مشارکت 300 هزار بسیجی در برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن
کد خبر: 4020094
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
در جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن مطرح شد

مشارکت 300 هزار بسیجی در برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح امروز برگزار و طی آن گزارشی از فعالیت‌های قرآنی بسیج ارائه شد. در این گزارش به همراهی 300 هزار بسیجی در برنامه‌هایی با محوریت حفظ قرآن اشاره و همچنین درباره 695 میلیون تومان از بودجه حفظ قرآن تصمیم‌گیری شد.

بیست و ششمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و ششمین جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم صبح امروز 20 آذرماه با حضور اعضای این ستاد و به منظور بررسی چهار موضوع برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدرسول تکبیری،‌ از حافظان کل قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به ارائه گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این سازمان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه دارالقرآن بسیج از سال 1372 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: راه‌اندازی بیش از 50 دارالقرآن بسیج در سطح نواحی مقاومت، برگزاری اولین کرسی‌های تلاوت قرآن در سطح مساجد با حضور قاریان تراز اول، برگزاری 27 دوره مسابقات سراسری قرآن بسیج، برپایی کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و ... اعزام 280 گروه جهادی قرآنی در سال به مناطق محروم، اجرای طرح صراط با محوریت حفظ قرآن،‌ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله فعالیت‌های قرآنی بسیج است که از ابتدا تا کنون به آن پرداخته شده است.

لیمویی به تدوین سند پنج‌ساله فعالیت‌های قرآنی در بسیج اشاره کرد و افزود: حرکت ما به سمتی خواهد بود که بتوانیم بر اساس سند تدوین شده واحد قرآنی پایگاه‌های مقاومت بسیج را در سراسر کشور فعال کنیم و بر همین اساس تمامی فعالیت‌هایی که در بسجی طراحی می‌شود در راستای اجرایی‌سازی این سند پنج‌ساله باشد.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین به اجرای طرح صراط اشاره و اظهار کرد: سال 97 طرحی با محوریت آیات منتخب و موضوعی قرآن کریم و نیز فرازهایی از صحیفه سجادیه و نهج‌‌البلاغه طراحی شد. این طرح در سال 98 در دو بخش زیر 14 سال و بالای 14 سال و با محوریت جزء 30 قرآن ادامه یافت. همچنین در سال 99 و 1400 نیز این کار با محوریت جزء 29 پیگیری شد،‌ با توجه به اینکه طرح صراط یک کار جدید بوده و نیاز به مربیانی برای تدریس محتوای تولید شده داشت، لذا در سطح استان‌ها 250 مدرس آقا و خانم برای این طرح تربیت شد. در همین راستا و برای پیش‌برد بهتر طرح صراط اپلیکیشن قرآنی صراط که حفظمحور است نیز تولید شده است.

لیمویی بیان کرد: تشکیل،‌ راه‌اندازی و تقویت گروه‌های جهادی قرآنی یکی دیگر از فعالیت‌های قرآنی بسیج بوده که در قالب طرح پنج ساله توسعه یافته است. در سال 97 حدود 30 گروه جهادی قرآنی فعالیت داشت، این رقم در سال 98 به 100 گروه و در سال 99 و 1400 نیز به 280 گروه جهادی قرآنی رسیده است. این گروه‌های جهادی متشکل از اساتید و مربیان قرآنی در سطح نواحی هستند.

نماینده سازمان بسیج مستضعفین در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن همچنین به برگزاری مسابقات قرآن در بسیج اشاره و اظهار کرد: این مسابقات با قدمت 27 دوره برگزار شده و امسال دوره بیست و هشتم آن با رویکرد جدیدی که متفاوت از دیگر مسابقات خواهد بود، برگزار می‌شود.

وی به حضور 300 هزار نفر در طرح‌های حفظمحور بسیج اشاره کرد و گفت: برگزاری کرسی‌های تلاوت و محافل انس با قرآن با رویکرد آموزشی بخش دیگری از برنامه‌های بسیج در این مدت بوده است. همچنین اجرای جشنواره استعدادیابی صداهای ناب قرآنی در سال 99 بخش دیگر است.

لیمویی با اشاره به اینکه تقویت دارالقرآن‌های نواحی بخش دیگری از برنامه‌های دارالقرآن بسیج در راستای طرح پنج‌ساله خواهد بود، افزود: با توجه به اینکه دارالقرآن‌های بسیج در برنامه پنج ساله باید بر روی برنامه‌های تخصصی کار کنند، این کار تخصصی هم عمدتاً بر روی حفظ است و در همین راستا تاکنون 21 دارالقرآن تخصصی حفظ، راه‌اندازی شده است و مقرر است، این دارالقرآن‌ها به مرز 500 دارالقرآن برسد.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: مدارس تخصصی حفظ محور نیز در سند پنج ساله پیش‌بینی شده و مقرر شده است این مدارس به 32 مدرسه در مراکز استان‌ها ارتقا یابد. در حال حاضر این مدارس در دو استان گلستان و کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند. این مدارس به صورت روزانه است و در آن دانش آموزان طی دو سال هم حافظ قرآن می‌شوند و هم در این مدت دروس مدرسه را می‌‌آموزند.

لیمویی با اشاره به اینکه راه‌اندازی سه هزار مهد قرآن و تهیه محتوا برای این مهدها انجام شده است، گفت: محور برنامه‌های پنج ساله بسیج این است که بتواند 5 میلیون بسیجی را با قرآن و معارف اهل بیت(ع) مأنوس کند. این انس هم با محوریت آموزش حفظ قرآن صورت خواهد گرفت.

وی به برگزاری 27 دوره مسابقات قرآن در بسیج اشاره کرد و گفت: دوره بیست و هشتم متفاوت با دیگر مسابقات و در چهار محور تدارک دیده شده است. محور اول موسسات و پایگاه‌های بسیج خواهد بود که در مسابقات ایده‌های خلاقانه خود را ارائه می‌دهند. محور دوم هم گروه‌های تربیتی و حلقه‌های صالحین است که به صورت گروهی با محوریت سوره صف حضور پیدا خواهند کرد. محوریت سوم خانواده‌ها هستند که در آن مادر خانواده سوره مبارکه نور و پدر خانواده نیز سوره یوسف را ارائه خواهد داد، فرزند زیر هفت سال، پنج سوره آخر و فرزند بالای هفت سال هم مفاهیم نامه 31 نهج‌البلاغه را ارائه خواهد داد. محور چهارم هم فردمحور است که شامل رشته‌های معمولی مسابقات قرآن همچون حفظ یک جزء، سه جزء و ... است.

بر اساس گزارش ایکنا در این جلسه هر کدام از حاضران به بیان دیدگاه‌های خود در مورد برنامه‌های قرآنی بسیج پرداختند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به همکاری و مشارکت بسیج و اتحادیه موسسات قرآنی برای کمک به طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره کرد.

همچنین در این بخش تأکید شد تمهیداتی اندیشیده شود که برنامه‌های طراحی شده در بسیج تحت تأثیر جابجایی‌های مدیریتی قرار نگیرد. متصل شدن خروجی‌های طراحی با محوریت حفظ قرآن در بسیج به آزمون‌های عمومی و تخصصی حفظ قرآن بخش دیگری از مباحث مطرح شده در این جلسه در مورد فعالیت‌های قرآنی بسیج بود.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این جلسه به دستور دوم که بررسی هزینه‌کرد بودجه‌های حوزه حفظ قرآن کریم بود، پرداخته شد. در این بخش در مورد 695 میلیون تومان از چهار میلیارد بودجه‌ای که به ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اختصاص یافته است، تصمیم‌گیری شد و پس از رایزنی‌ها مقرر شد که این مبلغ به موضوعاتی، از جمله 200 میلیون تومان به هزینه ساخت تله‌فیلم با موضوع حفظ قرآن کریم، 50 میلیون تومان به بسیج و حوزه‌های علمیه برادران برای تربیت مربی حفظ قرآن کریم، 100 میلیون تومان به اتحادیه موسسات قرآنی برای برگزاری دوره‌های آشنایی موسسات با اسناد بالادستی و 50 میلیون تومان به دستگاه‌های عضو ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن اختصاص یابد.

بخش دیگری از این جلسه که به صورت محرمانه بود به بحث و تبادل نظر در مورد ارائه گزارشی از پیشرفت اجرای طرح ملی حفظ قرآن به مقام معظم رهبری،‌ اختصاص یافت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha