محبت اهل بیت جزء ایمان اهل سنت است/ آیا شیعیان در پایان نماز می‌گویند خان الامین؟
کد خبر: 4007893
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
مولوی نذیر احمد سلامی:

محبت اهل بیت جزء ایمان اهل سنت است/ آیا شیعیان در پایان نماز می‌گویند خان الامین؟

مولوی سلامی، عالم اهل سنت با تاکید بر اینکه شیعه و سنی نباید وارد خطوط قرمز یکدیگر شوند، گفت: منشا تفرقه شیعه و سنی عدم آگاهی نسبت به باورهای یکدیگر است، مثلا اهل سنت تصور می‌کنند وقتی شیعه بر مهر تربت سجده می‌کند به معنای سجده بر غیرخداست یا برخی شیعیان تصور می‌کنند که اهل سنت محب اهل بیت(ع) نیستند.

مولوی احمد سلامی عالم اهل سنت به گزارش ایکنا، مولوی نذیر احمد سلامی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب و از علمای حنفی مذهب اهل سنت، سوم آبان ماه در نشست علمی «علل تصورات منفی شیعه و اهل سنت نسبت به یکدیگر» که از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد با اشاره به داستان خضر و موسی در سوره کهف، گفت: خضر و موسی در سفری که با هم داشتند در اولین مقطع، سوار کشتی شدند و خضر تبری برداشت و کشتی را سوراخ کرد، موسی به وی اعتراض کرد، در دومین ماجرا، خضر اقدام به کشتن نوجوانی کرد و در سومین ماجرا دیواری برای یکی از افراد آن روستا درست کرد، در حالی که مردم آن روستا غذا و آب به آنان ندادند و موسی در هر سه موضع، به خضر اعتراض کرد.

وی افزود: در نهایت خضر به موسی گفت؛ تو نمی‌توانی همراه من باشی زیرا در همه موارد مخالفت کردی و صبر نداشتی، قرآن فرموده است که تو نمی‌توانی صبر کنی در برابر چیزی که به آن آگاهی نداری؛ بنابراین نبود آگاهی می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. امروز هم یکی از عوامل مشکلات بین شیعه و سنی عدم آگاهی نسبت به مواضع یکدیگر است بنابراین لازم است برای وحدت بیشتر دیدگاه‌های همدیگر را بشناسیم.

وی افزود: دادن نسبت‌های ناروا از سوی پیروان مذاهب به یکدیگر که ریشه در عدم آگاهی ما دارد از موضوعات اختلاف‌انگیز است؛ وقتی ما در پاکستان درس می‌خواندیم مشهور بود که برادران شیعه بعد از نماز سه مرتبه دستها را بالا برده و  می‌گویند؛ خان الامین، یعنی العیاذبالله جبرئیل خیانت کرد چون قرار بود وحی بر امام علی(ع) نازل شود ولی او وحی را به پیامبر(ص) نازل کرد؛  این تعبیر چنان در بین اهل سنت جا افتاده است که موجب بدبینی آنان به شیعه است ولی وقتی با برداران شیعه ارتباط بیشتری یافتیم دیدیم که این مطلب واقعیت ندارد.  

سلامی بیان کرد: همچنین در فضای پاکستان از سوی اهل تسنن نسبت به شیعه بیان می‌شد که اینها به جای خدا، خاک کربلا را سجده می‌کنند؛ بعدا معلوم شد تهمت ناروایی است و شاید ریشه در حقد و دشمنی برخی افراد دارد. برادران شیعه به ما گفتند مهر، خاک تربت است و ما بر خاک سجده می‌کنیم زیرا سجده روی زمین پسندیده است.

اصلاح تصور منفی نسبت به یکدیگر

احمد سلامی اظهار کرد: در فقه خود ما هم هست که بهتر است سجده بر زمین و خاک باشد و اگر در جایی خاک نیست بر فرشی که به زمین نزدیکتر است باید سجده شود، مثلا اگر در جایی حصیری از برگ‌های درخت خرمای وحشی باشد و فرش هم وجود داشته باشد اولی این است که بر روی حصیر سجده کنیم زیرا درخت خرمای وحشی از زمین می‌روید. پس مسئله با آگاهی که ما یافتیم حل شد زیرا برادران شیعه می‌گویند چون مهر در هر جایی همراه ماست می‌توانیم بر آن سجده کنیم.

وی افزود: در سال 1394 در سفر حج  بودیم، یکی از روحانیون شیعه در تلویزیون ایران گفت که در آیه 67 سوره مائده «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» لم تفعل، متعدی و مفعول آن محذوف و آن مفعول، اشاره به خلافت بلافصل علی(ع) است یعنی خطاب به پیامبر(ص) تاکید دارد که اگر خلافت بلافصل را اعلام نکردی رسالتت را به جا نیاورده‌ای. این روحانی عزیز گفت که خدا اسم علی(ع) را در قرآن ذکر نکرد زیرا اگر اسم ایشان را آورده بود اهل سنت قرآن را می‌سوزاندند؛ این نسبت ناروا به ما وجود دارد.

این عالم اهل سنت گفت: محبت به اهل بیت و خاندان پیامبر(ص) جزء ایمان اهل تسنن است و ما در تشهد نماز اینگونه می‌گوییم؛ «اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحمَّدٍ و علی الِ محمّدٍ کَما صَلَّیتَ علی ابراهیمَ و علی الِ ابراهیمَ انَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ، اللّهُمَّ بارِک علی مُحمَّدٍ و علی الِ محمّدٍ کَما بارِکتَ علی ابراهیمَ و علی الِ ابراهیمَ انَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ: پروردگارا بر محمد و اولاد محمد رحمت فرست، همچنان که بر ابراهیم و اولاد او رحمت فرستادی همانا تو سزاوار ستایش و صاحب مجد و بزرگی هستی. پروردگارا بر محمد و اولاد محمد برکت نازل فرما، همچنان که بر ابراهیم و اولاد او برکت نازل فرمودی همانا تو سزاوار ستایش و صاحب مجد و بزرگی هستی.» و درود بر اهل بیت(ع) می‌فرستیم.

سلامی اظهار کرد: آن سخن را خود بنده از آن روحانی شیعه شنیدم و روز بعد با امیرالحاج این موضوع را مطرح کردم و ایشان ناراحت شدند و اعتراض هم کردند؛ اگر شیعه بگوید که سنی از حضرت علی(ع) نفرت دارد در این صورت  چطور می‌توانیم میان امت اسلامی وحدت برقرار کنیم. اگر یکی از برادران شیعه اینقدر نفرت را در دل و ذهن برادران اهل سنت بکارد و بگوید اگر اسم علی(ع) در قرآن بود آن را می‌سوزاندند و اگر یک سنی، نفرت از شیعه را در دل اهل سنت بکارد آیا اینها عامل وحدت خواهند بود؟.

عدم آگاهی؛ ریشه تفرقه

نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: واقعا عامل تفرقه و جدایی، عدم آگاهی است. خدا موسی را سرزنش کرده که تو در چند مورد تحمل افعال خضر را نداشتی  چون به کنه کار او آگاه نبودی. وقتی ما به سنت و سیره و احادیث مقدس پیامبر(ص) رجوع کنیم ایشان می‌فرمایند که مؤمنان و مسلمین مانند یک بنا هستند، یعنی همانطور که یک بنا به وسیله گذاشتن سنگ و آجر و ملاط محکم می‌شود بنای اسلام هم با اتحاد مسلمین محکم می‌شود و در برابر دشمنان موفق خواهند شد و دشمن جرئت اینکه اقدامی علیه مسلمین بکند نخواهد داشت و ناموفق خواهد بود.

این عالم حنفی مذهب تصریح کرد: وحدتی که ما از آن سخن می‌گوییم نباید صرفا به امور مذهبی خلاصه شود بلکه یک اصل اجتماعی در آموزه‌های پیامبر(ص) و ائمه است. ظرفیت وحدت آنقدر زیاد است که می‌تواند هم در بعد مذهبی، هم سیاسی، هم اجتماعی و هم فرهنگی انجام شود. سیاست سنی و شیعه و راهبرد آنها در برابر دشمنان باید یکی باشد و آن چه در بین ما معروف است فراتر از بعد مذهبی است. ما باید بازوی همدیگر باشیم زیرا در اصول یعنی توحید و نبوت و معاد و کعبه و قرآن و حتی در کلیات عبادات و مناسک با هم وحدت داریم.

نذیر احمد سلامی تصریح کرد: وحدت را مصلحت تلقی نکنیم بلکه فرض دینی و اصل اجتماعی است یعنی جنبه دینی دارد و دستور خداوند است و می‌تواند عبادت محسوب شود. در مواردی هم که اختلاف داریم تفاوت‌ها را مدیریت کنیم که به تفرقه و درگیری منجر نشود. وحدت اصل اجتماعی اسلامی و امر دینی است و همه مسلمین باید در تمامی ابعاد به آن پایبند باشند و آن را به عنوان راهبرد و استراتژی بدانند.  

مولوی سلامی گفت: هر مذهبی خطوط قرمزی دارد که باید رعایت شود؛ عبور از این خطوط به معنای آن است که ما طرف مقابل را به حساب نمی‌آوریم؛ این خطوط قرمز نه قابل حذف است و نه کار عاقلانه‌ای است.

وی اظهار کرد: بنده مدتها در دانشگاه ادیان تدریس می‌کنم  و فضای بسیار خوبی ایجاد شده با اینکه دانشجویان بنده شیعه هم هستند.  

رعایت خطوط قرمز

این عالم اهل سنت اظهار کرد: هدف دشمن از ایجاد کشتارهایی در افغانستان و سایر بلاد اسلامی، ایجاد تفرقه و اختلاف بیشتر بین شیعه و سنی است، دشمنان از شکاف بین امت‌های اسلامی سود برده و آن را دامن می‌زنند و هر جا زمینه را فراهم ببینند چنین اقدامات خشونت‌آمیزی را انجام می‌دهند ولی ما باید موضع درستی در برابر این اقدامات داشته باشیم و فریب توطئه دشمنان را نخوریم و این کارها را کار دشمن بدانیم و به تعبیر رهبری بلوغ و بصیرت سیاسی باید داشته باشیم.

این استاد دانشگاه ادیان تاکید کرد: دشمنان نمی‌گذارند امت اسلامی در آرامش به‌سر ببرند و به هر حرکتی متوسل خواهند شد ولی ما می‌توانیم به مسئولیت خود در این نوع کارها توجه کنیم، اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اهل سنت هم به مساجد شیعیان و بالعکس بروند تا این توطئه‌ها خنثی شود واقعا حرف درستی است.

انتهای پیام
captcha