نیروهای جهادی در خدمت انقلاب هستند نه اشخاص
کد خبر: 4013929
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
سردار زهرایی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

نیروهای جهادی در خدمت انقلاب هستند نه اشخاص

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با ابراز تأسف از اینکه برخی سیاسیون می‌خواهند برای جهادی‌ها پدر و یا برادر بزرگتر باشند، تصریح کرد: نیروهای جهادی در خدمت انقلاب هستند نه اهداف اشخاص؛ اما بسیاری از افراد می‌خواهند این نیروهای چابک را در اختیار خود گیرند و از آنها در راستای اهداف عمدتاً سیاسی خود استفاده کنند.

با تصویب طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی، اقبال عمومی به این نهاد بیشتر خواهد شدسردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، در آستانه هفته بسیج در تبیین مأموریت‌های این نهاد، گفت: بسیج سازندگی چهار مأموریت عمده برای خود قائل است که اولین مورد آن است که تلاش کرده از اردوکشی فاصله بگیرد و به سلاح فناوری برای جبهه انقلاب تبدیل  شود؛ در این راستا دنبال جبهه‌سازی مشابه با جبهه‌سازی جریان مقاومت حرکت کردیم تا بتوانیم با یکدیگر، جبهه خدمت‌رسان در بلاد اسلامی را شکل دهیم که برای رسیدن به این مهم افق‌های 5 و 10 ساله را تبیین کرده‌ایم.

بسیج گام دوم انقلاب، بسیج مردم است

وی افزود: چون بسیج گام دوم، بسیج مردم است و مقام معظم رهبری فرمودند بسیج پاره تن مردم است لذا مخاطب ما محصور شده در کارت بسیج نیست و همه مردم باید در گفتمان بسیج باشند که این همان عمومی کردن گفتمان بسیج است. در این راستا از گروه‌های جهادی مطالبه تخصصی خواهد شد؛ مثلا گروه‌های جهادی پزشکی، کشاورزی و ... آماده قبول مسئولیت در حوزه‌های تخصصی می‌شوند.

زهرایی دومین مأموریت بسیج را آسان‌سازی کار برای عموم مردم دانست و اظهار کرد: از جمله مشکلات پیش روی  بسیج، فرآیندها، قوانین و رویه‌های دست‌وپا گیر است که مانع از آن می‌شود که بسیجی با فراغ بال به فعالیت بپردازد. نیروهای جهادی به دنبال روان‌سازی این موضوع هستند؛ در این راستا نظام‌نامه نیروهای جهادی در سپاه تدوین شده است که از اعمال نظر سلیقه‌ای جلوگیری می‌کند و مانع بروکراسی‌های اداری می‌شود. در موضوعات اقتصادی نیز سازوکارهای دست‌و‌پاگیری وجود دارد که مانع فعالیت‌های بسیجیان به صورت داوطلبانه می‌شود.

هیچ کس برادر بزرگتر نیروهای جهادی نیست

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با ابراز تأسف از اینکه برخی سیاسیون می‌خواهند برای جهادی‌ها پدر و یا برادر بزرگتر باشند، تصریح کرد: این موضوع خطری جدی محسوب می‌شود، چراکه نیروهای جهادی برای انقلاب هستند نه برای افراد و اشخاص، اما بسیاری از افراد می‌خواهند این نیروهای چابک را در اختیار خود گیرند و از آنها در راستای اهداف عمدتاً سیاسی خود که مثلاً در زمان انتخابات تجلی می‌یابد، بهره‌برداری کنند. البته بچه‌های جهادی آموخته‌اند که از همه کمک بگیرند ولی آدم کسی نشوند و این مهم را ثابت کرده‌اند.

زهرایی با اشاره به اینکه طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی در حمایت از نیروهای بسیجی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رأی آورده است، اظهار کرد: با این حال برخی از مسئولان مانع از آن شدند که این قانون به صحن بیاید، چراکه اگر این قانون تصویب شود جهادی‌ها اگر در حین کار فوت کنند، شهید خدمت به حساب می‌آیند و این موضوع اقبال به بسیج را گسترش می‌دهد که مورد پسند بسیاری از افراد نیست و سعی دارند جلوی تصویب آن را بگیرند. رویکرد فعلی دولت در احیای جهاد سازندگی بسیار امیدبخش است؛ البته با در نحوه اجرای آن نظراتی داریم و مراقب هستیم که این روند به نام محرومان و به کام برخی دیگر از افراد نباشد.

وی به تفاوت دیگر بسیج سازندگی با سایر نهادهای مشابه اشاره کرد و گفت: جهاد سازندگی قانون مجلس را در اختیار دارد و از نگاه دولت یک دستگاه اجرایی هستیم و بر عملکرد این سازمان نظارت وجود دارد.

زهرایی در ادامه با برشمردن برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی در هفته بسیج گفت: همایش اقتدار جهادگران طی 29 آبان‌ماه برگزار می‌شود و 50 هزار جهادگر در 26 استان کشور به طور همزمان و در استان‌های دیگر به طور جداگانه به مدت هشت روز به ارائه خدمت تخصصی می‌پردازند.  

وی در ادامه به اقدامات مرتبط با محرومیت‌زدایی اشاره و تبیین کرد: براساس نیازسنجی فقط در حوزه‌های خاصی ورود پیدا می‌کنیم؛ به طور مثال در روستاها اولویت با چهار حوزه آب، مسکن، زیر ساخت اشتغال و جاده‌سازی است و با امضای تفاهم‌نامه‌هایی با وزارتخانه‌های مختلف این خدمات را هدفمند ارائه می‌دهیم. 30 آبان افتتاح همزمان پروژه‌های محرومیت زدایی را خواهیم داشت.

زهرایی مأموریت سوم این نهاد را فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: فعالیت ما در راستای سند اعتلاست. طرح‌هایی در این سند پیش‌بینی شده مثل همگام با کشاورز و صنعت یاران و ...  که خروجی آنها افتتاح کارگاه‌هایی خواهد بود که در ششمین روز از هفته بسیج به سرانجام خواهد رسید. به طور مثال در قزوین کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد صندوق‌های قرض‌الحسنه افتتاح می‌شود.

نهضت کمک مؤمنانه

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور خدمت‌رسانی را مأموریت دیگر این نهاد خواند و در تبیین آن گفت: خدمت‌رسانی گاهی معطوف به حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله است؛ به طور مثال در حال حاضر در شهرهای  زلزله‌زده سی‌سخت و اندیکا مستقر هستیم که در حال ساخت خانه‌های تخریب شده و پناهگاه‌های احشام هستیم.

وی بخش دوم خدمت‌رسانی سازمان بسیج سازندگی را ورود به حوزه کرونا و کمک‌های مؤمنانه برشمرد و ادامه داد: در این دوران جهادگران در طرح شهید سلیمانی، کمیته خدمت‌رسانی و جهادی را بر عهده گرفتیم و نسبت به اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های نیازمند متأثر از کرونا اقدام کردیم. در گام بعدی این طرح توسعه یافت و تبدیل به نهضت خدمات مؤمنانه و ارائه سبد خدماتی 15 گانه‌ای شد که الگوی بسیاری از سازمان‌ها و نهادهاست. مقام معظم رهبری که بنیانگذار این جریان بودند در اهمیت و جایگاه این طرح به همدلی‌های هشت سال دفاع مقدس اشاره می‌کنند و آن را مصداق بارز انقلابی‌گری می‌دانند.

زهرایی در پایان یادآور شد: طی هفته بسیج برنامه‌های مختلفی در راستای طرح کمک مؤمنانه در استان‌های مختلف داریم که از جمله می‌توان به آزادسازی زندانیان اشاره کرد. سال گذشته توانستیم زمینه آزادی پنج هزار و 280 زندانی را مهیا کنیم. از ابتدای امسال تا کنون نیز دو هزار نفر آزاد شده و در هفته بسیج نیز 4 هزار نفر دیگر همزمان آزاد خواهند شد. آزادسازی زندانیان مانند دیگر طرح های جهاد سازندگی به یک گفتمان در کشور تبدیل شده است. نهضت خدمت مؤمنانه برنامه‌های متعددی را طی هفته بسیج و در قالب اقشار مختلف مانند بسیج دانش‌آموزی، جامعه پزشکی، حقوقدانان، زنان و  بسیج محلات دنبال خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha