مبارزه با ایجاد شبهه و در خفا؛ شگرد منافقان در مبارزه با دین
کد خبر: 4024653
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
آیت‌الله هادوی تهرانی در تفسیر سوره جمعه بیان کرد:

مبارزه با ایجاد شبهه و در خفا؛ شگرد منافقان در مبارزه با دین

آیت‌الله هادوی تهرانی در تفسیر سوره جمعه به شگرد منافقان در مبارزه با دین اشاره کرد و گفت: منافقون همیشه از راه‌های غیرمستقیم راه خدا را بر مردم می‌بندند؛ منافقان با ایجاد شبهه و در خفا علیه پیامبر(ص) مبارزه می‌کردند.

مهدی هادوی تهرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه هشتم دی ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه جمعه، گفت: این سوره با تعبیر تسبیح شروع شد، «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» تسبیح برای خدایی که هر آنچه در آسمان‌ها و زمین‌ است برای او هست، هم سلطه دارد و هم از قداست برخوردار است، هم کسی تاثیری در او ندارد و هر کار او هم با حکمت است؛ این خدا همان است که در بین افراد بی‌سواد که تعداد باسوادهای آن‌ها به تعداد انگشتان دست نمی‌رسید، رسولی مبعوث کرد.

وی افزود: البته همان وقت تمدن‌هایی در مناطق مختلف دنیا وجود داشت، ولی خداوند رسولی را در این فضای بدون علم و سواد مبعوث کرد؛ این رسول هم تافته جدابافته نبود بلکه از خود آنان بوده است و همین معجزه الهی است که بزرگ‌ترین شخصیت بشری که به قاب قوسین او ادنی رسیده، در جغرافیایی پیامبر(ص) می‌شود که پایین‌ترین سطح علمی و فرهنگی را داشته است.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: شبه جزیره عربستان بیابان بی آب و علفی بوده که تمدن‌های آن روز میلی به حمله به آن نداشتند، آن هم با جمعیتی که برای کوچک‌ترین اختلافی به جنگ می‌پرداختند و در نازلترین سطح علمی و فرهنگی بودند. خدا پیامبر (ص) را مبعوث کرد تا آیات الهی را بر آن‌ها بخواند: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» و روح آنان را تزکیه و پاک کند و قرآن و حکمت به آنها بیاموزد و کسی که حکمت بیاموزد، به خیر کثیر دست یافته است؛ حکمت آن است که انسان درست تصمیم بگیرد و با ملاک و معیار عمل کند.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مرحوم علامه عسکری در یکی از آثارش فرموده است که وقتی وضعیت جزیره العرب در دوره بعثت را مطالعه کنیم، فساد آن مانند فسادی است که امروز در غرب وجود دارد. فضای بسیار فاسد اخلاقی با روابط فاسد اخلاقی در این سرزمین وجود داشت و در ضلال مبین و گمراهی آشکار زیست می‌کردند. خداوند در یک فضای مزبله و به شدت آلوده گلی مانند پیامبر(ص) را پرورش داد که احدی در عالم به مقام و منزلت او نرسید و این معجزه الهی است.

وی اضافه کرد: اسم پیامبر(ص) وقتی برده می‌شد، ائمه(ع) احترام و تعظیم بی وصفی در برابر او داشتند و این قدردانی از این معجزه الهی است، او به جایی رسید که ملک مقرب، توان رفتن تا آن مقام و موقعیت را نداشت، چینین پیامبری در چنین سرزمینی فقط معجزه و نشانه قدرت و حکمت خداوند است.

شگرد منافقان در مبارزه با دین

استاد تفسیر حوزه علمیه همچنین در تفسیر سوره مبارکه منافقون، گفت: در آیه نخست گفته شده که منافقون سراغ تو می‌آیند و می‌گویند ما شهادت می‌دهیم که تو پیامبر هستی ولی دروغ می‌گویند و به تو ایمان ندارند؛ در آیه دوم فرموده است که«اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» که اینها از این شهادت درست ولی منافقانه دنبال ایجاد سپری برای محافظت خود هستند؛ اینها کارشان این است که اجازه ندهند مردم دنبال حق بروند و آنان را از حق‌طلبی منع می‌کنند و به تعبیر قرآن چقدر این کار آنان بد است.

وی افزود: منع اینها که در آیه با تعبیر «فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ» به کار رفته است، گاهی صریح است یعنی به مردم بگویند که به پیامبر(ص) ایمان نیاورید، ولی اینها این کار را با صراحت نمی‌کردند و شاهد این ادعا، آن است که آن‌ها قسم خوردند ما شهادت می‌دهیم تو رسول خدا هستی. قاعدتا کسی که کاتولیک‌تر از پاپ و انقلابی‌تر از انقلابیون است، قطعا با صراحت، منع راه خدا نمی‌کند.

آیت‌الله هادوی تهرانی، گفت: منافقون همیشه از راه‌های غیرمستقیم راه خدا را بر مردم می‌بندند، در قرآن این تعبیر نیست که مؤمنان نزد پیامبر(ص) آمدند و شهادت بر رسالت او دادند، زیرا مؤمنان باور حقیقی دارند و دنبال قیل و قال نیستند که ما انقلابی و بچه مذهبی و .. هستیم. اینها با ایجاد شبهه و در خفا علیه پیامبر(ص) مبارزه می‌کردند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ یکی از دوستان به ما گفت که یک‌نفر را در لشکر دستگیر کردند که جاسوس منافقون بود، از نظر ما این فرد مخلص‌ترین و بهترین فرد در ظاهر بود و از همه بیشتر نسبت به امام و دین ابراز علاقه می‌کرد ولی جاسوس بوده و اطلاعات در اختیار منافقین می‌گذاشت و وقتی خواستند او را اعدام کنند، ناسزاهای عجیب و غریب به امام می‌داد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امروز هم کسانی هستند که در ظاهر انقلابی‌گری و دفاع از دین و امام و رهبری، انقلابی دو آتشه می‌شوند تا بتوانند پست و مقامی بگیرند و وزارت و وکالت و ریاستی به دست آورند؛ البته اشکال آن هم متفاوت شده است. کسانی هستند که شعار دین می‌دهند ولی مردم را نسبت به دین بدبین می‌کنند و این بهترین راه برای صد عن سبیل الله است که باید مراقب این نوع افراد هم باشیم.

استاد حوزه بیان کرد: فردی را به صرفا اینکه خیلی ابراز انقلابی‌گری و دینداری می‌کند، نباید در پستی قرار دهیم که به آن احاطه ندارد و بلد نیست ولو اینکه فرد خوبی هم باشد، همانطور که وقتی کسی قرائت قرآنش خوب و دیندار است، تا فن خلبانی را بلد نباشد، نمی‌تواند هواپیما را براند.

وی با بیان اینکه منافقان، جمعیتی با پرچم مشخص نیستند و تحت پوشش دینداری وارد عرصه می‌شوند و خیانت می‌کنند، گفت: قرآن اینها را فرموده تا ما برای زندگی امروز استفاده کنیم، نه اینکه صرفا بیان یک قصه باشد.

انتهای پیام
captcha