تأکید مقامات لبنانی در سالگرد استقلال لبنان بر لزوم پایبندی به قانون و دوری از تفرقه
کد خبر: 4015146
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸

تأکید مقامات لبنانی در سالگرد استقلال لبنان بر لزوم پایبندی به قانون و دوری از تفرقه

مفتی جعفری ممتاز لبنان و رئیس پارلمان این کشور در سخنانی به مناسبت روز استقلال لبنان، ضمن اشاره به وضعیت بحرانی این کشور بر لزوم پایبندی به قانون و دوری از تفرقه تأکید کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، شیخ احمد قبلان، در بیانیه‌ای به مناسبت استقلال لبنان گفت: متأسفانه امروز ما در یک مزرعه فرقه‌ای و جمهوری تجار، لابی‌های معاملات پول و در میان مردمی زندگی می‌کنیم که کشته شدن و غارت شدن را با همه ابزارهای موجود تجربه می‌کند. حال آنکه در دکان‌های سیاست، کشور را با نازل‌ترین قیمت عرضه می‌کنند و وضعیت کشور بدتر از جنگ داخلی است و به نظر می‌رسد که طرح نجات ملی بسیار دور و دراز باشد. امروز از تمام ابزارهای مالی، اقتصادی و سیاسی استفاده شده و کشور در معرض بدترین محاصره بین‌المللی و منطقه‌ای قرار گرفته است. آنچه واشنگتن و تل‌آویو می‌خواهند اشغالگری، اردوکشی‌های انتخاباتی و رقص بر سر کشتارهای فرقی است؛ اما امروز در روز استقلال معادله اصلی پیش ما این است که چگونه می‌توان لقمه‌ای نان برای شهروندان خود به دست آوریم و دارویی برای مریضان تأمین کنیم و چگونه از کشور در برابر دشمنان داخلی و خارجی دفاع کنیم. امری که اساس استقلال لبنان است.

وی خطاب به آن دسته که مفهوم استقلال را درک نکرده‌اند و تصور می‌کنند می‌توان کشور را معامله کرد و آن را تکه‌تکه و با منطق طایفه‌ای دید و به اشغالگری اعتراض نکرد، گفت تاریخ به ما آموخته است که حاکمیت ملت‌ها به قدرت آن است، نه به بی‌طرفی آن به ویژه در جهانی که ضعیفان را شکار می‌کند، وی این امر را در تاریخ لبنان نیز برجسته دانست و شکست رژیم صهیونیستی در لبنان و شکست تکفیریان را از مهم‌ترین نمونه‌های این حقیقت دانست. وی تأکید کرد استقلال ناشی از قدرت کشور است و قدرت نیز نه در بی‌طرفی و توهم، بلکه در کار و تلاش برای حل مشکلات کشور نهفته است.

نبیه بری، رئیس مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد استقلال لبنان گفت: هفتادوهشت سال از استقلال لبنان می‌گذرد و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به بزرگداشت استقلال دارد، نه به‌عنوان خاطره یا خاطره یک روز تاریخی، بلکه باید استقلال را باید نقطه‌ای دانست که شاخصه آن بر عهده گرفتن مسئولیت ملی، استقلال حقیقی و رهایی از قیمومیت دیگران بود و در مراحل بعد این ویژگی‌ها با مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی تکمیل شد.

وی تأکید کرد: همه ما در این لحظه که از نظر وجودی خطرناک‌ترین لحظه برای لبنان و لبنانی‌ها است، خواهان آن هستیم که لبنان و استقلال آن را با تقویت قوه قضائیه و دستیابی به استقلال آن به‌عنوان مرجعی که به قواعد قانون اساسی پایبند است، مستحکم کنیم. قانون به دور از سیاست‌زدگی، صلاحدید، بدخواهی، فرقه‌گرایی می‌تواند زمینه‌ای برای تأمین معیشت و کرامت انسان‌ها و قطع دست دلالان بازار سیاه از حیات مردم کشور باشد. وی تأکید کرد که تعهد به قانون موجب بازگرداندن اعتماد شهروندان و نهادهای جهانی به لبنان خواهد بود، با این حال نباید از یاد برد که استقلال کشور ریشه در قدرت آن دارد و نمی‌توان در توهم بی‌طرفی باقی ماند.

انتهای پیام
captcha