پیامبر(ص) آغازگر تحول ایمانی عظیم در انسانیت بود/ فلسطین؛ نقطه اجماع مسلمانان
کد خبر: 4007167
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
سیدحسن نصرالله:

پیامبر(ص) آغازگر تحول ایمانی عظیم در انسانیت بود/ فلسطین؛ نقطه اجماع مسلمانان

دبیرکل حزب الله لبنان مهم ترین دستاورد پیامبر(ص) را ایجاد تحول ایمانی عظیم در انسانیت برشمرد و تأکید کرد: وقتی به پیامبر(ص) و دستاوردهای آن حضرت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که امتی را از جاهلیت تاریک و جهل و بی سوادی رهایی بخشید و با اسلام دولت تشکیل و این دین را رسالتی ابدی قرار داد.

پیامبر(ص) آغازگر تحول ایمانی عظیم در انسانیت بودبه گزارش ایکنا؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان امشب، 30 مهرماه طی سخنانی در جشنواره بزرگداشت میلاد پیامبر(ص) در بیروت ضمن پرداختن به سالروز میلاد پیامبر(ص) و تبریک این مناسبت گفت: از برکات نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران تبدیل اختلاف درباره میلاد پیامبر(ص) در میان شیعه و سنی به وحدت، با نامگذاری هفته وحدت اسلامی بود که تنها یک روز نیست و چند روز است.

وی افزود: مسئولیت ما در هر زمان شناخت رسول خدا(ص) و شخصیت و ویژگی‌های اوست و این یک مسئولیت اساسی بر گردن ما و نسل کنونی است و شناخت خود از سیره نبوی را باید با مطالعه درباره سیره آن حضرت افزایش دهیم.

نصرالله تصریح کرد: این شناخت فوایدی دارد اول از همه دینمان را می شناسیم بعد پیامبر(ص) را و سنت نبوی را، دوم این که رسول(ص) الگویی برای ما در زندگی و مسیر زندگی خواهد شد، هر کس دنیا و آخرت، تقرب الی الله و زندگی اسلامی طیب و پاک را می‌خواهد باید رسول الله را الگو قرار دهد.

دبیرکل حزب الله لبنان مهم ترین دستاورد پیامبر(ص) را ایجاد تحول ایمانی عظیم در انسانیت برشمرد و تأکید کرد: وقتی به پیامبر و دستاوردهای او نگاه می کنیم، می بینیم که امتی را از جاهلیت تاریک و جهل و بی سوادی نجات و با اسلام دولت تشکیل و این دین را رسالتی ابدی قرار داد.

وی اظهار کرد: اگر به دوران جاهلیت نگاه کنیم می‌بینیم که انسان‌ها سلوک، رفتار و ویژگی‌های اخلاقی، علمی، روحی و روانی متفاوتی داشتند و با آمدن پیامبر و بعثت نبوی تغییرات شگرفی در میان آنان ایجاد شد و زندگی مردم آن زمان قبل و بعد از پیامبر(ص) متحول شد.

تشریح دستاوردهای بعثت نبوی

سیدحسن نصرالله تأکید کرد: پیامبر(ص) این تحولات را در 23 سال ایجاد و دستاوردهای زیادی را کسب کرد که می‌توان آن را در چندین مورد برشمرد؛ نخست تحول از ملی‌گرایی به توحید و خداپرستی و تحول از بت پرستی و ستاره و خورشید پرستی به خداپرستی و عبادت خدا که تلاش بسیار بزرگی بود.

دبیرکل حزب الله لبنان تحول در نگاه یک انسان به انسان دیگر را از دیگر دستاوردهای نبوی برشمرد و گفت: برتری انسانی در جامعه جاهلیت آن زمان بر اثر تکبر، ثروت و نه مسائل معنوی حاکم بود که پیامبر (ص) آن را تغییر داد، قریش و قوم عرب بدون توجه به دین و معنویت و همچنین مردان برتر از زنان بودند؛ اما پیامبر آمد و نگاه انسانی و نظامی جدید را برقرار کرد که برتری در آن براساس تقوای الهی بود و فقرایی مانند بلال حبشی از صالحین شدند.

وی گفت: در دوران جاهلیت عده اندکی با سواد بودند و قبایل به دور از جوامع دیگر زندگی می کردند، اما با آمدن پیامبر(ص)، علم آموزی با آیات و روایات تشویق شد و مردم شبه جزیره عربستان متحول شدند و و اساتید و علما، نهضت ترجمه و مکاتب زیادی برای نشر تمدن اسلامی ایجاد شد.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: زن در جاهلیت انسان به حساب نمی‌آمد، نگاه به او نگاهی پست بود و دختران را عار می‌دانستند و بیشتر مردم مگر افرادی که استثناء بودند، آن‌ها را از بین می‌بردند و بدون اجازه دخترشان را به ازدواج دیگران در می‌آوردند و بسیاری از مسائل دیگر، اما پیامبر آمد و این فرهنگ‌های نادرست را اصلاح کرد و حقوق زنان را به آنان بازگرداند.

دبیرکل حزب الله گفت: پیامبر(ص) صلح داخلی در شبه جزیره عربستان برقرار کرد و جنگ‌های سخت را که در جاهلیت رواج داشت، به صلح تبدیل کرد، خون، جان و مال انسان ها را محترم شمرد و این نوع فرهنگ را رواج داد تا انسان‌ها شمشیر و اسلحه بر روی یکدیگر نکشند. ما امروز به احیای این تجربه و تلاش برای تحقق صلح داخلی نیازمندیم.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) بر احساس مسئولیت پذیری و خروج از حقد و کینه تأکید کرد، حساب و کتاب آخرت، بی توجهی به شهوات و لذائذ دنیوی و اهتمام به عشیره و قبیله را به مردم آن زمان گوشزد کرد. اگر مظلوم می‌دید بی طرف می‌ایستاد و یاری‌اش می‌کرد.

فلسطین نقطه اجماع مسلمانان است

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنان خود مسائل منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: فلسطین نقطه اجماع مسلمانان است و باید مسئولیت در برابر آن را دریابیم غزه با مشکلاتی مانند محاصره، تحریم، بیکاری و مشکل آوارگان فلسطینی مواجه است، دشمن صهیونیستی تهدیدی برای کل منطقه است، امروز تمسک به ارزش‌های نبوی مسئولیتمان در برابر فلسطین را یادآوری می‌کند.

وی پرونده یمن را از دیگر پرونده‌های مهم در منطقه برشمرد و افزود: ملت یمن مظلوم بوده و سال‌های زیادی است که دشمنی را شاهد است بنابراین باید به یاری او بشتابیم و همه امت اسلام، ملت‌‌ها و آزادگان و علما باید به کمک یمنی‎ها بشتابند.

دفاع از نام پیامبر(ص) در برابر داعش واجب‌ترین واجبات است

نصرالله به مسئله داعش و جنایت‌های این گروه تروریستی نیز پرداخت و گفت: داعش با نام رسول الله جنایت انجام و مردم را ذبح و در کنیسه و مسجد کشتار انجام می‌دهد، دست به عملیات انتحاری می‌زند، بنابراین امروز واجب‌ترین واجبات علما، دفاع از نام پیامبر(ص) در برابر این جماعت وحشی و قاتل است که بدترین شکل از اسلام را از زمان رسول الله تاکنون به جهان ارائه می‌دهد. داعش در نماز جمعه قندهار جنایت تروریستی انجام داد، اقداماتی عجیب که با روح اسلام و رسول خدا منافات دارد.

وی در ادامه توجه به وحدت اسلامی را از ضروریات جهان امروز برشمرد و تأکید کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و پس از آن امام خامنه‌ای توجه ویژه‌ای به وحدت داشته است تا همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی با یکدیگر همکاری، همدلی و عدم درگیری داشته باشند، بنابراین مهم‌ترین مسئولیت علما و بزرگان این است که اقدامی که منجر به فتنه و درگیری می‌شود، انجام ندهند.

باید در برابر فتنه‌ها در لبنان هوشیار باشیم

وی درباره تنش‌های لبنان و حوادث اخیر در این کشور گفت: تحقیق درباره این حوادث به صورت دقیق و شفاف در حال انجام است، ما باید هوشیاری سیاسی و اجتماعی خود را در برابر کسانی که می خواهند در لبنان فتنه داخلی انجام دهند افزایش دهیم.

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه حفظ مرزهای دریایی لبنان مهم است، تأکید کرد: قدرت مقاومت برای دفاع از نفت، آب، خاک و سرزمین لبنان در برابر دشمن است، مقاومت با طمع ورزی‎های رژیم صهیونیستی مقابله خواهد کرد و هر وقت لازم باشد، وارد عمل شده و واکنش نشان خواهد داد.

جشنواره ویژه سالروز میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) با نام «ویُزَکیهِم» عصر امروز، 30 مهرماه به همت حزب الله لبنان از ساعت 19:30 به وقت لبنان در میدان «عاشورا» در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار شد وشخصیت های دینی و فرهنگی لبنان و شهروندان این کشور در آن حضوری گسترده داشتند.

انتهای پیام
captcha