ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت
کد خبر: 4004746
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت

معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای انتقال مفاهیم نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم، گفت: حل مشکلات امروز کشور در تمامی زمینه‌ها فقط به واسطه دانش و عقل انجام می‌شود.

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکتبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای وقف و تجلیل از برگزیدگان همایش ملی «یاوران وقف» عصر امروز چهارشنبه، 21 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سورنا ستاری، معاون علمی و فن‌آوری رئیس‌جمهور در محل ساختمان شهید مطهری (مرکزی) سازمان اوقاف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از بازدید مسئولان از غرفه‌های مختلف نمایشگاه دستاوردهای وقف، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنان ضمن خیر مقدم به حضار در مراسم، با بیان اینکه سازمان اوقاف مجموعه‌ای بسیار وسیع است، گفت: اوقاف مجموعه‌‌ای نه دولتی، نه خصوصی و نه عمومی است، بلکه اوقاف شاخه دیگری از نهادهای کشور است که تعریفی شرعی، قانونی و خاص خود را دارد.

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت

وی با بیان اینکه مجموعه اوقاف دارای زیرساخت‌های وسیعی است، اظهار کرد: در این مجموعه باید ضمن حفظ نیت واقفان و بهره‌وری از زیرساخت‌ها، در تقویت نیات واقفین نیز کوشا باشیم. در ایام کرونا مجموعه‌های مربوط به اوقاف خدمات فراوانی را در کشور ارائه دادند. برای مثال در بقاع متبرکه تعداد یک میلیون بسته غذا به نیازمندان اعطا شد.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه در سرفصل نیت‌های واقفان نیات فراوانی وجود دارد که باید به آن‌ها عمل شود، افزود: تولید و توزیع حدود 30 میلیون ماسک و یک میلیون بسته بهداشتی، کمک به بیمارستان‌ها از طریق تهیه دستگاه‌های اکسیژن و نیز تکمیل برخی بیمارستان‌های نیمه‌کاره از جمله برنامه‌های سازمان اوقاف در این ایام بوده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه نمایشگاه امسال دارای چند پیام مهم است، گفت: پیام اول نمایشگاه به نمایش گذاشتن‌ برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده از سوی اوقاف است. در این راستا غرفه‌هایی از اقدامات فراوان اوقاف شامل اجرای نیت واقفان و ... در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دومین پیام نمایشگاه، ارائه فعالیت‌های جدید سازمان اوقاف است که یکی از این فعالیت‌ها که در سؤال از مقام معظم رهبری محقق شد، وقف پول بود و رهبری معظم انقلاب با جواب بسیار دقیق فقهی که ارائه دادند، موضوع حبس‌العین را به اعتبارات نیز تخصص دادند و وقف جدیدی به نام وقف پول امکان‌پذیر شد.

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه موجبات وقف سهام نیز امروز در کشور امکان‌پذیر شده است، تصریح کرد: امروز هر فردی و با هر توانی می‌تواند واقف باشد و توان خود در این زمینه به منصه ظهور برساند. استفاده از ظرفیت وقف در زمینه توسعه علمی کشور و قدرت نرم در جهان غیر قابل انکار است. اگر می‌خواهیم در قدرت دفاعی پیشرفت کرده و توسعه پیدا کنیم، باید عالمانه پیش برویم. امروز نیازمند قدرت نرم در بخش‌های مختلفی همچون تجهیزات پزشکی و ... هستیم. البته دانشجویان ما در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان قله‌های زیادی را فتح کرده‌اند و امروز جزء سرمایه‌های کشور هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه توسعه کشور مرهون زحمات شرکت‌های دانش‌بنیان است، ادامه داد: دولت نیز در این زمینه باید کمک کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله تجاری‌سازی برسند. ما در مجموعه اوقاف سعی کردیم از این مجموعه استفاده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه اوقاف امروز از اجاره‌داری وارد مجموعه‌ای دیگری به نام مشارکت شده است، گفت: صندوق پژوهش و فناوری با سرمایه 30 میلیارد تومان در سازمان ایجاد شده و سازمان اوقاف مبلغ معادلی 800 میلیارد تومان در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده است. یکی از نکات مهم در ماده پنجم قانون وقف اداره اوقاف از سوی مردم است که این کار را با نصب امین‌ها شکل دادیم و امروز پروژه‌های فراوانی از سوی این امین‌ها در حال بهره‌برداری هستند.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه امروز اوقاف به سمت وقف‌های جدید حرکت می‌کند، اظهار کرد: تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را با مقوله وقف و حمایت سازمان اوقاف پیش می‌بریم و امروز جامعه ما وقف را در حمایت از قدرت نرم کشور مشاهده می‌کند.

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت

در ادامه این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی اظهار کرد: زمانی به این می‌اندیشدم که توسعه، مفهومی کاملاً سخت‌افزاری دارد، پس از چند سال که برخی از پروژه‌ها به ثمر نشست، به این نتیجه رسیدم که توسعه، مفهومی نرم‌افزاری دارد، اما چند سالی است که به این نتیجه رسیده‌ام که توسعه پیش از هر چیزی، مفهومی فرهنگی دارد و اگر فرهنگ جامعه توسعه پیدا کند، تمامی امور نیز گسترش خواهد یافت.

ستاری با اشاره به اینکه سازمان اوقاف امروز نشان‌دهنده فرهنگ جدیدی در جامعه است، افزود: تبدیل ساختمان اصلی اوقاف به مرکز نوآوری و فناوری، برنامه‌ای فرهنگی است. امروز باید سرمایه‌ها در اختیار جوانان قرار گیرد تا بتوانند فعالیت‌ها را به خوبی گسترش دهند. بنابراین راهی جز توسعه تکنولوژی برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه علوم انسانی در کشور مشکلات زیادی دارد، افزود: پژوهشگاه‌های علوم انسانی فراوانی در کشور ایجاد شده‌اند، اما بحث جدی در علوم انسانی، تجاری‌سازی این علوم است؛ چراکه برای انتقال مفاهیم نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم.

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت

وی با اشاره به اینکه امروز باید در تولید محتوا تمامی جوانان و اندیشمندان کشور بسیج شده و به فعالیت بپردازند، تصریح کرد: باید بتوانیم زیرساخت‌های تجاری را برای علوم انسانی ایجاد کنیم. در این زمینه احتیاج به روش‌های تجاری‌سازی داریم تا بتوانیم به عنوان مثال از پژوهش‌های موجود به عنوان استارتاپها و شرکت‌های دانش بنیان محصولی ارائه دهیم که نشان دهنده فرهنگ ما باشد و بتوانیم آن را صادر کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه این موضوع در قالب ستاد فناوری‌های نرم به جد دنبال می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های ما در این زمینه، توسعه خانه‌های خلاق در کشور است تا جوانان در آن بتواند به خوبی فعالیت کنند. راه احیای بافت‌های فرسوده، توسعه این خانه‌های خلاق است و از آنجا که سازمان اوقاف درای بسیاری از خانه‌های قدیمی و موقوفه است، می‌توان از این ظرفیت به خوبی در زمینه ایجاد خانه‌های خلاق استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا‌کنون با اندیشه‌ای نادرست و سخت‌افزاری به مقوله توسعه نگریسته‌ایم؛ در حالیکه پیش از آن باید به توسعه فرهنگی دست پیدا کنیم، تصریح کرد: باید مدل‌های بومی خود را توسعه دهیم و طوری عمل کنیم تا بتوانیم ایده‌های بومی خود را تجاری‌سازی کرده و به دیگران عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه باید به جوانان اهمیت داده و ایشان را در زمینه ارائه ایده‌های نو یاری رسانیم، اظهار کرد: حل مشکلات امروز کشور در تمامی زمینه‌ها فقط به واسطه دانش و عقل انجام می‌شود و باید زمینه را برای رفع این مشکلات از طریق توسعه فرهنگی در کشور مهیا کنیم.

ستاری: نیازمند توسعه روش‌های تجاری‌سازی علوم انسانی هستیم / خاموشی: حرکت اوقاف از اجاره‌داری به سمت مشارکت

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم منتخبان همایش ملی یاوران وقف با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، ضمن دریافت لوح تقدیر و هدایایی، تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha