مرحوم «سیدکاظم فخر موسوی» عامل به قرآن بود/ تشویق قاریان همشهری با هزینه‌ شخصی + عکس و فیلم
کد خبر: 4010050
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
به مناسبت چهلمین روز درگذشت

مرحوم «سیدکاظم فخر موسوی» عامل به قرآن بود/ تشویق قاریان همشهری با هزینه‌ شخصی + عکس و فیلم

مرحوم سیدکاظم فخرموسوی برای ارتقای انگیزه و ایجاد زمینه‌های تشویق برای شاگردان و سایر علاقه‌مندان به قرآن، حق‌القدم‌هایی که طی دعوت برای داوری و اجرا در مراسم، دریافت می‌کرد را وارد زندگی خود نمی‌کرد، بلکه آنها را برای ایجاد زمینه‌های تشویق و انگیزه برای قاریان و قرآن‌آموزان هزینه می‌کرد.

مرحوم سیدکاظم فخر موسویبه گزارش ایکنا، حاج سیدکاظم فخر موسوی، قاری و مدرس و پیشکسوت قرآنی آستانه اشرفیه چندی پیش درگذشت و اطلاع‌رسانی درباره این موضوع آن طور که باید و شاید صورت نگرفت تنها تعداد معدودی از رسانه‌ها، این خبر را به گوش مخاطبین رسانیدند. موضوعی که نقد و گلایه برخی از علاقه‌مندان به این چهره قرآنی را برانگیخت.


بیشتر بخوانید:


حاج سیدکاظم فخر موسوی، پیشکسوت قرآنی استان گیلان روز میلاد رسول رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) دعوت حق را لبیک گفت. این استاد، عمری را در راه تعلیم و آموزش به صدها شاگرد سپری کرد و شاگردانی را در این عرصه تربیت کرده بود.

ابوالفضل زیبایی، قاری ممتاز از استان گیلان است. وی متولد سال 1365 است و از دوران طفولیت هنگامی که پنج یا شش سال داشت، از سوی پدرش وارد عرصه قرآن شده است و همراه ایشان در جلسات قرآن مسجد محله‌شان شرکت می‌کرد و به دلیل دیدن تشویق‌هایی که پسرعموهایش پس از تلاوت قرآن توسط استاد جلسه می‌شدند، موجب شد در این راه استمرار مضاعف داشته باشد.

هرچند وی ساکن لاهیجان، از شهرهای همجوار آستانه اشرفیه است، اما به اذعان خود طی سفر، شناختش از ایشان تکمیل و بیشتر شد. وی که حوالی سال‌های 95 -94 به عنوان نماینده گیلان در رشته ترتیل به مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امرو خیریه به میزبانی کرمانشاه اعزام شده بود، از حضور و همراهی مرحوم سیدکاظم فخرموسوی گفت.

زیبایی با تأکید بر اینکه هرساله در مسابقات کشوری، نمایندگان استان را به دلیل ایجاد دلگرمی  و افزایش روحیه آنها با هزینه شخصی و وسیله شخصی همراهی می‌کردند، ادامه داد: یک صحنه‌ای که دیدم و هرگز از خاطرم نمی‌رود، این بود که هنگام اجرای آقای ابراهیم فلاح تبسم چهره، قاری ممتاز استان، مرحوم فخرموسوی کنار من نشسته بودند. برگشتم و ایشان را دیدم که اشک شوق می‌ریزند. این هم به دلیل ایجاد انگیزه و افتخار در این استاد گرانقدر بود که با اشک شوق، آقای فلاح‌تبسم چهره را تشویق می‌کردند.

این قاری ممتاز کشورمان با ادامه دادن خاطره‌اش از این همراهی، اظهار کرد: به مرحله نهایی مسابقات سراسری طی آن سال راه پیدا نکردم، بنابراین تصمیم گرفتم که بازگردم و منتظر بازگشت تیم نمایندگان نباشم. بنابراین در هنگام برگشت با چند نفر از بچه‌ها با ماشین مرحوم فخرموسوی برگشتیم. در مسیر بازگشت، بچه‌ها خوابیده بودند و من بیدار بودم و ایشان شروع به صحبت کردن، کرد و داستان‌های قرآنی گفتند. بعد از من پرسیدند «برنامه عبادی‌ خاصی دارید؟» چون سنم کم بود، حرف ایشان را آن موقع درک نکردم  و اکنون آن را درک می‌کنم.

زیبایی اضافه کرد: پاسخ دادم «برنامه عبادی‌ام، همان نماز یومیه‌ام است» اما ایشان تأکید کردند «اگر می‌خواهی حرفت به دل شاگردانت بنشیند، باید خود عامل به آن باشی. من بعد از نماز صبح نمی‌خوابم و 14 هزار صلوات به نیت هر معصوم می‌فرستم و سپس ورزش می‌کنم و دوچرخه را بر می‌دارم و شروع به رکاب زدن می‌کنم، هنگام برگشت به شهر، تازه مغازه‌داران شروع به باز کردن مغازه می‌کنند». این برنامه روزانه یک فرد بازنشسته بود.

کد

وی با اشاره به اینکه مرحوم استاد حق‌القد‌م‌ و هدیه‌های اجراهایشان را به زندگی شخصی‌شان وارد نمی‌کرد، گفت: ایشان چون از سادات بودند، این حق‌القدم‌ها را تبدیل به اسکناس نو می‌کردند و در روز غدیر خم و در هر جمعی که حاضر می‌شد، به مردم هدیه می‌داد، بدون اینکه تفاوتی بین سایرین بگذارد.

این قاری ممتاز کشورمان به خوش مشربی مرحوم استاد فخرموسوی به عنوان باقیات‌الصالحاتی از ایشان اشاره کرد و گفت: حتی این استاد سرپرستی 12 یتیم را عهده‌دار بودند. بعد از آن من تحقیق کردم و دیدم ایشان ساختمانی گرفته‌اند و سرپرستی 12 دختربچه یتیم را عهده‌دارند و حتی طی تعامل با تعدادی از طبیب‌های خیّر استان برای این یتیم‌ها پوشاک و یا سایر مایحتاج آنها را مرتفع می‌کردند و در روز تشییع ایشان، این بچه‌ها چه‌ها که نمی‌کردند، در یک جمله بگویم «همه از عمرشان چه بهره‌ها می‌برند و ما اندرخم یک کوچه هستیم».

مرحوم استاد دارای دو فرزند هستند؛ سیدمرتضی فخر موسوی ریاست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود را بر عهده دارد و یک دختر ایشان مقیم کانادا است.

ابوالفضل زیبایی نخستین استاد خود را معلم مدرسه‌اش می‌داند و می‌گوید: آقایان حسین‌نژاد سلیمی و عابدی که در مدرسه معلم پرورشی بودند، من را به این عرصه سوق دادند و در مسجد نیز از محضر استاد سید‌رحمان سید‌پور بهره‌مند شدم و در آغاز کار حرفه‌ای‌ام از خدمت استاد محمود لطفی‌نیا استفاده کردم و همچنین از استاد فرهاد فلاح‌پور در بحث تجوید بهره‌مند شدم و در مناسبت‌ها نیز از حضور استاد سیدکاظم فخرموسوی استفاده کردم.

سیدابراهیم تبسم‌چهره، قاری ممتاز گیلانی نیز با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم سیدکاظم فخرموسوی و گلایه از اینکه حتی صدا و سیمای استان نیز خبر درگذشت ایشان را به کوتاه خبری، خلاصه کرد و حال آنکه جا داشت بیش از پیش به این استاد فقید قرآنی پرداخته شود، گفت: من به عنوان شاگرد کمترین استاد، از کلاس پنجم ابتدایی با جلسات آموزشی قرآن ایشان آشنا شدم و حدود 30 سال با ایشان در ارتباط بودم.

کد

وی با اشاره به برگزاری جلسه قرآن مرحوم فخرموسوی در حرم سیدجلال‌الدین اشرف که به قم گیلان مشهور است، افزود: چون استاد خودشان از فرهنگیان بودند و در مرسه نیز ادبیات عرب یا قرآن تدریس می‌کردند، مسلط به آموزش قرآن بودند. ایشان با متن قرآن و بحث تجزیه و ترکیب، آشنایی داشتند و در بحث وقف و ابتدا نیز استاد بودند.

تبسم‌چهره اضافه کرد: به واسطه آشنایی و روشنگری استاد فخرموسوی بود که شاگردانی سالیان سال نزد ایشان زانوی تلمذ زدند و قرآن را یادگرفتند و آموزش دیدند و حائز رتبه شدند. ماه‌ها پیش محفلی در آستانه داشتیم با آن کسالتی که داشتند، اما در این جلسه حضور پیدا کردند و نصایحی داشتند و به یقین می‌توان گفت ایشان پدر قرآنی، شهر ما بودند و فردی نیست مدعی باشد به صورت مستقیم وغیرمستقیم از جلسه ایشان بهره‌مند نشده باشد. همه به طوری مدیون محبت ایشان هستیم. چنانکه من نیز به عنوان شاگرد ایشان، پیشرفت‌هایی در زمینه قرآن پیدا کردم و توانستم در مسابقات کشوری و استانی حائز رتبه شوم. ایشان به معنای واقعی در مسابقات مختلف چون مسابقات اوقاف در کرمانشاه و شیراز، همراه ما و در مسائل مختلف راهگشا بودند.

این قاری ممتاز گیلانی به برخوردهای صمیمی استاد با شاگردان اشاره کرد و گفت: با وجود اختلاف سنی ایشان با شاگردان و قرآن‌آموزانشان، اما به اندازه‌ای رابطه صمیمی‌ و نزدیک داشتند که به معنای واقعی همراه قرآن‌آموزان خود بودند و سعی می‌کردند رفیق آنها باشند و معرفت در وجود ایشان رقم می‌زد و واقعیتی است که از ایشان در این زمینه معرفت و مردانگی را دیدم و خوشحالم که شاگرد چنین استادی بودم و به این موضوع افتخار می‌کنم.

تبسم‌چهره بر روی خصلت استاد بر روی هزینه‌کرد حق‌القدم‌ها به عنوان هدیه‌ به قرآن‌آموزان اشاره کرد و افزود: استاد بارها گفته بودند که یک ریال از این پول‌ها را خرج غیر قرآنی نکرده‌اند، اما حق استاد به خوبی ادا نشد. درست است قرآن مهجور است و به تبع آن نیز قاریان، حافظان و استادان نیز مهجور هستند، اما واقعاً ارزش اساتیدی چون مرحوم فخرموسوی دانسته نشده است. به طوری که درباره مراسم تشییع و تدفین ایشان اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها نشد و صدا و سیما گیلان نیز با وجود اینکه برادر ایشان سیدمحمود(امیر) فخرموسوی که از هنرمندان، نویسندگان و شاعران متعهد و ارزشی این دیار بودند، چندی پیش به دیار باقی شتافتند و در چند روز بعد نیز استاد پیشکسوت قرآنی، ذاکر اهل‌ بیت عصمت و طهارت(ع) و معلم اخلاق، سیدکاظم فخرموسوی نیز به دیار باقی شتافت، اما نوع عملکرد صدا و سیمای گیلان، جای تأمل و تأسف دارد.

کد

این قاری ممتاز به خاطره‌ای از مراسم تجلیل از مرحوم فخرموسوی اشاره کرد و گفت: هنگامی که مسئول قرآنی حرم سیدجلال‌الدین اشرف بودم، برای ایشان در حوالی سال 95 مراسم تجلیل برگزار کردیم و از تمام اساتید و بزرگان قرآنی استان و سایر استان‌ها چون سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی دعوت به عمل آمد که جلسه فوق‌العاده و ماندگاری شد.

کلیپ دختران خانه کودک سیدالساجدین شهرستان آستانه اشرفیه در فراغ عموسیدکاظم

یادآور می‌شود، در راستای تقدیر از پیشکسوتان و مدرسان عرصه قرآن استان گیلان از مرحوم سیدکاظم فخر موسوی طی آیین اختتاحیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که اول آبان‌ماه 1395 در زیباکنار تجلیل به عمل آمد.

شورای عالی قرآن نیز طی پیامی درگذشت مرحوم استاد سیدکاظم فخر موسوی را تسلیت گفت. این پیام بدین شرح است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت پیشکسوت قرآنی استان گیلان استاد حاج سیدکاظم فخر موسوی در روز میلاد رسول رحمت حضرت محمد مصطفی‌(ص) موجب تأثر و تألم فراوان شد.

این استاد متخلق و فرهیخته که عمر شریف خود را در خدمت به ساحت نورانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام  سپری نمود با تربیت صدها شاگرد شایسته در جوار مضجع شریف آقا سیدجلال‌الدین اشرف علیه السلام، مسیر روشنی را در چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی استان ترسیم کرد که ان‌شاءالله با همت مضاعف عزیزان ادامه خواهد یافت.

شورای عالی قرآن، ضمن عرض تسلیت این ضایعه به جامعه قرآنی کشور و جامعه قرآنی استان گیلان، غفران واسعه الهی و بهره‌مندی از عنایات ویژه حضرت ختمی مرتبت علیه و آله السلام را  برای این خادم بااخلاص قرآن و عترت مسئلت می‌نماید.

عاش سعیدا و مات سعیدا، غفرالله لنا و له

والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین»

انتهای پیام
captcha