پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن / انتظار طولانی برای معرفی فینالیست‌ها + عکس
کد خبر: 4006189
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵

پایان مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن / انتظار طولانی برای معرفی فینالیست‌ها + عکس

مرحله نیمه‌نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم طی دو روز در استان‌های مختلف کشور برگزار و عصر روز 26 مهرماه به کار خود پایان داد. تعدادی از شرکت کنندگان حاضر در این مسابقات اعتقاد دارند فاصله طولانی مدت بین برگزاری دو مرحله از مسابقات و انتظار طولانی برگزیدگان برای معرفی راه یافتگان به فینال باعث می‌شود تا شرکت کنندگان را برای مدت زیادی بلاتکلیف نگه دارد.

مرحله نیمه نهایی چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن

به‌ گزارش ایکنا، مرحله نیمه‌نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن ‌کریم از روز گذشته ۲۵ مهرماه در سراسر کشور آغاز شد و امروز 26 مهرماه مرحله ضبط تصویری این رقابت‌ها در تمامی استان‌ها پایان یافت تا پس از تجمیع فایل‌های ضبط شده از سراسر کشور، در آبان‌ماه به صورت‌ متمرکز مورد داوری قرار بگیرد.

ضبط تصویری این دوره از مسابقات بر خلاف سال گذشته که در مراکز صدا و سیمای استان‌ها صورت می‌گرفت، در این دوره در ادارات کل اوقاف و ‌امور خیریه استان‌ها انجام شده است تا همانگونه که‌ گفته شد در آبان‌ماه به داوری گذاشته شود.

در استان تهران مجتمع بصیرت‌ اداره کل اوقاف و امور خیریه، محل ضبط نمایندگان تهران در مرحله نیمه‌نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن بوده است. با توجه به اینکه در این استان تعداد شرکت کنندگان راه یافته به مرحله نیمه نهایی بالا بوده، ضبط تلاوت‌ها در دو روز صورت‌ گرفته است.

گزارش تصویری مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن

بر همین اساس در روز اول، شرکت کنندگان بخش بانوان و‌ روز‌ دوم نیز شرکت کنندگان بخش آقایان برای ضبط تلاوت در این‌ محل حضور یافته‌اند. بر اساس آیین‌نامه‌ای که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای برگزاری مرحله نیمه‌نهایی تهیه کرده است، شرکت کنندگان رشته حفظ کل قرآن کریم به سه سوال یک صفحه‌ای یا 15 سطری،‌ شرکت کنندگان رشته حفظ 20 جزء به دو سوال 12 تا 15 سطری، شرکت کنندگان رشته ‌قرائت تحقیق 14 سطر و شرکت کنندگان رشته ترتیل نیز یک صفه تلاوت کردند.

در نوبت صبح امروز ۲۶ مهرماه شرکت کنندگان رشته حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم به سوالات هادی حفاظ پاسخ دادند. هادی حفاظ در بخش آقایان «محمدمهدی بحرالعلوم»،‌ از مدرسان و داوران بین‌المللی حفظ قرآن کریم بود.

در نوبت بعدازظهر نیز شرکت کنندگان رشته‌های قرائت ترتیل و قرائت تحقیق در حضور «سعید رحمانی»،‌ ناظر فنی این بخش قرعه تلاوت و نوبت تلاوت خود را دریافت کردند تا در مقابل دوربین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و جهت ضبط و ارائه به داوران در آبان‌ماه،‌ به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید بپردازند.

جزئیاتی از مرحله نیمه‌نهایی در استان تهران 

مهدی شرفی، مسئول اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در حاشیه برگزاری این مرحله از مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: این مرحله از مسابقات طی دو روز به صورت همزمان در استان‌های سراسر کشور برگزار شده است. بیشترین تعداد شرکت کننده و راه یافته به مرحله کشوری در سراسر کشور متعلق با استان تهران با 50 شرکت کننده بوده است. از این بین 14 نفر در بخش بانوان و 36 نفر نیز در بخش آقایان حضور دارند.

وی افزود: علاوه بر نمایندگان استان تهران در مرحله کشوری، شرکت کنندگانی از استان‌های دیگر نیز طی این دو روز حضور داشتند. این افراد در مرحله استانی در استان دیگری رقابت خود را برگزار کرده‌اند اما به دلیل حضور در استان تهران در این موقعیت زمانی، خواستار ضبط اجرای تلاوت خود در تهران بودند. لذا ما در استان تهران میزبانی ضبط اجرای این شرکت کنندگان را نیز متقبل شدیم.

مسئول اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران بیان کرد: مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن کریم به صورت ضبطی برگزار می‌شود و شرکت کنندگان در هر رشته‌ای متناسب با خصوصیات آن رشته، در زمان تعیین شده مراجعه می‌کنند و پس از مشخص شدن قرعه نوبت اجرا و قرعه تلاوت اقدام به ضبط تلاوت آنها خواهیم کرد.

شرفی تصریح کرد: پس از اینکه تمامی فایل‌های شرکت کنندگان ضبط شد، این فایل‌ها به اسم افراد حاضر در مسابقات، در قالب لوح فشره، به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای داوری ارسال می‌شود. برنامه‌ریزی شده است تا همه این فایل‌ها در نیمه دوم آبان‌ها به صورت متمرکز از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف داوری شود. نفرات برگزیده این مرحله به فینال چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که اواخر آذر یا اوایل دی ماه برگزار می‌شود،‌ راه خواهند یافت.

وی در پایان با اشاره به اینکه نحوه برگزاری فینال مسابقات بستگی به وضعیت کرونایی کشور دارد، گفت: در صورتی که وضعیت کرونایی کشور مناسب باشد، مسابقات به صورت حضوری و در غیر این صورت به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش ایکنا، در حاشیه این رویداد گفت‌وگویی با دو نفر از شرکت کنندگان نیز انجام شده است تا از نظرات آنها در مورد این مسابقات و اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی به این رقابت‌ها برای اولین بار مطلع شویم.

کاظم نوری‌پور، یکی از شرکت کنندگان رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات است که برای اولین بار در رقابتی قرآنی حضور می‌یابد. وی در مرحله استانی مسابقات قرآن با کسب رتبه هفتم در بین قاریان نامدار استان تهران موفق به کسب سهیمه حضور در مرحله کشوری شده است.

مزایای اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات 

نوری‌پور در حاشیه این مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت:‌ اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات سراسری قرآن همان چیزی بود که شرکت کنندگان در مسابقات قرآن خواسته بودند و تا جایی که اطلاع دارم پیگیری دوستان باعث شد تا این مرحله هم به مسابقات اضافه شود.

وی افزود: در مسابقات شاهد حضور قاریان مطرحی بودیم که با وجود سطح بالایی که داشتند اما متأثر از کرونا نتوانستند توانمندی خود را به خوبی نشان دهند و به تبع آن نتوانستد در مراحل استانی رتبه‌های بالایی کسب کنند. وقتی یک مرحله به مسابقات اضافه شود، همین باعث می‌شود روزنه‌ای برای این افراد باز شود تا شاید بتوانند یک بار دیگر شانس خود را برای کسب رتبه در مرحله کشوری امتحان کنند. لذا من اعتقاد دارم ممکن است کسی که در مرحله استانی رتبه نهم را به دست آورده است در زمان برگزاری مرحله کشوری در اوج آمادگی باشد و چه بسا رتبه اول را هم به دست بیاورد.

این قاری راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات سراسری قرآن در مورد قرعه‌های در نظر گرفته شده برای مرحله‌ نیمه‌نهایی بیان کرد: در این سطح از مسابقات قرعه‌هایی انتخاب می‌شود که قاریان بتوانند به بهترین نحو ممکن توانمندی خود را نشان دهند. همچنین در این قرعه‌ها نکته‌های وقف و ابتدایی متنوعی نهفته است که قاریان با رعایت آنها در تلاوت می‌توانند سطح نمرات خود را بالا ببرند.

هدف حضور در مسابقات تلاوت صرف باشد

نوری‌پور با اشاره به اینکه امیدوارم به جایی برسیم که در مسابقات قرآن تلاوت کنیم،‌ گفت: برگزاری رقابت سالم در مسابقات نکته دیگری است که باید به آن اشاره کنم. امیدوارم به جایی برسیم که رقابت سالم در سطح مسابقات در جریان باشد و همه برای تلاوت قرآن در مسابقات حضور پیدا کنند. البته این حرف من به معنای رقابت محض بودن مسابقات نیست اما اگر بدون تعارف صحبت بکنم باید بگویم بخشی از مسابقات قرآن صرفاً رقابت به هر نحو ممکن است. البته آیین‌نامه‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که قاریان صرفاً به دنبال تلاوت کردن بروند و مسائل فرعی را نادیده بگیرند.

نماینده استان تهران در مرحله نیمه‌نهایی چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان در مورد سطح فنی رقبای خود در این دوره از مسابقات،‌ بیان کرد:‌ برخی از دوستان که انتظار نداشتیم تلاوت‌های سطح بالایی داشتند و خودشان را به عنوان پدیده مسابقات مطرح کرده‌اند. امیدوارم روزی برسد که تعداد قاریان روز به روز در جامعه بیشتر شود تا دیگر مسابقات با حضور چهره‌هایی که هر سال برای رقابت حضور می‌یابند، برگزار نشود.

بر اساس گزارش ایکنا، چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن شاید یکی از معدود ادواری باشد که اختلاف سنی شرکت کنندگان بیشتر از هر دوره دیگری به چشم بیاید، اگر در این دوره از مسابقات شرکت کنندگانی از متولدین دهه 50 حضور دارند، چهره‌هایی هم هستند که در دهه‌ هشتاد یا سال‌های نزدیک به این دهه متولد شده‌اند و در عین جوانی و کم تجربه‌گی اما حرف‌های زیادی برای گفتن در مسابقات دارند.

فاصله زیاد برگزاری دو مرحله از مسابقات 

محمدمهدی بیگی از جمله این شرکت کنندگان است. او با 21 سال سن سابقه کسب رتبه اول رشته قرائت ترتیل را در بالاترین سطح ممکن در کارنامه دارد. او سال 1398 و 1399 در چهل و دومین و چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به ترتیب رتبه‌های اول و دوم رشته قرائت ترتیل را کسب کرده است. اما امید به بین‌المللی شدن باعث شد تا امسال نیز در مسابقات حضور یابد تا شاید از 1401 بتواند به عنوانی که به آن علاقه دارد برسد. 

وی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه اضافه شدن مرحله نیمه‌نهایی به مسابقات اقدام خوبی است که می‌تواند نتایج را واقعی‌تر از هر زمانی نشان دهد، گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که فاصله ضبط تصویری در مرحله نیمه‌نهایی تا داوری و از آن سمت فاصله داوری این مرحله تا برگزاری مرحله فینال بسیار زیاد است و می‌تواند قاریان یا حافظان را از شرایط مسابقه دور کند.

بیگی با اشاره به اینکه فاصله زمانی زیاد بین دو مرحله از مسابقات شرکت کنندگان را بلاتکلیف نگه می‌دارد، تصریح کرد: فارغ از این ضعف که وجود دارد، باید بگویم مسابقات امسال در سطح خوبی برگزار شد و سطح فنی و کیفی مطلوبی داشته است. حضور قاریان و حافظان شناخته شده‌ای در مسابقات که هر کدام صاحب رتبه‌های متنوعی هستند بیانگر این واقعیت است.

این شرکت کننده مسابقات سراسری قرآن در پایان به تبلیغات کم‌رنگ مرحله نیمه نهایی مسابقات نیز اشاره کرد و گفت: برگزار کنندگان مسابقات برای جذب چهره‌های جدید به مسابقات باید بر روی مباحث انگیزشی بیشتر کار کنند و مشوق‌های متنوع‌تری را در نظر بگیرند.

بر اساس گزارش ایکنا، در مرحله نیمه نهایی مسابقات سراسری قرآن، شرکت کنندگان راه یافته به این مرحله ابتدا در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان خود به ضبط اجرای خود می‌پردازند تا در زمان دیگری که نیمه دوم آبان‌ماه اعلام شده است این آثار به داوری گذاشت شود. بر همین اساس برای معرفی فینالیست‌های چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن باید تا اواخر آبان‌ماه منتظر ماند. 

انتهای پیام
captcha