راه‌اندازی موزه‌ برای شهدای دانشگاه تهران
کد خبر: 4034615
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
سیدمحمدمقیمی خبر داد:

راه‌اندازی موزه‌ برای شهدای دانشگاه تهران

سید‌محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور در منزل شهید هوشنگ ترکاشوند، با خانواده شهید دیدار کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، شهید هوشنگ ترکاشوند که ۸ اسفند ماه ۱۳۶۲ در جزیره مجنون عراق بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسید، تا پایان دوره کارشناسی در رشته زبان و ادبیات عرب در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران تحصیل کرد.
 
شهید ترکاشوند در اول اردیبهشت ماه ۱۳۶۰ با یکی از دانشجویان هم‌دانشکده‌ای خود ازدواج می‌کند و توفیق جاری شدن خطبه عقد در حضور حضرت امام خمینی (ره) را پیدا می‌کنند.
 
خانم نباتی، همسر شهید ترکاشوند و زهرا ترکاشوند، خواهر این شهید که همزمان با ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، میزبان رئیس دانشگاه تهران بودند، به روایت خاطره‌هایی از فضای حاکم بر فعالیت‌های دانشجویی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و خاطراتی از شهید پرداختند.
 
همسر شهید ترکاشوند که دانشجوی ورودی سال ۱۳۵۵ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بوده است، می‌گوید: از سال ۱۳۵۶ اعتصاب‌های دانشجویی خیلی جدی شد. فعالیت‌های دانشجویی زیرزمینی بود و گروه‌های دانشجویی با محدودیت‌های زیادی مواجه بودند.
 
زهرا ترکاشوند، عضو هیأت علمی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نیز که خواهر شهید هوشنگ ترکاشوند است، در این دیدار با یاد مادر شهید که ۲ آذر ماه امسال به رحمت خدا رفتند، گفت: «برادرم آن قدر خود را متعلق به دانشگاه تهران می‌دانست که پدر و مادرم پس از شهادت، هر جا به دانشجو و دانشگاه برخورد می‌کردند، می‌گفتند بوی هوشنگ را می‌دهد. شهید ترکاشوند در دورانی که جبهه هم بودند مرتب در نامه‌هایشان از دانشگاه می‌پرسیدند.»
 
در ادامه دیدار، عکس‌های شهید در دوران دانشگاه و در زمان حضور در جبهه، آرشیو اسناد و نامه‌های شهید به خانواده، مدارک تحصیلی و همچنین مکاتباتی که حاکی از برخورد عوامل رژیم شاهنشاهی با وی در دوران دانشجویی بود، توسط رئیس دانشگاه و همراهانش تورق شد.
 
سیدمحمد مقیمی، پس از دیدن این اسناد و آثار برجای مانده از شهید ترکاشوند، به یادآوری برنامه دانشگاه درباره راه‌اندازی موزه‌ای برای شهدای دانشگاه پرداخت و تاکید کرد که دست‌نوشته‌های شهید در این موزه به نمایش گذاشته شود.
 
رئیس دانشگاه تهران افزود: البته یادداشت‌های شهید ترکاشوند هم مفصل است و می‌تواند در قالب کتاب هم عرضه شود. 
 
سید‌محمد مقیمی در پایان این دیدار با اهدای نشان دانشگاه و لوح تقدیر به همسر شهید ترکاشوند، یاد و خاطره شهدا و ایثارگری‌های خانواده ایشان را گرامی داشت.
 
هادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مهدی شهبازی، رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه و اللهیاری، مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه را در این دیدار همراهی می‌کردند.
انتهای پیام
captcha