امتحانات حضوری؛ عامل جلوگیری از افزایش اُفت تحصیلی دانش‌آموزان
کد خبر: 4028846
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

امتحانات حضوری؛ عامل جلوگیری از افزایش اُفت تحصیلی دانش‌آموزان

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه نمرات دانش‌آموزان و تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات گویای میزان تأثیرگذاری آموزش‌ غیرحضوری بر افت تحصیلی دانش‌آموزان است، گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش افت تحصیلی در دانش‌آموزان، برگزاری حضوری امتحانات است.

فیروز عسگری، معاون آموزش متوسطه چهارمحال و بختیاری

فیروز عسگری، معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در تبیین میزان تأثیرگذاری آموزش‌ حضوری در مدارس در مقایسه با آموزش مجازی، اظهار کرد: حضور دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی امری اجباری و ناخواسته بود و پس از شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا در تمامی دنیا و لزوم رعایت قرنطینه خانگی، بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی تنها راهکار برای ادامه آموزش دانش‌آموزان محسوب می‌شد.

وی افزود: یکی از دلایل پایین بودن کیفیت و کارایی آموزش غیرحضوری، ضعف یا فقدان زیرساخت‌های موردنیاز برای آموزش غیرحضوری در کشور محسوب می‌شود که از جمله سرعت پایین اینترنت، در دسترس نبودن امکانات سخت‌افزاری برای شماری از دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم و نبود پوشش اینترنت در برخی نقاط دورافتاده از مشکلاتی بود که در مسیر آموزش مجازی وجود داشت.

عسگری نداشتن سواد رسانه‌ای کافی در دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها و نیز نبود اشراف و آگاهی بر تولید محتوای الکترونیکی را یکی دیگر از عوامل کاهش کیفیت آموزش مجازی در مدارس دانست و توضیح داد: در بدو امر، معلمان و دانش‌آموزان و حتی دانشجویان در تولید و ارائه محتوا و نیز بهره‌گیری از این گونه محتوایی مبتدی بودند و به همین دلیل مشکلات فراوانی در این زمینه ایجاد شد و بسیاری از فراگیران از دانش‌آموزان سطح ابتدایی گرفته تا دانشجویان، دچار افت تحصیلی شدند.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: در بسیاری از مناطق دوردست متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت لازم و در دسترس نبودن اینترنت، برخی دانش‌آموزان امکان حضور در کلاس‌های مجازی را نیافتند و در حقیقت به دانش‌آموزان خودخوان تبدیل شدند که از ابتدای سال تحصیلی جاری آموزش‌های غیرحضوری کاهش یافته و آموزش‌های حضوری در حال پررنگ شدن است.

عسگری با تصریح اینکه درحال حاضر تمامی مدارس موجود در چهارمحال و بختیاری به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه می‌دهند، گفت: البته باتوجه به جمعیت کلاس، دانش‌آموزان روزهای مشخصی سرکلاس حاضر می‌شوند و کلاس‌ها در مدارس با جمعیت پایین هرروز به‌طور حضوری برگزار می‌شوند.

وی با ذور اینکه در برهه زمانی که کلاس‌های درس به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت کاملاً غیرحضوری برگزار شد، متأسفانه دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شدند، افزود: این موضوعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد و برای تمامی افراد روشن است، اما در حال حاضر تلاش‌های زیادی برای جبران این افت تحصیلی از سوی معلمان و دانش‌آموزان انجام می‌شود، زیرا دانش‌آموزان نیز به‌صورت کامل از وضعیت افت تحصیلی خود آگاهی دارند.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه نمرات دانش‌آموزان و تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات گویای میزان تأثیرگذاری آموزش‌ غیرحضوری بر افت تحصیلی دانش‌آموزان است، گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش افت تحصیلی در دانش‌آموزان، برگزاری حضوری امتحانات است چرا که در آزمون غیرحضوری امکان نظارت بر نحوه برگزاری امتحان وجود ندارد و امکان سوءاستفاده و تقلب از سوی برخی افراد وجود دارد.

وی بیان کرد: امتحانات دانش‌آموزان در حال حاضر به صورت استاندارد برگزار می‌شود و درحقیقت مطالبی که در کلاس‌های حضوری و غیرحضوری بیان می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و شرایط برگزاری کلاس‌ها در سطح سوالات طرح شده و مؤثر است.

عسگری با تأکید بر اینکه فسلفه برگزاری آزمون انجام ارزیابی از وضعیت درسی دانش‌آموز است، گفت: برگزاری امتحان یک شناخت خوب را از میزان یادگیری مطالب درسی به دست دانش‌آموز و معلم می‌دهد. همچنین پس از پایان امتحانات به کمک تجزیه و تحلیل‌هایی که در خصوص آن انجام می‌شود می‌توان نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان در درس‌های مختلف را شناسایی کرد و برای جبران ضعف‌های درسی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی انجام داد.

معاون متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان بیان کرد: برای دستیابی به یک شناخت صحیح از سطح تحصیلی دانش‌آموزان و جلوگیری از افزایش افت تحصیلی آن‌ها لازم است که امتحانات به‌صورت حضوری و در شرایط کنترل‌شده و استاندارد برگزار شود و با توجه به نتایج حاصل شده در امتحانات نوبت اول برای جبران ضعف‌ها و کمک به دانش‌آموزان ضعیف برنامه‌ریزی لازم انجام گیرد تا بتوان میزان افت تحصیلی در امتحانات نوبت دوم را تقلیل داد.

انتهای پیام
captcha