تلاش برای کودتای نظامی در سودان / اعلام حالت فوق‌العاده
کد خبر: 4007789
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

تلاش برای کودتای نظامی در سودان / اعلام حالت فوق‌العاده

تلاش نیروهای نظامی در سودان برای کودتا علیه دولت انتقالی این کشور از طریق بازداشت نخست‌وزیر و چند مقام دولتی با واکنش‌ها در مخالفت با آن روبه‌رو شده و فراخوان‌های متعدد برای مقابله با آن صادر شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، وزارت اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر این کشور را پس از اعلام مخالفتش با تأیید کودتای نظامی در این کشور، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرد.

خارطوم، پایتخت سودان از سحرگاه امروز دوشنبه شاهد تحرکات نظامی است که طی آن چند وزیر کابینه و شماری از رهبران مدنی آن بازداشت شدند.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک اعلام کرد که نخست‌وزیر سودان پس از مخالفت با صدور بیانیه‌ای در حمایت از کودتا بازداشت و به مکانی نامعلوم برده شده است.

این وزارتخانه همچنین گفته است که نیروهای مشترک نظامی، عبدالله حمدوک را که از داخل منزلش ربوده بودند، تحت فشار قرار دادند تا بیانیه‌ای را در حمایت از کودتا صادر کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، نیروهای نظامی چهار وزیر کابینه و همچنین محمد الفکی سلیمان، عضو مدنی در شورای حاکمیتی را بازداشت کردند.

از جمله وزرای بازداشت شده، خالد عمر؛ وزیر امور کابینه، حمزه بلول؛ وزیر اطلاع‌رسانی و ابراهیم الشیخ، وزیر صنعت است.

رسانه‌های محلی اعلام کردند که موج بازداشت ایمن نور، فرماندار خارطوم و همچنین تعدادی از سیاستمداران از جمله وجدی صالح و عروه الصادق، دو عضو کمیته مبارزه با فساد و استرداد اموال عمومی و علی الریح السنهوی، رئیس حزب سوسیالیست بعث عربی را دربرگرفته است.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر سودان گفت که نیرویی نظامی به منزل آنها حمله و فیصل را بازداشت کردند همچنین یاسر عرمان، مشاور  نخست‌وزیر هم بازداشت شده است.

محمد ناجی الاصم، رئیس انجمن مشاغل سودان نیز از جمله بازداشتی‌هاست.

رسانه‌های سودان اعلام کردند که نیروهای امنیتی معترضان به کودتا در شهر ام درمان در نزدیکی خارطوم را با توسل به زور متفرق کردند.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان همچنین اعلام کرد که نیروهایی نظامی به ساختمان رادیو تلویزیون در ام درمان حمله و تعدادی از کارکنان آنجا را هم بازداشت کردند.

اسماعیل التاج، یکی از رؤسای اتحادیه مشاغل سودان هم تأکید کرد که این کودتای نظامی هرگز موفق نخواهد بود.

او تأکید کرد که مردم سودان شروع به ریختن به خیابان‌ها کرده و نافرمانی مدنی را آغاز خواهند کرد.

التاج گفت: ما از طرق مسالمت‌آمیز و مشروع با کودتا مقابله خواهیم کرد و این کودتاچیان هرگز موفق نخواهند بود.

او با بیان اینکه وضعیت حمدوک نامعلوم است، گفت: ما نسبت به رفتارهای نظامی بسیار نگرانیم و از افراد شریف در نیروهای مسلح سودان می‌خواهیم در کنار ملت علیه جنایتکاران بایستند.

التاج دخالت برخی کشورهای منطقه را در تحولات سودان بعید ندانست و گفت: برخی می‌خواهند سودان به عقب بازگردد.

رئیس تلویزیون سودان هم در بیانیه‌ای گفت: مردمی که جهان را با انقلاب خود شگفت‌زده کردند، بار دیگر با صیانت از این انقلاب شگفتی‌آفرین خواهند شد.

او تأکید کرد: ما برای خدمت به کشور و تحقق انتقال دموکراتیک آمده‌ایم که نهادی مدنی ریاست آن را برعهده داشته باشد و غیر از این را نمی‌خواهیم.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان خواستار آزادی بازداشتی‌ها شده و گفت: ما صدای خود را در مخالفت با کودتا بالا می‌بریم.

این وزارتخانه افزود: ما از مردم می‌خواهیم راه را به روی تحرکات نظامی ببندند.

گفته می‌شود که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه‌ای ارائه خواهد کرد.

این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ داده است که جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهادهایی برای بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام ۵ هفته پیش (۲۱ سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی هم با ابراز نگرانی عمیق از حوادث جاری در سودان گفت: اتحادیه اروپا از صاحبان مصلحت و شرکای منطقه‌ای می‌خواهد روند انتقال را به مسیر درست خود بازگرداند.

جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا به سودان نیز درباره گزارش‌ها نسبت به کودتای نظامی ابراز نگرانی عمیق کرده است.

او هشدار داد که تسلط نظامی با اعلامیه قانون اساسی سودان مغایرت دارد و کمک‌های آمریکا به این کشور را به خطر می‌اندازد.

بر اساس گزارش‌ها نخست‌وزیر سودان از محل اقامت اجباری خود مردم را به تظاهرات علیه کودتا دعوت کرده است.

اتحادیه عرب هم با ابراز نگرانی نسبت به تحولات اوضاع در سودان از همه طرف‌ها خواست به سند قانون اساسی این کشور پایبند باشند.

ابراز نگرانی سازمان ملل

سازمان ملل هم به نسبت به گزارش‌ها درباره وقوع کودتای نظامی در سودان و آنچه تلاش‌ها برای نابودی انتقال سیاسی در این کشور خواند عمیقاً ابراز نگرانی کرد.
آدم حريكة، رئیس دفتر عبدالله حمدوک می‌گوید که نظامیان از مشکلات کشور برای کودتا سوء استفاده کردند و عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی رهبری این کودتا را برعهده دارد.
او گفت: این کودتا در حالی رخ داده که البرهان و حمدوک هر دو با حضور جفری فلتمن فرستاده ویژه آمریکا به شاخ آفریقا در خارطوم موافق بودند.
حریکه همچنین گفت که نخست‌وزیر اخیراً در یدار با رئیس شورای حاکمیتی با انحلال دولت مخالفت کرده است.
مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه سودان هم هشدار داد که تلاش برای اعمال اراده با توسل به زور نظامی سرنوشتی جز شکست کامل ندارد و هر کودتایی مردود است و با همه ابزارهای مدنی در برابر آن مقاومت خواهیم کرد.
او مشارکت بین مدنی‌ها و نظامی‌ها را یکی از اصول موفقیت مرحله انتقالی خواند و گفت: می‌توان به یک راه حل ریشه‌ای برای تنش سیاسی در سودان از طریق گفت‌وگو دست یافت و ما به همه درباره ریخته شدن یک قطره خون از دماغ ملت هشدار می‌دهیم.

12 نفر از تظاهرات کنندگان در برابر مقر فرماندهی ارتش در خارطوم به ضرب گلوله واقعی نظامیان زخمی شدند.

اعتراضات مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان

هزاران نفر در اعتراض به کودتای نظامی در سودان و بازداشت نخست‌وزیر و چند وزیر و مقام دولتی این کشور در برابر مقر فرماندهی ارتش سودان تجمع کردند که مورد حمله نظامیان قرار گرفتند.

معترضان در حمایت از دولت مدنی در سودان و مخالفت با کودتای نظامی شعار سر می‌دهند.

در همین حال ایدی کوهن، نویسنده و پژوهشگر صهیونیست می‌گوید آنچه در سودان جریان دارد اصلاح انقلاب مبارک این کشور است.

رئیس اتحادیه آفریقا نیز خواستار آزادی رهبران سیاسی در سودان و ازسرگیری گفت‌وگو در این کشور شد.

عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان هم با صدور بیانیه ضمن اعلام حمایت از وقوع کودتای نظامی در این کشور، گفت: ما از کار نیروهای مسلح در پیشبرد روند انتقال دموکراتیک قدرت حمایت می‌کنیم تا وقتی که قدرت به دولتی منتخب واگذار شود.

البرهان با اشاره به اینکه مسائل سودان این کشور و سرنوشت آن را در معرض نابودی قرار داده است، گفت: ما در سراسر سودان حالت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه برخی مفاد سند قانون اساسی سودان را به حال تعلیق درآورده است، گفت: شورای حاکمیتی و شورای وزیران سودان منحل شدند.

البرهان همچنین از برکناری همه فرمانداران استان‌های سودان خبر داد.

انتهای پیام
captcha