یاد مرگ و آثار آن از دیدگاه قرآن و روایات
کد خبر: 4004790
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۹
مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) تبیین کرد؛

یاد مرگ و آثار آن از دیدگاه قرآن و روایات

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) گفت: آنچه که سبب افسردگی و خمودگی انسان در طول زندگی چندین ساله‌اش می‌شود گناه است، چراکه یاد مرگ بودن حالت خمودگی ایجاد نمی‌کند بلکه سبب بازدارندگی از انجام گناهان صغیره و کبیره خواهد شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین (ع)، ۲۱ مهرماه در مراسم سخنرانی مسجد امام حسین(ع) که با حضور طلاب و عموم مردم با موضوع یاد مرگ برگزار شد، با اشاره به ارزش نعمات الهی، گفت: هر نعمتی در این عالم لبه سعادت و شقاوت را داراست به این معنی که اگر از نعمات خداوند در مسیری که رضایت الهی را در پی داشت استفاده شود نتیجه آن آبرومندی دنیایی است و در غیر این شقاوت و بدبختی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: مرگ، نعمتی از نعمات خداوند است، چنانکه قومی در زمان حضرت موسی(ع) در اثر زیادی عمر و فرتوتی بدن درخواست کردند که از خدا بخواهد تا آنان را از دنیا ببرد. مرگ طبق آیات سوره جمعه مقوله‌ای است که از آن فراری هستیم، اما روزی همه ما را در چنگال خود خواهد گرفت.

دهقانی افزود: آرزو نکردن مرگ و یاد مرگ بودن در طول زندگی دو موضوع قابل توجه است؛ در روایت آمده که پیامبر(ص) وقتی بر بالین شخصی که در حال جان‌ دادن بود و آرزوی مرگ می‌کرد حاضر شدند و فرمودند آرزوی مرگ نکنید چراکه اگر اهل کار خیر باشید جلوی انجام کار خیرتان گرفته می‌شود و اگر انسان گناهکاری باشید عاقبت بدی را در عالم آخرت خواهید داشت.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) در جواب به این نوع تفکر که یاد مرگ افسردگی در پی دارد، گفت: آنچه که سبب افسردگی و خمودگی انسان در طول زندگی چندین ساله‌اش می‌شود گناه است چراکه یاد مرگ بودن حالت خمودگی ایجاد نمی‌کند بلکه سبب بازدارندگی از انجام گناهان صغیره و کبیره خواهد شد. از پیامبر(ص) نیز نقل شده است کسی که عشرین‌مره یعنی ۲۰ بار در روز به یاد مرگ باشد با شهدا محشور می‌شود و زرنگ‌ترین افراد نسبت به دیگران به حساب می‌آید.

وی در پایان گفت: کسانی که برای آخرت خود کار خیر و خداپسندانه می‌کنند در واقع برای خود وقف ماندگاری بر جای می‌گذارند و سختی‌های آخرت برایشان سهل و آسان خواهد شد، لذا توصیه بنده به شما عزیزان این است که تا می‌توانید گناه را ترک کنید و در نماز همیشه قنوت نمازتان را طولانی کنید چراکه طبق بیان روایت سبب آسانی سکرات جان ‌کندن خواهد شد.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha