آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به لقاءالله پیوست + زندگینامه
کد خبر: 4032853
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۱

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به لقاءالله پیوست + زندگینامه

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی که در بیمارستان حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی قم بستری بودند، ساعت یک و ربع بامداد ۱۲ بهمن دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش ایکنا، متن اطلاعیه دفتر این مرجع عالیقدر شیعه به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون.

ساعاتی قبل قلب تپنده مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع ازحق واحکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک پاسبان حضرت ولی الله الاعظم، ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه هایعلمیه، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، از حرکت باز ایستاد و روح بلند و بی قرارش کهمشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.

کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگانخدا بود.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش،حضرت بقيت الله الاعظم، عجل الله تعالیفرجه الشریف،و حوزه های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع می‌رساندمراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر ایشان،متعاقبا اعلام خواهد گردید.

دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه

زندگینامه

حضرت آيت‌الله العظمي آقای حاج شيخ لطف‎الله صافی، فقيه، اسلام‌شناس و انديشمند بزرگ معاصر، در سال ۱۳۳۷ قمری در شهر گلپايگان، قدم به صحنه هستی نهاد.

والدین

پدر او عالم عارف، مرحوم آيت‎الله آخوند ملا محمدجواد صافی (متولد ۱۲۸۷ ق) بود كه علاوه بر تخصّص، تحقيق، تأليف و تدريس در گرايش‎های مختلف علوم اسلامی مانند فقه، اصول، كلام، اخلاق، حديث و…، در زمينه هنرهای ارزشمندی چون شعر و خوشنويسی نيز سرآمد بود. زهد، تقوا، عشق به ولايت و فضيلت‌های علمی اخلاقی آن بزرگ‌مرد، از يك سو و مواضع قدرتمندانه او در سنگر امر به معروف و نهی از منكر و جبهه‌گيری‎های صريحش در برابر افكار انحرافی، غيرمتديّنان، ظالمان و جابران آن روزگار از سويی ديگر، هر قدر كه مردم گلپايگان را شيفته و مطيع محض او می‎نمود، هيئت‌حاكمه، خوانين و زورگويان را در برابرش شكننده‎تر می‎كرد؛ چنان‌كه آنها هميشه او را سدّ راه اعمال خلاف شرع و بدعت‎گذاری‎های خود ديده و تا زنده بود از غيرت دينی و خشم الهی او می‎ترسيدند.

آفتاب عمر آن عالم جليل‌‌القدر در افق عصر بيست و پنجم رجب سال ۱۳۷۸ هـجری قمری، مصادف با شب شهادت حضرت امام موسي كاظم‌(علیه‌السلام) غروب كرد.

مادر او بانوي فاضله، شاعره و عاشق اهل بيت(علیهم‌السلام) فاطمه خانم، دختر حضرت آيت‌الله آخوند ملا محمّدعلی بود.

از ويژگی‎های بزرگ معنوی، اخلاقی، كه در وجود آن مرحومه، متبلور بود، می‎توان به تعبّد، اخلاص، تقوا، معرفت به حضرت حق، شجاعت، صراحت لهجه، شوهرداری كم‎نظير، اهتمام در تربيت كودكان، راز و نياز خاشعانه، ذكر، دعا و نماز شب اشاره كرد.

تحصيلات

آيت‌الله العظمی صافی، در نوجوانی قدم به وادی علم و معنويت ـ حوزه ـ نهاد و ميهمان صفای حلقه‎های صميمی درس و بحث و مَحرَم شور وصف‎ناپذير مناجات نيمه‌شب پاك‌باختگان حوزه شد. ابتدا در گلپايگان، كتب پايه ادبيات عرب را نزد عالم جليل‌القدر، مرحوم آخوند ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب» آغاز كرد و ادامه مباحث ادبيات، كلام، تفسير، حديث، فقه و اصول را تا پايان سطح در همان‎جا پي گرفت و در اين مدّت حجم وسيع كتب مهم رشته‎هاي مذكور را نزد پدر بزرگوارش، حضرت آيت‌الله آخوند ملا محمّدجواد صافی آموخت. در سال ۱۳۶۰ هجری قمری، گلپايگان را با دنيايی از خاطره‎های شيرين دوران كودكی و نوجوانی و لذّت حضور در كنار پدر و مادری مهربان و دلسوز، كه اكنون از حسرت فراق او پريشان بودند، ترك كرد و رنج مشكلات هجرت به قم را پذيرا شد، تا با حضور در مجلس درس و بحث اساتيد بزرگ حوزه علميه قم به تكميل تحصيلات و تحقيقات خود بپردازد.

ايشان چند سال بعد به نجف اشرف مشرّف شد و در آن‎جا نيز از محضر مراجع عاليقدر آن حوزه، برای يك سال بهره‎مند گشت.

هوش و استعداد فوق‎العادّه و تلاش و جديّت در امر تحصيل او را مورد علاقه خاص اساتيد بزرگ قم و نجف قرار داد. حضرت آيت‌الله العظمي صافي پس از آن مجدداً به قم بازگشتند و بيش از پانزده سال حلقه‎نشين مجلس درس و بحث و اخلاق و عرفان مرجع پرافتخار شيعه، حضرت آيت‌الله العظمی بروجردی(قدس‌سره) و نيز يكي از مشاورين ويژه و برجسته و از اصحاب خاص استفتاء آن بزرگوار گشت و آن مرحوم، نظر به توانايی والای علمی آيت‌الله العظمی صافی، پاسخگويی به سؤالات مهم و حسّاسی از فقه و كلام شيعی و نيز نگارش كتاب ارزشمندی درباره مهدويّت را كه «منتخب‎الاثر» نام گرفت، به ايشان واگذار كردند.

از اساتيد مهم آن بزرگوار در قم، مراجع تقليد، آيات عظام: سيد محمّدتقی خوانساری، حجّت، صدر، بروجردی و در نجف، آيات عظام: شيخ محمّدكاظم شيرازی، سيد جمال‎الدين گلپايگانی و شيخ محمّدعلی كاظمی را می‎توان نام برد.

سوابق مبارزاتی و مسئولیت‌ها پس از انقلاب

قبل از پيروزی انقلاب اسلامی، حضور در صحنه‎های مختلف مبارزه با رژيم ستم‎شاهی باعث حسّاسيت ساواك، نسبت به اين فقيه آگاه گشت و بالأخره به توقيف يكی از كتب ايشان كه حاوي مطالبي در نقد فساد رژيم شاه بود، منجر شد. در همين حال نشر بعضي كتب مهم حضرت آيت‌الله العظمی صافی كه در دفاع از تشيّع نگاشته بود نيز، در بعضی از كشورهای عربی ممنوع شد و بدين صورت دولتمردان اين كشورها همسو با برخی مزدوران قلم به ‌دست استعمار، نتوانستند خشم خود را از نوشته‎های آگاهی‌بخش و بيداركننده‎اش، پنهان نمايند.

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، ايشان در سال ۱۳۵۸هجری شمسی، به‌عنوان عضو مجلس خبرگان اوّل، انتخاب و در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی، از سوی حضرت امام‌خمينی(قدس‌سره) به عضويت شورای نگهبان منصوب شد و هشت سال به‌عنوان دبير شورای نگهبان، منشأ خدمات ارزنده‎ای به نظام مقدس و مردم عزيز گشت، و در پاسداری از حريم اسلام و قرآن، لحظه‎ای ترديد به خود راه نداد.

خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) این ضایعه را محضر رهبر معظم انقلاب، مراجع، علما و روحانیون، حوزه های علمیه، بیت آن مرحوم و عموم مردم وفادار ایران اسلامی تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام
captcha