موسوی: نظارت سیما بر پلتفرم‌ها غیرمنطقی است + صوت
کد خبر: 4013936
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
ناظر شبکه خانگی؛ ارشاد یا سیما؟/ 5

موسوی: نظارت سیما بر پلتفرم‌ها غیرمنطقی است + صوت

غلامرضا موسوی عقیده دارد: وقتی تلویزیون رقیب پلتفرم‌هاست نمی‌توان انتظار داشت که رسانه ملی بر تولیدات این حوزه نظارت کند.

غلامرضا موسوی: نظارت تلویزیون بر پلتفرم‌ها منطقی نیست

غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون بحث دادن حق نظارت به ساترا و بازخواهی این حق توسط وزارت ارشاد، بیان کرد: شبکه نمایش خانگی بر اساس قوانینی که وزارت ارشاد برای این عرصه تنظیم کرده است در اختیار این وزارتخانه قرار دارد. با این توضیح واگذاری حق نظارت پلتفرم‌ها را به تلویزیون منطقی نمی‌دانم. البته سازمان صدا و سیما نیز به اندازه‌ای عریض و گسترده است که برای رسیدن به آن نیرو و انرژی بسیار نیاز است، برای همین بهتر است رسانه ملی توان خود را روی محصولات خود متمرکز کند تا کیفیت کارهایش رشد داشته باشد نه اینکه بخواهد جدا از کار خود به حوزه‌های دیگر هم رسیدگی کند.

وی افزود: شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها رقیب تلویزیون محسوب می‌شوند، بنابراین چگونه ممکن است نهاد یا سازمانی که خود رقیب محسوب می‌شود عهده‌دار نظارت بر پلتفرم‌ها باشد؟ مطلب دیگر اینکه پلتفرم‌ها با سیستم دولتی مدیریت می‌شوند و چندان با حوزه‌های جدید و خصوصی آشنا نیستند، پس  نظارتی که انجام می‌دهند نیز مطمئن مطابق با خواست و سلیقه آنها نیست.

کد

تهیه‌کننده فیل سینمایی «پارک وی» تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید شرایط جدیدی را به وجود آورد تا بتواند در حوزه جدید نمایش کارش را بدون ایراد انجام دهد. نکته بعد به قانونی مربوط می‌شود که مجلس تصویب کرد و بر اساس آن ساترا عهده‌دار نظارت بر محصولات شبکه نمایش خانگی شد. این قانون دائمی نبوده و به صورت مقطعی تصویب شده است. برای همین مصوبه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

موسوی ادامه داد: در مقطعی آقای رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه مشغول به فعالیت بود بخشنامه‌‌ای را صادر کرد مبنی بر اینکه پلتفرم‌ها برای اینکه بتوانند قانونی باشند باید از تلویزیون مجوز بگیرند. این بخشنامه به نظرم به لحاظ قانونی دارای اشکال است، چرا حق نظارت تلویزیون مشمول به کارهایی می‌شود که صوت و تصویر فراگیر دارند.


بیشتر بخوانید:

منوچهر اکبرلو: تلویزیون دوست دارد بی‌رقیب باشد


وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برخی نقدها که به پلتفرم‌ها می‌شود، اشاره کرد و گفت: من چون مخاطب تولیدات پلتفرم‌ها به صورت کلی نیستم بهتر است درباره آن اظهارنظری انجام ندهم، البته سریال «زخم کاری» را تماشا کرده‌ام، اما نمی‌توانم با تکیه بر این یک کار، درباره همه آثار پلتفرم‌ها اظهار نظر کنم.

این تهیه‌کننده در پایان تاکید کرد: البته نکته‌ای در این میان وجود دارد آنهم اینکه مدیران متصورند هنرمند باید متناسب با دید و باور کارش را بسازد. آنها وقتی می‌بینند آنچه نشان داده می‌شود خلاف باورهای آنهاست آن را رد کرده یا اینکه به آن انگ ضدفرهنگی می‌زنند. با این توضیح اصولاً چنین انتقاداتی را نمی‌پذیرم.

انتهای پیام
captcha