به نتیجه انتخابات در حوزه شهرستان الخالص دست به تجمع و تظاهرات زدند. اعتراض‌ها در سومین روز متوالی ادامه دارد و برخی منابع از رایزنی احزاب شیعی برای اتخاذ موضعی واحد  خبر می‌دهند.

آخرین تحولات انتخابات عراق؛ افزایش کرسی‌های جریان‌های معترض پس از شمارش دستی آرا

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات عراق

در همین حال کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد شمار کرسی‌های ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» از ۱۴ کرسی به ۱۹ کرسی افزایش یافته است. همچنین شمار کرسی‌های «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» به ۳۷ کرسی رسیده است.  کرسی‌های جریان «حکمت ملی» به ریاست «سید عمار حکیم» به سه کرسی و شمار کرسی‌های جنبش «امتداد» نیز به ۱۳ کرسی افزایش یافته است.

پیشنهادی برای حل بحران نتایج انتخابات

احمد عبد الساده، نویسنده و روزنامه‌نگار عراقی در توییتی به راهکاری برای عبور از وضعیت کنونی و مسائل مربوط به نتایج انتخابات اشاره کرد. در این توییت آمده است: راه حل بحران نتایج انتخابات این است که آراء با حضور نمایندگان گروه‌های سیاسی به صورت دستی شمارش شود. چرا که امارات متحده عربی با دستکاری در سرورهای ماشین‌های رأی‌گیری، نتایج را به نفع گروه‌های سیاسی تغییر داده است که پروژه انحلال الحشد الشعبی را دنبال می‌کنند.

در بخش دیگری از این توییت آمده است: بدون شک هر گروهی که با شمارش دستی آراء مخالفت کند، در تقلب صورت گرفته در انتخابات شریک است.

بیانیه ائتلاف علاوی درباره نتایج انتخابات

 ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق با صدور بیانیه‌ای تند نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور واکنش نشان داد و دولت و کمیساریای عالی انتخابات را مسئول وضعیت پیش آمده توصیف کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: ما مخالفت کامل خود با این نتایج مشکوک را اعلام می‌کنیم که باعث شده تا تعداد زیادی از نامزدهای سرشناس و مورد اعتماد مردم - از جمله نامزدهای ائتلاف الوطنیه - راهی به پارلمان نداشته باشند.

ائتلاف الوطنیه در بیانیه خود هشدار داده است که وضعیت موجود به هدف اصلی انتخابات که همان اصلاح امور بوده منجر نخواهد شد.

تازه‌ترین نتایج پس از شمارش دستی 

کمیسیون انتخابات عراق بامداد امروز چهارشنبه، پس از شمارش دستی آراء ۸۵۴۷ مرکز، نتایج جدید انتخابات ۲۰۲۱ پارلمانی در عراق را که یکشنبه گذشته برگزار شد، در وب سایت رسمی خود منتشر کرد.
 این کمیسیون اعلام کرد که نتایج جدید پس از اضافه شدن مراکزی که آرای آن‌ها به صورت دستی شمارش شده شاهد تغییراتی نسبت به نتایج قبلی است.
جلیل عدنان خلف، رئیس هیئت کمیسیون‌های انتخابات عراق، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر این کمیسیون در بغداد برگزار شد، نتایج شمارش دستی در ۸۵۴۷ مرکز انتخاباتی را که به قید قرعه انتخاب شده بودند، اعلام کرد.
عدنان خلف گفت: شمارش آرای باقی مانده در اسرع وقت انجام می‌شود تا نتایج نهایی را به تأخیر نیندازد. یک دوره سه روزه برای ارسال درخواست تجدید نظر وجود دارد و پس از آن نتایج نهایی اعلام و برای تأیید به دادگاه فدرال ارائه می شود.
نتایجی که کمیسیون به ترتیب منتشر کرد حاکی از افزایش کرسی‌های ائتلاف الفتح تا ساعت ۳ بامداد به وقت بغداد، به ۳ کرسی و همچنین افزایش تعداد آرا برای نامزدهای جنبش امتداد در استان ذی قار در جنوب کشور بود.

ائتلاف تقدم همچنین یکی از کرسی‌های خود را در حوزه دوم استان الانبار در غرب عراق، به نفع ازهر حمید السیدران نامزد مستقل از دست داد و آرای بقیه ائتلاف‌ها و نامزدها نیز شاهد افزایش و کاهش در استان‌های عراق بود.

طبق اعلام برخی رسانه‌ها، تعداد کرسی‌های ائتلاف الفتح» به رهبری هادی العامری از 14 کرسی به ۲۰ کرسی  افزایش یافت. ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی نیز با کسب کرسی‌های بیشتر موفق شد به ۴۰ کرسی دست یابد. این درحالی است که کرسی‌های جریان صدر از ۷۳ به ۷۰ کرسی کاهش یافت و تعداد کرسی‌های ائتلاف امتداد با افزایش سه کرسی از ۹ کرسی به ۱۲ کرسی رسید.

بر اساس نتایج اولیه اعلام شده در روز دوشنبه، ائتلاف صدر با ۷۳ کرسی در صدر و پس از آن ائتلاف پیشرفت با ۴۱ کرسی، ائتلاف دولت قانون با ۳۷ کرسی و حزب دموکرات کردستان با ۳۲ کرسی در رتبه‌های بعد بودند.

انتخابات پارلمانی عراق یکشنبه در میان تدابیر شدید امنیتی و نظارت بین‌المللی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha