چگونه در جنگ روایت‌ها پروژه تطهیر رژیم پهلوی را ناکام بگذاریم + صوت
کد خبر: 4033372
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
بیژن مقدم پاسخ داد:

چگونه در جنگ روایت‌ها پروژه تطهیر رژیم پهلوی را ناکام بگذاریم + صوت

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف درباره بهترین راهکار برای ناکام گذاشتن پروژه «تطهیر رژیم پهلوی» در جنگ روایت‌ها گفت: مجموعه‌های پژوهشی و مراکز مطالعات تاریخی باید به طور مرتب مانند سایه فعالیت‌ها و اقدامات رسانه‌ها و شبکه‌های تطهیرگر را رصد کنند و با تطابق دادن حرف‌های آنها با اسناد و خاطرات خود وابستگان شاه و درباریان فراری، اتفاقات مهمی را رقم بزنند تا منجر به رسوایی آنها شود.

بیژن مقدم، مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و مدیرمسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف، در گفت‌وگو با ایکنا درباره راهکار و نحوه تبیین اقناع‌کننده برای ناکامی پروژه «تطهیر رژیم پهلوی» از سوی رسانه‌های معاند گفت: جمعیت قابل توجهی در کشور هستند که به هیچ‌وجه دوران قبل از انقلاب را نه دیده و نه درک کرده که نسل جوان کشور با سن متوسط 40 سال را تشکیل می‌دهند و هیچ نسبتی با این وقایع و تحولات ندارند. در این میان نکته‌ای که باید از دشمنان درس گرفت این است که آنها هیچگاه از کار باطل خود خسته نمی‌شوند.

وی افزود: آنها از همان روز اول انقلاب تمام تلاش خود را انجام دادند که رژیم پهلوی را حتی برای نسل انقلاب تطهیر کنند. در جنگ روایت‌ها نیز این تطهیرکنندگان شروع به تاریخ‌نگاری، نوشتن کتاب، مصاحبه و گفت‌وگو و ساخت فیلم و مستند کردند تا به نسلی که هیچ درکی از دوران پیش از انقلاب ندارد اینگونه القا کنند رژیم پهلوی و شاه و بازماندگان شاه انسان‌های خوبی هستند. البته اغلب مردم اینها را باور نمی‌کنند و الان منافقین و خاندان پهلوی بدترین وضعیت را به لحاظ مقبولیت در میان افکار عمومی دارند اما با این وجود همچنان دست‌بردار نیستند و یک شبکه تلویزیونی تأسیس کردند و به طور مرتب با اعضای خانواده پهلوی مصاحبه و گفت‌وگو می‌کنند و اخبار آنها را پوشش می‌دهند و حتی بی‌هیچ ابا و خجالتی با فرح پهلوی مرتبا گفت‌وگو می‌کنند و در مقابل مردمی که انقلاب کرده و اینها را از کشور بیرون کردند این گونه برای اعضای این خاندان فعالیت می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


مقدم اظهار کرد: کاری که ما هم در داخل باید انجام دهیم از روی همین الگو و براساس یک تاریخ‌نگاری درست است و در این راستا باید با همین نسل جدید صحبت کرد. لذا مجموعه‌های پژوهشی و مراکز مطالعات تاریخی باید به طور مرتب مانند سایه فعالیت‌ها و اقدامات این رسانه‌ها را رصد کنند و با تطابق دادن حرف‌های آنها با اسناد و خاطرات خود وابستگان شاه و درباریان فراری، اتفاقات مهمی را رقم بزنند تا منجر به رسوایی آنها شود.

نگذاریم جای جلاد و شهید عوض شود

مدیر مسئول پایگاه خبری ـ تحلیلی الف بیان کرد: البته این اقدامات در داخل انجام می‌شود اما در مقابل کار پرحجم آنها، اندک است و باید نگران باشیم که روزی به تعبیر رهبرمعظم انقلاب جای جلاد و شهید عوض نشود. زیرا این در طول تاریخ بارها تکرار شده و الان هم ممکن است تکرار شود و تصویر جدیدی از گذشته ارائه کنند که با واقعیت‌ها منطبق نیست اما با تکرار، آن را در اذهان جا بیندازند.

مقدم درباره بهترین و مؤثرترین شکل و گونه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ضرورت پرهیز از برخی اقدامات کلیشه‌ای مانند منحصر کردن دستاوردهای انقلاب به میزان جاده‌کشی، برق، آب و ... گفت: البته بخشی از دستاوردهای انقلاب همین اقدامات کمی است اما وقتی به اینها اکتفا شود عده‌ای بیان می‌کنند هر حکومت دیگری هم این کارهای عمرانی را انجام می‌داد؛ شاید این اقدامات به این نسبت انجام نمی‌شد اما به هر حال اقداماتی صورت می‌گرفت. هر چند در دوره پهلوی این توجه به سراسر کشور نبود و بیشتر به مرکز یا نقاطی که زمین‌ها و املاک خاندان پهلوی در آنجا قرار داشت توجه می‌شد، اما به هر حال اینها دستاوردهای اصلی انقلاب نیست.

ضرورت اعتراف صادقانه به کاستی‌ها

وی یادآور شد: دستاوردهای اصلی آنقلاب آرمان‌هایی است که مردم به خاطر آن انقلاب کردند و باید اینها را بیان و یادآوری کرد. در عین حال اگر در جایی نسبت به آرمان‌ها و شعارهای انقلاب پیشرفت لازم انجام نشده، باید به آن اعتراف و اذعان شود و یک نقطه برای حرکت به سمت آن آرمان تعیین شود. برای نمونه عدالت و رفاه از مسائل مهم مورد انتظار مردم است و متوسط مردم از وضعیت این دو مؤلفه ناراضی و دچار سختی‌های جدی هستند.

مقدم ابراز کرد: از طرفی همه وضعیت امروز کشور به عملکردهای داخلی مربوط نیست و بخش زیادی از آن به دشمنی‌های دشمنان برمی‌گردد و باید به درستی سهم این دشمنی‌های خارجی و عملکردها و مدیریت‌های داخلی مشخص و به مردم ارائه شود و مجلس و دولت و قوه قضاییه باید به راه‌های برون‌رفت از این وضعیت فکر کرده و آن را عملی کنند. زیرا وقتی مردمی که حقوق پایینی دریافت می‌‌کنند با اخبار اختلاس و دزدی‌های چند هزار میلیاردی روبرو می‌شوند به لحاظ روحی و روانی به هم می‌ریزند و لذا باید با مردم صادقانه صحبت کرد.

گام دوم؛ فرصتی برای آسیب‌شناسی بی‌تعارف مسیر طی‌شده 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید این آسیب‌شناسی‌ها بی‌تعارف انجام شود، گفت: انقلاب اگر می‌خواهد راه خود را ادامه دهد حتما نیازمند اصلاحات در ساختارها، قوانین و روش‌ها است و حتی ممکن است نیازمند تغییراتی در قانون اساسی باشد و خوشبختانه مسیر این تغییر و اصلاح در خود قانون اساسی موجود مشخص شده و این تغییر هیچ اشکالی هم ندارد.

وی افزود:‌ در کنار این اصلاحات ساختاری و قانونی، نیازمند مدیران شایسته و کارآمد و باانگیزه هستیم تا این گام دوم را مبتنی بر آرمان‌های گام اول برداشته و مردم و نظام را به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نزدیک کنند.

مقدم با بیان اینکه مقایسه میان وضعیت موجود کشور با آرمان‌های اساسی انقلاب اسلامی از سوی مردم یک فرصت برای مسئولان کشور است، گفت: مردم انتظاراتی دارند که در بخش‌هایی برآورده و در بخش‌هایی برآورده نشده است که باید به آنها پاسخ داده شود. زیرا انقلاب می‌خواهد تداوم پیدا کند و این تداوم نیازمند اتفاقاتی است که اگر بیفتد ادامه پیدا می‌کند و اگر نیفتد ادامه پیدا نمی‌کند و این قانون حرکت‌‌های انقلابی در تمام دنیاست.

کد

مقدم در پایان اظهار کرد: الان فرصت مناسبی برای آسیب‌شناسی و کشف ریشه‌های اصلی اشکالات است تا مردم احساس کنند تحقق آرمان‌های انقلاب امکان‌پذیر است و اینگونه تصور نکنند عده‌ای برای خودشان از این انقلاب کیسه‌ای دوخته‌اند و آنها همچنان اندر خم یک کوچه هستند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha